Fazer avaa myymälän Lappeenrannan satamaan

Fazer vastaa kaupunkilaisten toiveisiin ja avaa alkukesästä myymälän Lappeenrannan satamassa sijaitsevaan historialliseen rakennukseen. Myymälän valikoiman ytimenä tulevat olemaan paikallisesti valmistettavat tuotteet. Myymälän avaamisella Fazer juhlistaa lappeenrantalaisen makeisvalmistuksen juhlavuotta ja Lappeenrannan kaupungin 375-vuotista historiaa.

Fazer avaa alkukesästä myymälän Lappeenrannan satamassa sijaitsevan linnoituksen vanhaan rakennuspariin osoitteessa Satamatie 15-17. Myymälää on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä Lappeenrannan kaupungin kanssa ja sen toimintaa kokeillaan ensivaiheessa alkuvuoteen 2025 asti.

”Lappeenranta on ollut yksi kotikaupungeistamme jo yli 30 vuotta ja kaupunkilaiset ovat toivoneet tänne Fazerin myymälää jo vuosia. Nyt on aika vastata tähän toiveeseen ja testata myymälän vetovoimaa” kertoo Fazerin Candy-liiketoiminnasta vastaava johtaja Tom Lindblad.

Makeis- ja suklaatuotteiden ohella myymälän valikoimaan tulee muitakin Fazerin tuotteita, kuten leipää, puuroja ja myslejä. Myymälän sydämenä ovat kuitenkin paikallisesti Lappeenrannassa valmistettavat makeiset ja niiden tarinat. ”Olimme todella innoissamme, kun kaupunki ehdotti meille Satamatien historiallista rakennusta. Jo tässä vaiheessa on helppo nähdä, että kokonaisuudesta tulee varmasti houkutteleva sekä kaupunkilaisille että matkailijoille. Paikallisuus tulee näkymään myymälässä eri tavoin ja yhdessä lähialueen muiden toimijoiden kanssa voimme luoda elämyksiä vierailijoille” Lindblad jatkaa.

Itse myymälärakennus on kaunis kuin karamelli ja osa Lappeenrannan historiaa. Suojeltu kaksiosainen rakennus valmistui vuonna 1915 Lappeenrannan linnoituksen pyykkituvaksi ja saunaksi. Talvi- ja jatkosodan aikana rakennuksessa toimi Suomen armeijan konepaja. Rakennuspari on myöhemmin siirtynyt Puolustusvoimilta Lappeenrannan kaupungin omistukseen ja palvellut mm. autokorjaamona, valimona ja satamatoimistona. Fazer on pilottivaiheessa sopinut rakennuksen vuokraamisesta vuoden 2025 alkuun.

Vs. kaupunginjohtaja Tuomo Sallinen Lappeenrannan kaupungilta toivottaa Fazerin myymälän lämpimästi tervetulleeksi, niin omasta kuin kaupunkilaisten puolesta.

” Fazer on kaupungille tärkeä kumppani niin makeis- kuin leipomotuotteita valmistavana yrityksenä, ja tämä kauan kaivattu myymälä on erinomainen lisä satama- ja linnoitusalueen vetovoimalle”, hän sanoo. ” Olen varma, että myymälästä tulee kaupungille uusi vetonaula ja samalla se piristää koko itäisen Suomen elinvoimaa ja henkistä ilmapiiriä.”

Makeisvalmistuksen merkkivuosi

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 90 vuotta siitä, kun teollinen makeistenvalmistus alkoi Lappeenrannassa silloisella Chymoksen tehtaalla. Fazerin aikakausi alkoi vuonna 1993, kun Fazer osti Chymoksen liiketoiminnan. Perinteisistä makeisbrändeistä, kuten tänä vuonna 75 vuotta täyttävästä Mariannesta, on pidetty hyvää huolta Lappeenrannassa ja lähes 400 henkilöä työllistävällä makeistehtaalla valmistuu makeisia myös vientiin ympäri maailmaa. Tehdas on keskittynyt hedelmämakeisten, marmeladin, lakritsin, salmiakin ja kauraksylitoli-tuotteiden valmistukseen ja pakkaamiseen. Tehtaan valmistusmääriltään suurimmat tuotteet ovat Re-mix ja Tutti Frutti. Klassikkotuotteita edustavat mm. Marianne, Pihlaja, Fazerin Parhain, Kiss-Kiss, Tyrkisk Peber ja Vihreät kuulat.

Makeistehtaan lisäksi Fazerilla on ollut vuodesta 2003 lähtien Lappeenrannassa leipomo. Leipomo työllistää 90 henkeä ja siellä leivotaan riisipiirakoita ja pakastetuotteita.

Fazerin myymälät:

Fazer Shop Lappeenranta
Satamatie 15-17

Aukioloajoista ja tuotevalikoimasta kerrotaan lisää lähempänä avauspäivää

Fazer Shop Lahti

Kasakkamäentie 3, 15800 Lahti

Fazer Shop Ranua
Rovaniementie 29, 97700 Ranua

Fazer Experience Shop, Vierailukeskus
Fazerintie 6, Vantaa

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset
liisa.eerola@fazer.com p 044 710 8860

Fazerin mediapuhelin palvelee ma-pe klo 8-16 puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle, yli 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Noin 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi tuotteitamme viedään yli 40 maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 1,2 miljardia euroa.