Fazer Café -ketju siirtyy käyttämään kotimaista kirjolohta

Fazer Café -kahvilaketju tarjoaa jatkossa asiakkaille yksinomaan kotimaisesta kirjolohesta valmistettuja kalatuotteita. Näkyvin muutos tapahtuu kahviloiden suosituimmassa ruokatuotteessa, lohikeitossa, jossa norjalainen lohi korvataan suomalaisella kirjolohella. WWF Suomi ja Fazer ovat tehneet jo vuosia yhteistyötä kestävän kalastuksen edistämiseksi ja luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi. Muutos kalalajissa vauhdittaa Fazerin vastuullisuustavoitteita ja on osa yrityksen kuluttajalähtöistä ajattelua.

”Tavoitteemme Fazer Retail liiketoiminnassa ja Fazer Ravintolat Oy:ssä on siirtyä käyttämään ainoastaan WWF:n vihreän listan kaloja ja äyriäisiä tämän vuoden loppuun mennessä”, sanoo Miika Kostilainen, Fazer Retail Finlandin toimitusjohtaja. ”Asiakkaidemme tietoisuus ja halu tehdä vastuullisia valintoja kasvaa kovaa vauhtia ja me Fazer Café -ketjussa vastaamme tähän siirtymällä norjalaisesta lohesta lähellä kasvatettuun kirjoloheen. Kotimainen kirjolohi rasittaa ympäristöä vähemmän ja se luo myös työtä ja hyvinvointia Suomeen”.

Fazer Café -kahvilaketju on osa Fazer Retail -liiketoimintaa, jonka lippulaiva on vuonna 1891 perustettu Fazer Café Kluuvikatu 3 Helsingissä. Liiketoimintaan kuuluu myös 14 Gateau-leipomomyymälää pääkaupunkiseudulla.

Rakennamme Suomen johtavana kahvilaketjuna pitkän aikavälin kilpailukykyä ja tarvitsemme myös jatkossa korkealuokkaisia raaka-aineita, jotka on tuotettu kestävästi”, jatkaa Kostilainen.

Fazer on sitoutunut käyttämään liiketoiminnassaan yksinomaan vastuullisesti tuotettua kalaa ja äyriäisiä. Yhtiö noudattaa WWF:n kalaopasta, jonka avulla se arvioi kala- ja äyriäiskantojen kestävyyttä.

”Kasvatetut lohikalat ovat Suomen suosituinta kalaruokaa ja erityisesti norjalainen kasvatettu lohi on jo pitkään ollut kulutustilastojen kärjessä. Kalankasvatuksella on kuitenkin lähes poikkeuksetta vaikutuksia meriluontoon. Suomessa ja Ruotsissa kalankasvatuksen ympäristövaikutuksia on onnistuttu vähentämään merkittävästi ja kokonaisvaikutukset huomioiden kirjolohi on ympäristön kannalta parempi vaihtoehto kuin esimerkiksi norjalainen kasvatettu lohi. WWF Suomi ja Fazer ovat tehneet yhteistyötä vastuullisten kalavalintojenedistämiseksi jo vuosia. Meriluonnon ja kalakantojen monimuotoisuuden näkökulmasta on tärkeää syödä vaihtelevasti eri kalalajeja ja suosia erityisesti kestävästi pyydettyjä luonnonkaloja”, sanoo Matti Ovaska, WWF Suomen suojeluasiantuntija.

Kirjolohta käytetään Fazer Café-kahviloiden kermaisessa lohikeitossa, salaattibaarissa, kylmäsavulohileivässä ja tilauksesta valmistettavassa lohipiirakassa. Kirjolohi on pääsääntöisesti kotimaista. Saatavuudesta riippuen se voi välillä tulla myös Ruotsista. Muutos kalalajissa tapahtuu maaliskuun 2023 aikana.

Jatkuva asiakasdialogi takaa menestyksen – vegaanisuus kasvussa

Taloustilanne ei ole heikentänyt suomalaisten intoa käydä kahviloissa. Arjet elämykset ja pienet nautinnot kiinnostavat. Laatutietoiset suomalaiset haluavat korkealuokkaisten, vastuullisesti tuotettujen tuotteiden ja palvelun lisäksi viihtyisän ympäristön sekä kokonaisvaltaisemman elämyksen. Fazer avasikin 20. kahvilansa lokakuussa 2022 Helsingin Runeberginkadulle.

”Olemme jo vuodesta 1891 asti olleet uranuurtajia suomalaisessa kahvilamaailmassa. Omistautunut käsityöläisyys ja laadukkaiden raaka-aineiden kunnioitus kuvaavat meitä, sillä leivomme tuotteemme itse ja paikallisesti, tarjoamme asiakkaidemme toiveiden mukaisesti myös vegaanisia vaihtoehtoja ja vastuullisesti tuotettuja, Rainforest Alliance -sertifioituja Fazer Blend ja Fazer Blend Dark -kahveja”, jatkaa Miika Kostilainen.

Fazer Café -ketju on ainutlaatuinen yhdistelmä perinteitä ja tätä päivää

Karl Fazer perusti ensimmäisen kahvila-konditoriansa Helsinkiin vuonna 1891. Pietarista, Berliinistä ja Pariisista oppinsa ammentanut nuori yrittäjä halusi tarjota helsinkiläisille parasta. Fazer Café Kluuvikatu 3 onkin sijainnut samalla paikalla jo yli 130 vuotta. Fazer Café -kahviloita on viime vuonna avautuneen Bulevardin, Annankadun ja Runeberginkadun avaamisen jälkeen yhteensä 20 pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella.

Kahvilat ovat Fazerille strategisesti tärkeitä kuluttajien kohtaamispisteitä ja niissä syntyvä asiakasymmärrys ja osaaminen siirretään myös Fazerin muun liiketoiminnan käyttöön.

Toimitusjohtaja Miika Kostilainen, Fazer Retail Finland, miika.kostilainen@fazer.com , puh. 040 486 9832

Suojeluasiantuntija Matti Ovaska, WWF Suomi, matti.ovaska@wwf.fi , puh. 040 727 3149

Viestintäpäällikkö Taina Lampela-Helin, Fazer konserni, taina.lampela-helin@fazer.com, puh. 040 668 4600

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00, puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Verkkosivut: https://www.fazer.fi/fazer-cafe/

#fazercafe #suomalaistahyvää

Painokelpoiset kuvat: www.fazergroup.com/fi/medialle  – Kuvapankki – Media_Press_Finland – Fazer Café and seafood WWF

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme (FTE) voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.

Northern Magic. Made Real.

Avainsanat:

Lainaukset

Tavoitteemme Fazer Retail liiketoiminnassa ja Fazer Ravintolat Oy:ssä on siirtyä käyttämään ainoastaan WWF:n vihreän listan kaloja ja äyriäisiä tämän vuoden loppuun mennessä. Asiakkaidemme tietoisuus ja halu tehdä vastuullisia valintoja kasvaa kovaa vauhtia ja me Fazer Café -ketjussa vastaamme tähän siirtymällä norjalaisesta lohesta lähellä kasvatettuun kirjoloheen. Kotimainen kirjolohi rasittaa ympäristöä vähemmän ja se luo myös työtä ja hyvinvointia Suomeen.
Miika Kostilainen, Fazer Retail Finlandin toimitusjohtaja