• Fazer Group/

Fazer Culinary Team ensimmäisenä suomalaisena catering-sarjan joukkueena mukana kokkiolympialaisissa

Fazer Culinary Team osallistuu 21.–26.10.2016 Saksan Erfurtissa pidettävään The Culinary Olympics -tapahtumaan eli kokkiolympialaisiin. Fazer Culinary Team on ensimmäinen catering-sarjaan osallistuva suomalainen joukkue kilpailun historiassa. Teamin muodostavat Fazer Food Servicesin huippukokit.

Lokakuussa 2016 Saksan Erfurtissa pidettävät kokkiolympialaiset on joka neljäs vuosi järjestettävä maailman suurin ruoka-alan kilpailu. Olympialaiset on järjestetty vuodesta 1900 alkaen ja edellisiin vuoden 2012 kisoihin osallistui yli 2000 kokkia 54 maasta. Kokkiolympialaisissa on useita eri sarjoja, joissa maailman parhaat kokit kisaavat ruoanlaitosta. Suomalaiset eivät ole aiemmin olleet edustettuina catering-sarjassa.

”Projektilla on suuri merkitys Fazerille. Olemme jo pitkään kehittäneet Fazer Food Servicesin toimintaa ja henkilöstöä kohti alansa huippua. Kokkiolympialaiset on oikea paikka tuoda ainutlaatuinen osaamisemme entistä näkyvämmin esille”, kertoo Fazer Food Servicesin gastronomiasta ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Marianne Nordblom.

Fazer Culinary Teamin jäsenet ovat Fazer Food Servicesin huippukokkeja, jotka työskentelevät Fazerin sopimusravintoloissa nimekkäissä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa. Työssään he kehittävät ruokalistoja, työtapoja ja ravintoloita asiakasorganisaatioiden tarpeista lähtien. Joukkueen kapteenina on Mika Pesonen ja jäseninä ovat Juha Aalto, Tapio Bergström, Teemu Hokkanen, Lilli Jyräs, Reko Riikonen, Matti Tikka ja Sami Toropainen. Joukkueen managerina toimii Karri Käki.

”Joukkueen jäsenet edustavat kattavasti Fazer Food Servicesin laajaa osaamiskenttää. He ovat monipuolisen kokemuksen omaavia, innostuneita ja aidosti ruokaa rakastavia ruoka-alan ammattilaisia”, kertoo manageri Karri Käki.

Fazer Culinary Teamissa harjoittelee kahdeksan kokkia, mutta lopullinen joukkue muodostuu neljästä henkilöstä. Päätös virallisesta olympiajoukkueesta vahvistetaan myöhemmin.

Kilpailusuorituksena lounas 150 henkilölle

Olympialaisten catering-luokassa kilpaillaan lounaalla, joka valmistetaan 150 henkilölle. Se sisältää keiton, kaksi lämmintä ruokaa, yhden kasvisruoan, lisukkeet, salaattibuffetin ja jälkiruuan. Lounaan valmistamiseen saa käyttää aikaa enintään viisi tuntia.

Kustannukset annosta kohden saavat olla noin viisi euroa. Raaka-aineiden sekä ruokien tulee kertoa kilpailujoukkueen maan ruokakulttuurista. Valmiit reseptit toimitetaan kilpailun toimikunnalle keväällä 2016.

Fazer Culinary Teamin jäsenet valmistautuvat tulevaan kilpailuun harjoittelemalla säännöllisesti parhaiden mahdollisten valmentajien ohjauksessa. Harjoittelun avulla kisasuoritus tehdään mahdollisimman autenttisesti oikeille asiakkaille. Osa harjoituksista toteutetaan ilman asiakkaita, jolloin keskitytään raaka-aineisiin, tekniikkaan, logistiikkaan ja vastuualueiden jakamiseen sekä tarkkaan kellottamiseen. Lisäksi joukkueen jäsenet harjoittelevat yksin omien vastuualueidensa töitä.

Kokkiolympialaisiin osallistuu myös Suomen kansallinen joukkue, Culinary Team of Finland, ja ryhmät tekevät yhteistyötä kisoihin valmistautumiseksi: ”Vaikka kilpailemme eri sarjassa, on kansallisen joukkueen pitkä kilpailukokemus meille avuksi”, Käki kertoo.

Johtaja, gastronomia & tuotekehitys Marianne Nordblom, Fazer Food Services Suomi, p. 0400 605 778

viestintäjohtaja Satu Ikäheimo, Fazer-konserni, p. 050 380 4996

#fazerculinaryteamfinland

amica.fi, fazer.fi

Painokelpoiset tuotekuvat:
www.fazergroup.com/pictures, “Media_Press”,” Fazer Culinary Team”
viestintäkoordinaattori Minnamari Mattila, p. 046 851 3552

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli yli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää