Fazer Culinary Team esittelee Lahti2017-kisavieraille suomalaista huippuruokaosaamista

Keskiviikkona käynnistyvät Lahti2017-kisat (22.2.–5.3.2017) toimivat kansainvälisenä foorumina suomalaisen ruokakulttuurin esiintuomiselle: lokakuussa olympiakultaa voittanut Fazer Culinary Team vastaa kisojen VIP-ruokatarjoilun makuelämyksistä kahdeksassa kisaravintolassa. Ruoan inspiraationa ovat suomalainen luonto ja sen aromikkaat ja puhtaat raaka-aineet yhdistettynä suomalaiseen innovatiiviseen keittiöosaamiseen.

Fazer on kisojen kansallinen palveluyhteistyökumppani leipomotuotteiden, makeisten sekä VIP-ruokatarjoilun osalta. Kisoissa Fazer Food Services esittelee suomalaista huippuruokakulttuuria kansainvälisille ja suomalaisille urheilun ystäville. VIP-vieraita on kaikkiaan noin 21 000. Päivittäin VIP-ravintoloissa työskentelee noin 100 ruoan ammattilaista erilaisissa tehtävissä. Tavoitteena on elämyksellinen ja unohtumaton kisaruokakokemus

Suomalaisia makuja modernilla otteella

Lahti2017-tapahtuman ruuat on suunnittelut olympiakultaa lokakuussa napanneen Fazer Culinary Team -joukkueen kapteeni Mika Pesonen. Lähtökohtana ovat perinteiset suomalaiset raaka-aineet ja maut. Makuelämykset toteutetaan modernilla otteella, mutta perinteitä kunnioittaen. Innovatiivisten ja herkullisten ruokaelämysten takana on vahva gastronominen osaaminen ja huipputason keittiömestarit.

”Menun filosofiana ovat suomalaiset maut ja lähiruoka. Tarjolla on paljon kotimaisia luonnon raaka-aineita sekä sesongin herkkuja. Jokaisessa kahdeksassa pisteessä on omanlaisensa menukokonaisuus. Ruoassa näkyy vahvasti myös kasvispainotteisuus; tarjoamme uusia makuyhdistelmiä – kotimaisia juureksia ja kasviksia ─ uudella tavalla. Suomalainen metsä maistuu menussa muun muassa tattien, kantarellien ja katajan muodossa. Kotimaiset pellot tulevat esille niin rukiin, kauran, speltin kuin härkäpavun muodossa. Järviemme antimia edustavat siika, särki ja hauki. Emme myöskään unohda suomalaisia mahtavia juureksia, maitotaloustuotteita ja lihaa tai Fazerin Lahdessa leivottua ruisleipää ja suomalaista täysksylitolia”, kertoo Mika Pesonen.

Kahdeksan VIP-kisaravintolaa

Fazer Food Services valmistaa herkullisia hetkiä tapahtumassa noin 21 000 VIP-vieraalle. Lisäksi huolehditaan myös 1200 kisoissa vapaaehtoisesti työskentelevän ruokailut. VIP-kisaruokaa tarjotaan kahdeksassa eri kisaravintolassa. Tapahtumien keskipisteenä on ravintola Voitto, jonne rakennetaan Executive Lounge, Salppurin Salonki, Salppurin Tupa ja Salppurin Sauna. Katsomorakennuksessa taas toimii Presidenttiklubi ja Messuhallin rakennuksessa ovat Lumilounge ja Teivaan Studio kokoustiloineen. Kisojen erikoisuutena on Metsälinna, joka sijaitsee hiihtolatujen varrella keskellä metsää.

Päivittäin VIP-ravintoloissa työskentelee noin 100 ammattilaista erilaisissa tehtävissä. Joukkoon kuuluu Fazerin ruoka-ammattilaisia, rekrytoituja projektihenkilöitä, kouluyhteistyön kautta opiskelijoita.

”Tuhansien kisavieraiden kestitsemisen onnistumisen takaavat innostuneet ammattilaiset, jotka tekevät työtään isolla sydämellä. Luvassa on ainutlaatuinen kokemus, joka on mahdollista kokea vain harvoin, kiteyttää Ravintola Voiton ravintolapäällikkö Jari Taurén.

Viime vuonna 125 vuotta täyttänyt Fazer on vahva toimija Lahdessa. Fazerin mylly ja yksi leipomoista sijaitsee Lahdessa, jossa leivotaan kotimaisesta rukiista liki kaikki Fazerin ruisleivät. Tämän lisäksi Fazer Food Servicesillä on useampi ravintola kaupungissa. Kaiken kaikkiaan fazerilaisia on töissä Lahdessa noin 570.

Lisätiedot
viestintäjohtaja Satu Ikäheimo, Fazer-konserni / Fazer Food Services Suomi, p. 050 380 4996
Fazer Culinary Team Finlandin kapteeni, keittiömestari Mika Pesonen, Fazer Food Services Suomi, 040 653 0363
Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16 toimittajia p. 040 6682 998
Sähköpostiosoittteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com
www.lahti2017.fi

#fazerculinaryteamfinland #suomalaistahyvää #lahti2017 #syödäänyhdessä

Painokelpoiset kuvat:
www.fazergroup.com/pictures (Media_Press – Lahti2017)
viestintäkoordinaattori Minnamari Mattila, p. 046 851 3552

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli yli 1,5 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää