Fazer Culinary Team kilpailee marraskuussa kokkien maailmanmestaruudesta

Fazer Culinary Team Finland menestyi historiallisesti vuoden 2016 lokakuussa Erfurtin kokkiolympialaisissa voittaen Suomelle kultaa catering-sarjassa. Nyt Fazerin huippukokkien tutkassa siintää taistelu maailmanmestaruudesta; tällä hetkellä Fazer Culinary Team valmistautuu marraskuussa 2018 Luxemburgissa pidettävään Culinary World Cupiin.

Culinary World Cup on neljän vuoden välein järjestettävä kansainvälinen maailmanmestaruuskilpailu, johon osallistuu joukkueita Aasiasta, USA:sta ja lukuisista Euroopan maista. Catering-sarjassa on mukana ennätysmäärä joukkueita. Tiukan karsinnan kautta mukaan kilpailuun pääsi 15 joukkuetta.

Upean olympiamenestyksen jälkeen Fazer Culinary Team Finland on jatkanut työtään uudistetulla kokoonpanolla, jonka johtajana toimii edelleen tuotekehityspäällikkö Karri Käki Fazer Food Servicesiltä. Joukkueessa ovat jatkaneet kapteeni Mika Pesonen, Tapio Bergström, Sami Toropainen, Reko Riikonen, Lilli Jyräs, Juha Aalto ja Matti Tikka. Uusina jäseninä mukaan liittyivät Lemmikki Ruuskanen ja Antti Tynkkynen.

”Tuomme esille Fazerilta löytyvää aitoa käsityöläisosaamista ja keittotaitoa. Haluamme esimerkillämme nostaa koko henkilöstöravintola-alan arvostusta. Omalta osaltani voin tunnustaa olevani mukana myös yksinkertaisesti ”rakkaudesta lajiin”, kertoo Lilli Jyräs.

”Joukkue on viettänyt niin paljon aikaa yhdessä keittiössä kuin sen ulkopuolellakin, joten tunnelma on perheenomainen ja erimieltäkin uskalletaan olla. Kunkin jäsenen vahvuudet ovat hyvin selvillä ja ne osataan valjastaa koko joukkueen hyväksi. Lähdemme kisaan jännittyneen odottavina, mutta nöyrinä. Taskussa oleva olympiamitali velvoittaa sen verran, että silmissä kiiltää voitto ja tuliaisina tottakai mitali”, toteaa Jyräs.

Teemana ruokahävikin vähentäminen

Fazer tekee jatkuvasti työtä ruokahävikin vähentämiseksi ravintoloissaan yhdessä asiakkaiden kanssa. Kilpailumenun teemana on ”Fighting Food Waste”.

”Tehtävänämme kilpailussa on valmistaa viidessä tunnissa runsas lounas 150:lle hengelle. Lounaaseen sisältyy salaattipöytä, keitto, kolme pääruokaa, neljä lisäkettä sekä jälkiruoka”, kertoo Antti Tynkkynen.

”Kilpailun keskeinen teema on tänä vuonna "Fighting Food Waste" eli ruokahävikin vähentäminen ja välttäminen. Teeman johdosta menuta on rakennettu huolellisesti, jotta pystymme hyödyntämään kaikki raaka-aineet parhaalla mahdollisella tavalla. Kyseinen teema on todella tärkeä osa-alue keittiö-elämää ja sen tulee näkyä ei pelkästään kilpailumenussa vaan myös joka päiväisessä tekemisessä ravintoloissamme kautta maan”, painottaa Tynkkynen.

Menestyminen vaatii Fazer Culinary Teamilta jatkuvaa harjoittelua. Tiimiä ovat tukemassa myös kumppanit Atria, Hartwall, Meira Nova, Valio, Dieta, E.Ahlström, ja Kalatukku Eriksson.

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Painokelpoiset kuvat
www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Fazer Culinary Team

Voit seurata tiimin matkaa sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #fazerculinaryteamfinland, #roadtoculinaryworldcup2018, #kohtiluxembourgia. Tiimin omat sivut löydät niin facebookista kuin Instagramista. Matkassa on mukana myös @fazersuomi.

Tutustu tiimin jäseniin, katso video tai poimi mukaan herkkureseptit:
 www.fazerfoodservices.com/fi/fazer-culinary-team

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: