Fazer Experience -vierailukeskukseen uusi virtuaalikokemus, teemana Mignon

Jouluvalmisteluiden kiireisimpään aikaan Fazerilla tähyillään jo pääsiäiseen, sillä ainutlaatuisten Mignon-munien valmistus alkaa marraskuussa. Nyt sen valmistuksen saloihin pääsee tutustumaan uuden virtuaalikokemuksen kautta Fazer Experience –vierailukeskuksessa, jossa viimevuotinen yli 200 000 kävijämäärä on tänä vuonna kasvanut yli 15 %.

Kun tontut vielä touhuavat joulukiireiden parissa ja Fazer Experience
-vierailukeskuskin loistaa jouluisena, Fazerin suklaatehtaalla Vantaalla tähyillään jo pääsiäiseen. Mignonin, Fazerin ikonisen nougatmunan, valmistus on nimittäin alkanut jo marraskuussa – ja nyt vierailukeskuksen näyttelyssä on mahdollisuus itse kokeilla, miten se tapahtuu.

Uusi virtuaalikokemus on pelillinen kurkistus todellisuuteen

Vuonna 2016 avattu Fazer Experience -vierailukeskus on kasvattanut koko ajan suosiotaan. Viime vuonna kokonaiskävijämäärä oli jo yli 200 000, ja tänä vuonna nousua on ollut yli 15 %. Miltei puolet kävijöistä osallistuu opastetulle näyttelykierrokselle.

”Ihmisiä kiinnostaa erityisesti, mitä Fazerin tehtailla tapahtuu, joten haluamme tarjota vieraillemme käsityksen siitä eri keinoin. Virtuaalikokemus on kuulunut vierailukeskuksen näyttelykierrokseen alusta saakka, mutta nyt uudistimme sen täysin”, kertoo Anu Kokko, Fazer Experience -vierailukeskuksen johtaja.

”Oikeasti Mignon-munan valmistus vaatii ammattimaista kädentaitoa ja vankkaa kokemusta. Virtuaalikokemus tarjoaa tähän pienen kurkistuksen. Vierailijat pääsevät näkemään oman paikkansa Mignon-linjalla ja kokeilemaan virtuaalilasien ja ohjaimen avulla, miten Mignon-muna täytetään – tietenkin hävikki minimoiden ja vastuullisuus huomioiden”, Anu Kokko jatkaa.

Fazer-maailmaan voi tutustua myös perinteisten näyttöjen kautta. Näyttöruuduilla voi seurata esimerkiksi, miten Fazer Yosa
-kauravälipaloja tai Fazerin karjalanpiirakoita valmistetaan. Vierailijan suusta kuuluukin usein: ”Vau, Fazer on paljon enemmän kuin tiesinkään!”

Jokainen Mignon valmistetaan käsityönä

Mignon ei ole suklaamuna, vaan 52 grammaa nougatmantelitäytettä sisältävä herkku, ja niitä on valmistettu vuodesta 1896. Karl Fazer oli nähnyt vastaavanlaisia munia valmistettavan Saksassa ja päätti käynnistää niiden tekemisen myös Suomessa. Mignon-munien valmistaminen on varsinainen käsityön taidonnäyte, joten Karl Fazer valitsi niitä tekemään tehtaan tarkkakätisimmät ja kovahermoisimmat työntekijät. Nykyään Mignon-linjastolla työskentelee noin 40 ammattilaista marraskuusta maaliskuulle. Yhden vuoron aikana valmistuu noin 10 000 munaa, ja yhteensä Mignon-munia valmistetaan vuosittain noin 1,6 miljoonaa kappaletta.

Lisätietoa Mignonista:

Painovalmiit kuvat:
https://fast.fazer.com   Public Image Bank > Fazer Experience Visitor Centre

Lisätietoa ja varaukset:
www.visitfazer.com
visitfazer@fazer.com  #visitfazer

Anu Kokko, johtaja, Fazer Experience -vierailukeskus, +358 40 504 2746
Fazerintie 6, 01230 Vantaa
Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 668 2998, media@fazer.com
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.