Fazer Experience voitti Vuoden Lasirakenne 2018 -palkinnon

Fazer Experience -vierailukeskukselle on myönnetty Vuoden Lasirakenne 2018 -palkinto. Palkinnon myöntää Tasolasiyhdistys ja se jaetaan joka toinen vuosi. Palkintolautakunnan mukaan Fazerilla on ymmärretty, mitä lisäarvoa näyttävä arkkitehtuuri voi tuoda koko liiketoiminnalle. Lasirakenteensa ansiosta Fazer Experience näyttää kevyemmältä kuin onkaan ja toimii erilaisissa valaistuksissa. Kokonaisuus on tyylikäs, tasapainoinen ja näyttävä. Fazer Experience on aiemmin voittanut Vuoden Teräsrakenne -palkinnon syksyllä 2016 ja Vantaan Kehäkukka -arkkitehtuuripalkinnon keväällä 2017.

Fazer Experience -vierailukeskus on voittanut kahden vuoden välein jaettavan Vuoden Lasirakenne -palkinnon. Palkinnon myönsi Suomen Tasolasiyhdistys ja mukana kilpailussa oli seitsemän rakennusta. Tasolasiyhdistyksen tavoitteena on kehittää lasin ominaisuuksien parempaa ja turvallista hyödyntämistä rakentamisessa. Palkintolautakunta valitsi voittajaksi Fazer Experience -vierailukeskuksen sen näyttävän lasisen julkisivurakenteen ansiosta. Rakennuksen julkisivussa on 900 m2 lasia. Lisäksi trooppisen puutarhan seinät ja katto ovat lasia.

Fazer Experience -vierailukeskus on ainutlaatuinen elämys kaikille aisteille ja kutsuu jokaisen kokemaan Fazerin omalla tavallaan. Vierailukokemuksen elämyksellisyyden takana on myös moderni ja omaperäinen arkkitehtuuri. Vierailukeskuksen lasiset julkisivut toivottavat kävijät tervetulleiksi kokemaan Fazerin kaikissa muodoissaan. ”Päädyimme yhdessä tasossa olevaan ja osin rinteeseen upotettuun pyöreään lasiseinäiseen rakenteeseen, joka on tietoisesti erilainen. Lasiseinät ja viherhuoneen lasikatto antavat oikeutta hienolle suomalaiselle valolle, joka saa puun ja muut käytetyt materiaalit hyvin esille. Myös ympäröivä luonto ja sijainti tehdasalueella korostuvat. Lasiseinän vekkirakenne on paitsi esteettisesti kaunis myös tekninen innovaatio. Muoto kantaa tuulikuormat hyvin”, kertoo pääsuunnittelija Mikko Summanen Arkkitehtitoimisto K2S:stä.

”Fazer Experience -vierailukeskus rakentaa suhdettamme tulevaisuuden kuluttajaan ja se on ollut mittava panostus suomalaiseen designiin ja työhön. Nyt palkittu lasirakenne oli vaativa työ. Olemme erittäin ylpeitä, että olemme saaneet luoda monien huippuosaajia kanssa jotain täysin ainutlaatuista”, toteaa Fazerin viestintä- ja brändijohtaja Ulrika Romantschuk. ”Lasi elementtinä symboloi hyvin tapaamme toimia. Fazerille avoimuus ja toiminnan läpinäkyvyys ovat tärkeitä arvoja. Isot lasipinnat mahdollistavat sen, että tilassa näkee vieraiden liikkumista ja työtovereiden työskentelyä. Tämä edistää koko alueen elämänmakuista yhdenvertaisuutta ja yhteenkuuluvuutta.”

Fazer Experience -vierailukeskuksessa oli vuonna 2017 yli 180 000 kävijää

Fazer Experience -vierailukeskuksen suosio vierailukohteena on ylittänyt odotukset.  Vuonna 2017 kävijöitä oli yli 180 000, joista lähes 100 000 osallistui opastetulle näyttelykierrokselle. Suosio on vuonna 2018 jatkanut kasvuaan.

Fazer Experience -vierailukeskus avattiin syksyllä 2016, kun Fazer vietti 125-vuotisjuhlaansa. Vantaan Fazerilassa sijaitseva keskus on arkkitehtoninen maamerkki. Se sopii kaikenikäisille. Vierailukeskuksessa on elämyksellinen näyttely, myymälä − josta saa uutuudet aina ensimmäisenä − Fazer Café, kokouspalveluita ja erilaisia tapahtumia. Kohde houkuttaa etenkin perheitä, matkailijoita ja oppilaitoksia ja palvelee enenevässä määrin myös yritysten ja yhdistysten kokous- ja virkistystoimintaa.

Tavoitteenamme on inspiroiva, aito ja vuorovaikutteinen kokemus, joka saa aikaan oivalluksia ja josta syntyy elinikäinen suhde Fazeriin. Näyttelyyn tutustutaan Fazerin oppaiden johdolla ja se on auki päivittäin. Tietoa vierailukeskuksen palveluista löytyy osoitteesta visitfazer.com. Kävijöiden kokemuksia löytyy aihetunnisteella #visitfazer.

Painokelpoiset kuvat:

www.fazergroup.com/pictures (Media_Press – Fazer Visitor Centre)

Lisätiedot ja varaukset:

www.visitfazer.com  visitfazer@fazer.com  #visitfazer

Anu Kokko, Director, Fazer Experience Visitor Centre, 040 504 2746
Fazer Experience -vierailukeskus, Fazerintie 6, 01230 Vantaa

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 puh. 040 668 2998
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: