• Fazer Group/

Fazer Food Services vähentää ympäristövaikutuksia: enemmän vihanneksia, kasviksia ja sesonginmukaisia raaka-aineita

Fazer Food Servicesin kunnianhimoisena tavoitteena ei ole ainoastaan vastata kasvaneeseen kysyntään, vaan saada myös yhä useampi asiakas valitsemaan kasvisvaihtoehto lihan sijasta. Fazer tarjoaa ravintoloiden asiakkaille mahdollisuuden syödä terveellisemmin ja vähentää aterioiden ympäristövaikutuksia – makuelämyksistä tinkimättä.

Fazer Food Services on käynnistänyt Green Buffet -projektin, jonka tavoitteena on keskittyä enemmän kasviksiin ja vihanneksiin, tehdä niistä houkuttelevampia ja kehittää ravintoloiden kasvistarjontaa. Kasvisruokalistojen suunnittelussa luodaan uusia maukkaita ruokalajeja, joissa käytetään kauden raaka-aineita.

Tarkoituksena on kohottaa kasvisruoka uudelle tasolle uusilla tekniikoilla ja prosesseilla ja luoda ruokalistoja, joissa pääaraaka-aineena ovat kasvikset. Ensimmäistä kertaa Fazer Food Servicesin historiassa keittiömestarit kokoontuivat pohjoismaisen yhtiön kaikilta markkina-alueilta luomaan innovatiivisia kasvisruokia vastaamaan asiakkaiden kasvaneeseen kysyntään.

“Tavoitteena ei ole käännyttää ihmisiä kasvissyöjiksi. Ajatuksena on lisätä kasvisten määrää lautasillamme kehittämällä herkullisia kasvisaterioita,” sanoo Fazer Food Servicesin toimitusjohtaja Jaana Korhola.

Terveellisyys ja vastuulisuus ohjaavina trendeinä

Ajankohtaisia trendejä kartoittavat raportit osoittavat, että yhä useammat kuluttajat kaipaavat kasvisvaihtoehtoja, koska he arvostavat terveellisempää ruokaa ja haluavat huomioida vastuullisuuden valinnoissaan. Kasvisten syönnin lisääminen on myös pohjoismaisten ravitsemussuositusten (NNR) tavoitteiden mukaista. Suosituksen mukaan päivittäisen kulutuksen tulisi olla 500 g henkeä kohti.

Syömämme ruoka selittää merkittävän osan hiilijalanjäljestämme. Toimenpiteitä vaaditaan koko ketjussa – viljelykäytännöistä ruuan tuotantoon ja ruokatottumustemme muuttamiseen. Fazer Food Services tarjoaa noin 400 000 ateriaa päivässä lähes 1100 ravintolassa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa ja tämä luo mahdollisuuden vaikuttaa.

Me haluamme olla eturintamassa ei ainoastaan vastaamalla kysyntään, vaan todellakin etsimällä aktiivisesti tapoja johtaa muutosta kohti kestävämpää ruokailua”, sanoo Korhola.

Kasvisten kulutuksen, sesongin mukaisten raaka-aineiden ja kestävän proteiinin lähteiden lisäämisen lisäksi ruokahävikin vähentäminen on Fazer Food Servicesin tavoite. Vastuulliseen tarjoamaan Fazer Food Servicesissä kuuluvat myös kala ja äyriäiset. Fazerin ravintolat Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa noudattavat WWF:n kalaa ja äyriäisiä koskevia suosituksia.

Fazer osallistuu maailmanlaajuiseen Earth Hour -ilmastotapahtumaan

Lauantaina 28. maaliskuuta on jälleen aika viettää Earth Hour -tapahtumaa ja lisätä tietoutta ilmastonmuutoksesta. Earth Hour -tapahtuman järjestää WWF, ja tänä vuonna WWF Suomen teemana on maailman suurin kynttiläillallinen. WWF:n mukaan ruuan ympäristövaikutuksia voidaan vähentää kolmella yksinkertaisella tavalla: korvaamalla osa lihasta vihanneksilla, välttämällä ruuan heittämistä roskiin ja suosimalla vastuullisesti tuotettuja elintarvikkeita.

Satu Ikäheimo, viestintäjohtaja, Fazer-konserni / Fazer Food Services, puh.: +358 50 380 4996

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis-, ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluja. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuu hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK:n Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää