Fazer Food Servicesin yt-neuvottelut päättyivät

Fazer Food Services Suomen toimintaa uudistetaan kilpailukyvyn varmistamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi. Toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä koskevat yt-neuvottelut päättyivät 19.4.2010. Toimintojen uudelleenorganisointiin ja henkilöstön vähentämiseen liittyvät päätökset on tehty. Lopullinen vähennystarve on yhteensä 7 henkilöä. Yt-neuvotteluesityksessä henkilöstövähennysten arvioitiin alun perin koskevan enintään 20 henkilöä. Organisaatiomuutoksen myötä syntyy 35 uutta tehtävää.

Tarve yt-menettelylle on seurausta Fazer Food Servicesin (ent. Fazer Amica) toiminnan uudistamisesta. Tavoitteena on kuluttajalähtöisempiä ratkaisuja, sekä operatiivisen liiketoiminnan jakaminen maantieteellisiin alueisiin tehokkuuden ja joustavuuden lisäämiseksi. Vähennystarve on pienentynyt alkuperäisestä yhteensä enintään 20 henkilön arviosta ja täsmentynyt 7 henkilöön. Yt-neuvottelut koskivat toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä. ”Yksi menestyksemme avaimista on osaava henkilöstömme ja haluan kiittää heidän ammattimaista suhtautumistaan tilanteeseen muutosvaiheessa. Muutokset tehdään, jotta voimme vastata toimintaympäristössämme tapahtuviin muutoksiin ja varautua huomiseen”, Fazer Food Services -liiketoiminta-alueesta vastaava toimitusjohtaja Iris Karjula sanoo. Muutostyö organisaatiossa jatkuu myöhemmin keväällä. Tällöin on tarkoitus suunnitella, miten ravintolat Suomessa organisoidaan alueittain ryhmiin joustavan ja tehokkaan toiminnan varmistamiseksi. Muutokset ovat osa koko Fazerin laajaa liiketoiminnan kehittämistä. Tavoitteena on Fazerin brändien vahvistaminen, kuluttajan syvempi ymmärtäminen ja uudenlainen yhteistyö asiakkaiden kanssa. Vuodenvaihteessa Fazer Leipomot ja Fazer Makeiset yhdistyivät jo yhdeksi Fazer Leipomot & Makeiset -liiketoiminta-alueeksi. Tiedusteluihin vastaavat: Iris Karjula, liiketoiminta-alue Fazer Food Servicesin toimitusjohtaja, puh. 040 520 7520 Anita Laxén, viestintäjohtaja, puh. 040 770 0873. www.fazer.fi Fazer-konserni Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli yli 1,4 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2009 oli lähes 17 000. Fazer Food Services on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesilla on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä.