Fazer Foodathon -voittaja: vegaaninen kananmuna

Kasvipohjaisia tulevaisuuden ruokaratkaisuja etsittiin Fazer Foodathon -tapahtumassa viime viikonloppuna 19.-21.5. Haaga-Helian kampuksella Helsingissä. Fazer haluaa lisätä viljan ja kasvisten käyttöä, ja siten työskennellä terveellisemmän ja kestävämmän tulevaisuuden puolesta.

Joukko erittäin innostuneita osallistujia tutkijoista Michelin-kokkeihin, ravitsemustieteilijöistä biologeihin, ohjelmistokehittäjistä yrittäjiin ja restonomiopiskelijoihin viettivät viikonlopun Fazer Foodathon -tapahtumassa kehittäen tulevaisuuden ruokaratkaisuja. Kymmenen joukkuetta etsi ideoita uusiin kasvipohjaisiin ruokalajeihin, valmistustekniikoihin ja raaka-aineiden yhdistelmiin sekä mietti keinoja niiden kaupallistamiseen.

Voittajajoukkueet

Palkintosumma, 5000 euroa, jaettiin kolmen joukkueen kesken: Vegg, Oaty ja Foodalytics. Fazer jatkaa konseptin kehittämistä yhdessä voittajajoukkue Veggin takana olevan yrityksen, Egg Internationalin, kanssa. ”Tutkimme innolla uusi tuotteita, jotka auttavat muuttamaan suhtautumista kasvisruokaan. Etsimme täysin uutta konseptia, joka sopii Fazerille ja jossa näemme potentiaalia”, sanoo Jaana Korhola, Fazer Food Services Suomen toimitusjohtaja, joka toimi Fazer Foodathonin tuomariston puheenjohtajana.

Fazer Foodathonissa esiteltiin laaja valikoima ideoita – uusista tuotteista ja palveluista uusiin konsepteihin ja valmistusmenetelmiin. Voittajajoukkue Vegg testasi, miten tofusta valmistettu vegaaninen kananmuna toimi perinteisissä leivonta- ja ruokaresepteissä. Palkintosijoille ylsi myös Oaty-joukkue, joka kehitti erilaisia ruoka- ja välipalaratkaisuja fermentoidusta kaurasta. Kolmas palkittu joukkue, Foodalytics (Super Food Girls), loi älylusikka-konseptin. Sen avulla voi kerätä tietoa nautitun ruuan ravintoarvosta ja hiilijalanjäljestä sekä lähettää tiedon puhelimeen. Foodalytics-joukkue sai myös erityispalkinnon, jonka myönsi Arthur Potts-Dawson, kuuluisa englantilainen vegekokki, joka mentoroi Fazer Foodathonissa.

Fazer uskoo eri alojen yhteistyöhön ja rohkaisee yhteiseen innovointiin, ja siksi järjestimme Fazer Foodathonin. Foodathonissa syntyneiden ideoiden kehittäminen jatkuu yhdessä joukkueiden kanssa, tähtäimenä kulutustottumusten muuttaminen ja kasvipohjaisten ruuan yleistyminen.

Lisätietoa:

Sanna-Maria Hongisto, Senior Manager, Nutrition, Fazer Group, tel. +358 40 759 9936
Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 p. 040 668 2998
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

#fazerfoodathon #moregreens

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan.. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: