Fazer Gluteeniton -tuoteperhe laajenee kotileivontatuotteisiin

Fazer Gluteeniton -tuoteperhe laajenee leivontahyllyyn, kun aiemmin Vuohelan-brändistä tunnetut gluteenittomat jauhot, jauhoseokset ja leivonnan apuaineet siirtyvät Fazer Gluteeniton -brändin alle. Uuden ja raikkaan pakkausilmeen saaneet kotileivontatuotteet ja leipäjauhoseokset ovat helposti tunnistettavissa ja ne tulevat myyntiin helmikuusta alkaen.

Euroopan gluteenittoman markkinan on ennustettu kasvavan 11,1 % vuosivauhtia vuoteen 2025 mennessä*. Fazer osti Vuohelan gluteenittoman leipomon Lahdesta vuonna 2020 ja on kehittänyt siitä asti Fazer Gluteeniton -tuoteperhettään. Fazer luopuu asteittain Vuohelan brändistä ja pakkauksesta, ja nyt uudistus laajenee valmiista leivistä ja kahvileivistä myös kotileivontatuotteisiin. Vuohelan gluteenittomat jauhot, jauhoseokset ja leivonnan apuaineet saavat uuden, raikkaan Fazer Gluteeniton -pakkausilmeen.

Fazer Gluteeniton -tuoteperhe tarjoaa kotileipureille monipuolisen valikoiman gluteenittomia jauhoja ja jauhoseoksia erilaisiin leivontatarpeisiin, sekä leivonnan apuaineita ksantaania ja psylliumia.

”Gluteeniton leivonta mielletään usein vaikeaksi. Tavoitteemme on tarjota mahdollisimman helppokäyttöisiä ja turvallisia tuotteita sekä selkeitä reseptejä, jotka mahdollistavat onnistumisen elämyksiä kaikille kotileipureille”, kertoo Fazer Gluteeniton -kotileivontatuotteista vastaava kategoriapäällikkö Jenni Vesalainen Fazerilta.

Uusi, entistä raikkaampi pakkausilme vastaa toiveisiin

Fazer Gluteeniton -tuoteperheen kotileivontatuotteiden pakkausuudistus tehtiin kuluttajien toiveita tarkasti kuunnellen. Tuotteet pakataan jatkossa entistä kätevämpiin pakkauksiin ja tuoteominaisuudet löytyvät selkeästi pakkauksen etupuolelta. Myös pakkauskokoja on muutettu toimivammaksi, ja tuotteesta riippuen yhdestä jauhoseospakkauksesta riittää yhden tai kahden taikinan leipomiseen. Tuotteille on myönnetty Keliakialiiton Gluteeniton-merkki sekä Avainlippu-merkki.

”Pakkausilmeiden yhtenäistäminen auttaa kuluttajia löytämään koko gluteenittoman tuotevalikoiman helpommin, kun ilme on sama yli tuoteryhmien. Uudet pakkaukset saivat kuluttajatestissä runsaasti kiitosta erityisesti selkeydestään, raikkaudestaan ja kätevyydestään. Jatkamme gluteenittoman tuoteperheen kehittämistä, sillä kysyntää riittää, Vesalainen jatkaa.

Fazer Gluteeniton -kotileivontatuoteperhe

Uutuus: Fazer Gluteeniton Kaura & Auringonkukka leipäjauhoseos 500 g
on helppokäyttöinen, runsaasti kauraa sisältävä gluteeniton leipäjauhoseos, johon lisätään leipoessa vain vesi ja hiiva. Rouhea jauhoseos sopii hyvin leivän ja sämpylöiden leipomiseen. Kätevästä kerta-annospussista voi leipoa pellillisen sämpylöitä tai kaksi leipää.

Fazer Gluteeniton Lettujauhoseos 150 g sopii lettujen, vohveleiden, pannukakkujen ja keksien valmistukseen.

Fazer Gluteeniton Pullajauhoseos 450 g sopii pullien, munkkien ja pullataikinapohjaisten piiraiden leipomiseen.

Fazer Gluteeniton Pizzajauhoseos 650 g sopii pizzan ja suolaisten piirakoiden leivontaan.

Fazer Gluteeniton Piirakkajauhoseos 400 g sopii makeiden piirakoiden leivontaan.

Fazer Gluteeniton Karkea riisijauho 500 g sopii erinomaisesti vispi- ja mannapuuroihin sekä leivontaan ja ruoanlaittoon.

Fazer Gluteeniton Tapiokatärkkelys 400 g sopii käytettäväksi perunajauhon tapaan. Tapiokatärkkelys suurustaa kastikkeet, keitot ja kiisselit.

Fazer Gluteeniton Psyllium 60 g tekee taikinasta helposti käsiteltävää ja leivonnaisista meheviä ja murenemattomia. Ruoanlaitossa psyllium on hyvä kuitulisä ja sidosaine.

Fazer Gluteeniton Ksantaani 60 g on sokerista valmistettava luontainen sakeuttamisaine, joka korvaa gluteenittomassa leivonnassa sitkon. Ksantaani antaa leivonnaisille kuohkeutta ja tekee leivän kuoresta rapean.

Kaikki tuotteet ovat gluteenittomia ja vegaanisia, ja ne valmistetaan Fazerin Joutsan myllyssä. Jauhot ja jauhoseokset siirtyvät uuteen pakkausilmeeseen helmikuussa, leivonnan apuaineet psyllium ja ksantaani huhtikuussa.

*Lähde: Europe gluten free foods & beverages market - growth, trends, covid-19 impact, and forecasts (2021 – 2026) | Mordor Intelligence 2020

Lisätiedot ja median yhteydenotot

Maria Rämö, viestintäpäällikkö, Fazer Lifestyle Foods, maria.ramo@fazer.com, puh. 040 847 1020

Jenni Vesalainen, kategoriapäällikkö, Fazer Leipurit -kotileivontatuotteet, Fazer Gluteeniton -kotileivontatuotteet ja Fazer Alku -tuotteet, jenni.vesalainen@fazer.com, puh. 040 720 2129

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 6682 998 ja osoitteessa media@fazer.com.

Kuvia toimitukselliseen käyttöön: https://www.fazergroup.com/fi/medialle

Kuvapankki – Media_Press – Finland – Fazer Gluteeniton 2/2022

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 8 000 omistautuneen ammattilaisen voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä. Lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK:n Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 1,1 miljardia euroa.