Fazer haastaa myslimarkkinat - tuo kotimaiset kauramyslit kauppoihin

Fazer kasvaa kauratuotteillaan täysin uuteen tuoteryhmään ja tuo elokuussa herkulliset myslit kauppoihin. Uudet Fazer Alku -myslit vastaavat suomalaisten toiveeseen terveellisemmistä myslivaihtoehdoista. Fazer on viime vuosina panostanut kauraliiketoimintaan ja suomalaisen kauran jalostusarvon nostamiseen. Lahden myllyä laajennetaan ja Fazerin myllykapasiteetti on kasvanut myös yritysoston myötä. Fazer ostaa vuosittain suomalaista kauraa noin kuudella miljoonalla eurolla.

Suomalainen kaura menestyy ja uusille innovatiivisille kauratuotteille on kysyntää. Vuonna 2014 Fazer uudisti puurokategoriaa tekemällä terveellisestä kaurapuurosta hyvänmakuisen. Nyt vuorossa ovat myslit.

Kuuntelemme kuluttajia ja uudistamme perinteisiä tuoteryhmiä. Myslikategoriassa kotimaisten tuotteiden osuus on ollut vain noin 10 prosenttia. Uudet Fazer Alku -myslit kasvattavat ja kehittävät koko kategoriaa”, toteaa Fazerin strategiasta ja myllyliiketoiminnasta vastaava johtaja Heli Arantola.

Alku-mysleissä ei ole lisättyä sokeria eikä E-koodeja. Herkullinen ja luonnollinen makumaailma on luotu käyttämällä aitoja marjoja ja hedelmiä, hunajaa sekä täysjyväviljaa. Vehnä ja rusinat on jätetty kokonaan pois. Alku-mysleissä on keskimäärin noin 60 % ja Alku-granolassa noin 15 % vähemmän sokereita kuin vastaavissa markkinoilla olevissa tuotteissa*.

”Haluamme Fazerilla panostaa tutkimukseen ja konsepteihin, jotka voivat menestyä maailmalla. Jalostusastetta nostamalla syntyy työpaikkoja Suomeen”, toteaa Arantola.

Fazer jatkaa suomalaisen kauran aseman vahvistamista

Vastatakseen kauran kasvavaan kysyntään sekä kotimaassa että kansainvälisillä markkinoilla Fazer rakensi Lahteen vuonna 2013 oman kauramyllyn, jonka tuotanto kaksinkertaistetaan vuosien 2016–2017 aikana. Fazer on myös juuri ostanut Ruotsissa sijaitsevan Frebaco-myllyn. Yrityskauppa vahvistaa Fazerin asemaa vientimarkkinoilla ja samalla vauhdittaa suomalaisen kauran vientiä. Fazerin kauraliikevaihdosta puolet tulee tällä hetkellä ulkomailta ja vientiä on jo nyt 30 maahan.

Fazer ostaa kauraa vuodessa suomalaisilta maanviljelijöiltä arviolta 40 000 tonnia. Satovuodesta riippuen tämä on arvoltaan noin kuusi miljoonaa euroa vuodessa.

Uutuusmyslien tuoteperhe koostuu kolmesta herkullisesta makuvaihtoehdosta: Fazer Alku Sadonkorjuumysli, Fazer Alku Kotipuutarhamysli ja Fazer Alku Omenainen kauragranola. Fazer Alku -mysliperhe valmistetaan Lahden kauramyllyn rakastetuista isoista kaurahiutaleista. Kauppoihin tuoteperhe saapuu elokuussa 2016, ennakkomyynti aloitetaan Fazer Caféissa kesän aikana.

*Luvut perustuvat keskiarvoihin. Lähde: Foodie, Kannelmäen Prisman myslivalikoima (80 tuotetta), 04/2016

Tutustu myös tiedotteeseen:
”Fazer tuo kauramyslit kauppoihin syksyllä”

Heli Arantola, johtaja, Strategia ja Myllyliiketoiminta, Fazer-konserni,
p. 0500 505 762,
heli.arantola@fazer.com

Viestinnän yhteyshenkilö:
Leena Majamäki, viestintäjohtaja, Fazer-konserni,
p. 040 585 1585,
leena.majamaki@fazer.com

Mediapuhelin: p. 040 6682 998, arkisin klo 8-16

Painokelpoiset kuvat

www.fazergroup.com/pictures, “Media_Press”,”Mysli”

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Vuonna 2016 vietetään menestyksekkään Fazer-konsernin 125-vuotisjuhlavuotta ja tänä vuonna tulee myös kuluneeksi 150 vuotta sen perustajan Karl Fazerin syntymästä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli yli 1,5 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää