Fazer harkitsee meijeriliiketoimintansa lakkauttamista Korian tehtaallaan

Fazer Lifestyle Foods keskittyy vahvasti ydinliiketoimintaansa sekä kasvipohjaisen strategiansa toimeenpanemiseen ja suunnittelee muutoksia Korian tehtaansa valmistukseen. Suunnitelmien toteutuessa Korialla valmistettaisiin tulevaisuudessa vain kaurajuomia ja muita kaurapohjaisia tuotteita, minkä seurauksena meijeriliiketoiminta lakkaisi. Fazer käynnistää muutosneuvottelut, jotka koskevat 226 työntekijää. Yhtiön arvion mukaan vähennystarve koskisi enintään 95 vakituista työsuhdetta.

Suunnitellut muutokset ovat osa Fazer Lifestyle Foodsin strategiaa, joka tähtää yhtiön vahvan kauraosaamisen hyödyntämiseen ja kasvipohjaisten tuotteiden lisäämiseen valikoimassa. Keskittyminen kaurapohjaisten tuotteiden valmistukseen tulisi tarkoittamaan sitä, että yhtiön ydinliiketoimintoihin kuulumaton meijeriliiketoiminta lakkautettaisiin.

Fazer on Pohjoismaiden johtava kauratoimija, ja se on investoinut yli 300 miljoonaa euroa kauratuotteiden valmistukseen kotimarkkinoillaan viimeisten kolmen vuoden aikana. Esimerkiksi Korian tehtaan kaurajuomien valmistuskapasiteetti kaksinkertaistettiin viime kesänä. Fazer kehittää aktiivisesti tulevaisuuden kasvipohjaisia ruokaratkaisuja, joissa kaurajuomilla on tärkeä rooli.

Fazer on arvioinut meijeriliiketoimintansa tehokkuutta

Fazer on pieni toimija Suomen meijeriteollisuudessa ja valmistaa pääosin private label -tuotteita. Vähäisistä valmistusmääristä ja skaalaetuihin perustuvan meijeritoiminnan kompleksisuudesta johtuen kilpailukyvyn saavuttaminen on Fazerille hyvin haastavaa.

”Pienen mittakaavan meijerinä emme ole kilpailukykyinen toimija, ja viimeaikainen inflaatiokehitys on lisännyt kannattavuushaasteitamme entisestään. Korian tehtaan toiminnan tehostaminen on välttämätöntä kilpailukykymme varmistamiseksi. Meijeritoiminnan lakkauttaminen mahdollistaisi meille keskittymisen kasvipohjaiseen ydinliiketoimintaamme, jossa Korian tehtaalla on tulevaisuudessa tärkeä rooli”, sanoo Kati Rajala, Fazerin Non-dairy & Dairy-liiketoiminnasta vastaava johtaja.

Fazer tukee henkilöstöään muutoksessa

Fazer käynnistää muutosneuvottelut tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin sekä toiminnan uudelleenjärjestelyyn perustuen. Muutosneuvottelut koskevat 226 työntekijää, ja yhtiön arvion mukaan vähennystarve koskisi enintään 95 vakituista työpaikkaa. Meijeriliiketoiminnan mahdollinen lakkauttaminen ajoittuisi vuoden 2023 elokuuhun.

”Mikäli meijeriliiketoiminnan lakkauttamiseen päädyttäisiin, tuemme henkilöstöämme ja teemme kaikkemme edesauttaaksemme työntekijöidemme mahdollisuuksia työllistyä uudelleen. Fazer-konsernissa avoimena olevia työpaikkoja tarjotaan ensisijaisesti niille työntekijöille, joita mahdollinen irtisanominen tulisi koskemaan. Tulemme myös tekemään yhteistyötä alueen työvoimahallinnon kanssa”, sanoo Rajala.

”Ostamme maitoa noin 20 tuottajalta Etelä- ja Kaakkois-Suomessa. Nämä maitotilat ovat erittäin hyvin hoidettuja ja elinkelpoisia, ja olemme vakuuttuneita, että useat meijerit ovat kiinnostuneita yhteistyöstä heidän kanssaan”, Rajala jatkaa.

Fazer Korialla

• Fazer valmistaa Korian tehtaallaan korkealaatuisia, kasvipohjaisia Fazer Aito -kaurajuomia, ruuanlaittotuotteita sekä välipaloja kotimaisesta kaurasta. Lisäksi tehtaalla valmistetaan maitotuotteita, pääosin private label -tuotemerkeille.
  • Korian tehdas on moderni tuotantolaitos, joka sijaitsee lähellä Kouvolan kaupunkia ja työllistää noin 220 vakituista työntekijää.
  • Fazer osti Kaslinkin vuonna 2019 osana strategiaansa, jonka mukaisesti yhtiön tavoitteena on tulla Pohjois-Euroopan johtavaksi kasvipohjaisten tuotteiden valmistajaksi. Korian tehdas tuli osaksi Fazeria tämän yrityskaupan myötä.
  • Fazer on kauratuotteiden edelläkävijä ja aikoo panostaa tulevaisuudessakin kaurapohjaisten tuotteiden tuotekehitykseen ja valmistukseen, jossa Korian tehtaalla on merkittävä rooli.

Fazer Lifestyle Foods

• Fazer Lifestyle Foods vastaa terveellisen ja kasvipohjaisen ruuan kasvavaan kysyntään erityisesti kestäviä elämäntapoja noudattavien kuluttajien keskuudessa.
  • Se valmistaa erilaisia kaurapohjaisia juomia ja ruuanlaittotuotteita sekä välipaloja, aamiaistuotteita ja smoothieita. Tuotevalikoimaan kuuluvat lisäksi yrityksille myytävät jauhot, seokset, paranteet ja ainesosat, kuten ksylitoli.
  • Fazer Lifestyle Foods on yksi Fazerin kolmesta liiketoiminta-alueesta. Se työllisti vuonna 2021 noin 550 henkilöä ja sen liikevaihto oli 180 miljoonaa euroa.

Median yhteydenotot:

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Lifestyle Foods
anniina.niemisto@fazer.com, puh. 040 674 4672

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Noin 6 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa. Lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK:n Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 1,1 miljardia euroa.

Avainsanat: