Fazer investoi 35 miljoonaa euroa Suomen leipomotoimintaan

Fazer Leipomot käynnistää kolmivuotisen liiketoiminnan kehittämisohjelman, jonka tavoitteena on varmistaa yrityksen kilpailukyky ja kannattavuus myös tulevaisuudessa. Toiminnan tehokkuutta parannetaan investoimalla 35 miljoonaa euroa Suomen leipomoihin vuosina 2009-2011. Tampereen, Iisalmen ja Jyväskylän leipomoissa harkitaan toiminnan lopettamista. Fazer tukee yksilöllisesti niitä henkilöitä työllistymisessä, joita mahdollinen työsuhteen päättyminen tulee koskemaan. Tavoitteena on, että kaikille löytyy uusi alku.

Kolmivuotisen liiketoiminnan kehittämisohjelman tavoitteena on Fazer Leipomoiden kilpailukyvyn ja kannattavuuden varmistaminen myös tulevaisuudessa. Tämä toteutetaan toiminnan tehokkuutta parantamalla ja leipomoverkostoa uudistamalla. Tehokkuuden parantaminen saadaan aikaan investoimalla lisäkapasiteettiin ja tuotannon automatisointiin. Suurivolyymisten tuotteiden valmistusta keskitetään Lahden ja Vantaan leipomoihin, joihin myös suurimmat yksittäiset investoinnit kohdistuvat. Investointien kokonaismäärä vuosina 2009-2011 on noin 35 miljoonaa euroa. Vuosina 2003-2007 Suomen leipomoihin on investoitu yhteensä noin 65 miljoonaa euroa.

”Tavoitteemme on olla myös tulevaisuudessa Suomen johtava leipomoalan yritys. Se edellyttää meiltä paitsi laadukkaita huipputuotteita kuluttajien makuun, myös erittäin tehokasta tuotantoa”, sanoo Fazer Leipomoiden maajohtaja Petri Kujala. ”Investointien ja uudistusten ohella harkitsemme leipomoverkoston vaiheittaista supistamista kolmella leipomolla. Tämä koskee Tampereen, Iisalmen ja Jyväskylän leipomoita, joiden tuotantovolyymi on noin 5 % kokonaisvolyymistamme. Näissä leipomoissa konekanta on melko vanhaa ja automaation aste alhainen.”

Yt-neuvottelut käynnistyvät Tampereen leipomolla syyskuun alussa. Leipomon toiminnan mahdollinen päättyminen ajoittuu huhtikuun 2009 loppuun. Iisalmen ja Jyväskylän neuvottelut aloitetaan myöhemmin. Iisalmen mahdollisen sulkemisen on arvioitu ajoittuvan kesäkuun 2009 loppuun ja Jyväskylän vuoden 2009 loppuun. Työsuhteen mahdollisen päättymisen arvioidaan koskevan yhteensä noin 95 henkilöä: Tampereella 35, Iisalmessa 29 ja Jyväskylässä 31 henkilöä.

Fazer Leipomot tukee yksilöllisesti niitä, joita mahdollinen irtisanominen tulee koskemaan. ”Haluamme kertoa muutoksista avoimesti jo aikaisessa vaiheessa, jotta mahdollisimman monella on hyvät mahdollisuudet työllistyä uudelleen ja jatkaa elämässä eteenpäin. Tulemme aktiivisesti välittämään Fazer-konsernin avoimia työpaikkoja sekä olemaan yhteistyössä alueiden työvoimahallinnon ja uutta henkilöstöä etsivien elintarvikealan yritysten kanssa. Tavoitteemme on, että jokaiselle löytyy uusi alku”, Petri Kujala sanoo.

Tiedotustilaisuus medialle

Järjestämme medialle tiedotustilaisuuden 1.9.2008 klo 11.00 Tampereella, Scandic Tampere City, Rautatienkatu 16, 33100 Tampere. Tavattavissa ovat Fazer-konsernin konsernijohtaja Karsten Slotte ja Fazer Leipomot Suomen maajohtaja Petri Kujala.

Jos haluatte henkilökohtaisen haastatteluajan, pyydämme ystävällisesti ottamaan yhteyttä Kristiina Klemettiin, puh. 045 139 4470.

Kysymyksiin vastaavat:

Fazer Leipomot
maajohtaja Petri Kujala, puh. 0400 767 767 klo 9.00-10.30 ja klo 12.00 jälkeen
toimitusjohtaja Markku Numminen, puh. 0400 216 404
viestintäjohtaja Leena Majamäki, puh. 040 585 1585

konsernijohtaja Karsten Slotte, puh. 040 507 7065 klo 9.00-10.30 ja klo 12.00 jälk.
viestintäjohtaja Ulrika Romantschuk, puh. 040 566 4246

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja ja leipomotuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kolme toimialaa, jotka tarjoavat makuelämyksiä omilla aloillaan: Fazer Amica, Fazer Leipomot ja Fazer Venäjä. Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, jonka perustehtävänä on tarjota hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Yritys toimii Pohjoismaissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot valmistaa tuoreita ja maukkaita leipomotuotteita Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Fazer Venäjä vastaa Fazerin leipomotoiminnoista Venäjällä ja on yksi Venäjän johtavista leipomoyrityksistä. Fazerin tärkein osakkuusyhtiö on Pohjoismaiden suurin suklaa- ja sokerimakeisyritys Cloetta Fazer. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2007 oli yli 1,2 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa on noin 15 000 henkeä.