Fazer investoi 8,5 miljoonaa euroa kauratuotteiden valmistukseen Vantaalla

Fazer-konserni jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista ja investoi kauratuotteiden valmistukseen Vantaalla. Yhtiö rakentaa huippumodernia teknologiaa hyödyntävän palaleipälinjan leipomoon ja uudistaa suklaatehtaallaan yhden valmistuslinjan kaurapohjaisten Fazer Oat Choco -tuotteiden valmistamiseen soveltuvaksi. Tuotanto uusilla linjoilla käynnistyy vuoden 2022 aikana.

Fazerin strategisena tavoitteena on tulla yhdeksi Pohjois-Euroopan johtavista kasvipohjaisten elintarvikkeiden valmistajista. Tämä onnistuu kehittämällä uusia tuotekategorioita ja kasvattamalla nykyisiä. Fazerilla keskitytään tulevaisuuden vastuullisiin ruokaratkaisuihin, ja yhtiö investoi kasvuun, innovaatioihin sekä ruokateknologiaan. Fazer käynnistää nyt kahden uuden kauratuotteita valmistavan tuotantolinjan rakentamisen Vantaan tehdasalueellaan. Investointien yhteisarvo on noin 8,5 miljoonaa euroa.

Kauraleipien suosio kasvaa voimakkaasti

Kauran suosio leipätuotteissa on kasvanut merkittävästi viimeisen viiden vuoden aikana Suomessa. Kauraa sisältävien leipien osuus vaaleista leivistä on jo noin 30 % (1. Suosion taustalla on kauran terveellinen imago ja erinomainen ravitsemuksellinen koostumus. Terveellisyyden merkitys leivän ostopäätöksissä nousee.

Fazer vastaa kauratuotteiden kasvaneeseen kysyntään lisäämällä valmistuskapasiteettiaan. Yhtiössä tutkitaan kuluttajien ostokäyttäytymistä tarkasti ja vastataan muuttuviin tarpeisiin nopeasti. Fazerilla uskotaan, että kauratrendi on tullut jäädäkseen ja yhä useammassa kotitaloudessa syödään kauraa tulevaisuudessa. ”Näemme kauraleivissä erinomaisia kasvun mahdollisuuksia, sillä kaura on monien suomalaisten mielestä terveellistä ja hyvänmakuista. Ikoniset klassikkomme, kuten Fazer Puikula sekä Oululainen Reissumies ja Jälkiuunileipä, saavat useita uusia kauraisia variantteja tulevaisuudessa”, kertoo Fazer Leipomoiden toimitusjohtaja Marko Bergholm.

Uudella, huippumodernia teknologiaa hyödyntävällä palaleipälinjalla on suoria vaikutuksia yhtiön vastuullisuustavoitteiden saavuttamisessa. ”Olemme painottaneet ympäristöystävällisiä ratkaisuja teknologiavalinnoissa. Uuden palaleipälinjan myötä Vantaan leipomon hiilidioksidipäästöt vähenevät arviolta 8 % vuodessa”, Bergholm jatkaa.

Fazer Oat Choco syntyi kuluttajien toiveesta

Fazerin suklaatehtaalla uudistetaan yksi valmistuslinja kaurapohjaisten Fazer Oat Choco -kaakaotuotteiden (2 valmistukseen. Fazer Oat Choco -tuotteet lanseerattiin ensimmäisen kerran kesällä 2020, jolloin Fazer toi pienen erän kasvipohjaisia kaakaolevyjä testimyyntiin Fazer Store -verkkokaupassa ja Fazer Caféissa. Fazerin suklaateknologien kehittämässä valmistusprosessissa kauran ominaismaku täydentää kaakaota tehden tuotteesta suussa sulavan makuelämyksen.

”Fazer Oat Choco syntyi kuluttajien toiveesta saada kasvipohjainen vaihtoehto maitosuklaalle. Oma verkkokauppa ja Fazer Cafét mahdollistavat meille suoran kontaktin kuluttajiin, joten kehityksessä olleiden kaakaolevyjen testimyynti Suomessa ja Ruotsissa viime kesänä oli helppoa. Rohkaisevan kuluttajapalautteen perusteella päätimme laajentaa tuotantokapasiteettia, ja Fazer Oat Choco -tuotteet saadaan nyt laajempaan jakeluun”, kertoo Fazer Makeisten toimitusjohtaja Markus Hellström. Nyt uudistettava linja valmistuu vuoden 2021 loppuun mennessä ja Fazer Oat Choco -tuotteiden arvioidaan olevan kaupoissa loppukeväästä 2022.

Fazer on kauratuotteiden ainutlaatuinen edelläkävijä

Fazer uutisoi viime vuonna merkittävistä investoinneista kauramyllyjensä kapasiteetin kaksinkertaistamiseksi Suomessa ja Ruotsissa. Nyt tehtävät lisäinvestoinnit kauravalmistukseen vahvistavat entisestään Fazerin asemaa Pohjoismaiden johtavana kauratoimijana.

Maailmanluokan osaaminen ja modernit tuotantolaitokset mahdollistavat monipuolisten kauratuotteiden valmistuksen. Fazerin laajaan valikoimaan Suomessa kuuluu jo lähes 200 tuotetta, joiden valmistukseen käytetään kauraa. Tuotekehitys on päättymätön prosessi, johon yhtiössä suhtaudutaan intohimoisesti. Fazer valmistaa kaurasta lukuisia erilaisia tuotteita, kuten puuroa, leipää, mysliä, öljyä, välipalapatukoita, keksejä, juomia ja muita herkkuja.

Fazer käyttää vain kotimaista kauraa ja hyödyntää valmistuksessaan kauran kaikki osat. Lahdessa kesällä 2021 avattava Fazerin ksylitolitehdas on erinomainen esimerkki kiertotaloudesta: tehtaalla tullaan valmistamaan ksylitolin raaka-ainetta kauramyllyn sivuvirtana syntyvistä kaurankuorista.

(1 Lähde: NielsenIQ Homescan 52vk data päättyen 25.4.2021.
(2 Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2000/36/EY määrittää kaakao- ja suklaatuotteita koskevia erityissääntöjä, joilla täydennetään elintarvikkeisiin sovellettavaa lainsäädäntöä. Säännöt koskevat koostumusta, myyntinimityksiä, merkintöjä ja esillepanoa.

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot
puh. 040 67 44 672, anniina.niemisto@fazer.com

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset
puh. 044 710 8860,
liisa.eerola@fazer.com

Fazerin mediapuhelin palvelee ma–pe kello 8–16, puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Northern Magic. Made Real.

Avainsanat: