Fazer ja Solar Foods strategisiksi kumppaneiksi

Fazer-konserni ja Solar Foods, suomalainen ruokateknologian start-up-yritys, ovat solmineet strategisen kumppanuuden, jonka tavoitteena on tutkia ja kehittää yhteistyössä Solar Foodsin uutta Solein® -proteiiniainesosaa. Fazer on matkalla moderniksi ja vastuulliseksi ruokayhtiöksi, jolla on yhteinen suunta. Yhtiön tavoitteena on tukea tuote- ja kategoriarajat ylittäviä innovaatioita, jotka voivat muuttaa ihmisten tapaa syödä tulevaisuudessa. Muutokset ruokajärjestelmässä ja kulutustottumuksissa ovat avainasemassa ilmastonmuutoksen hillitsemisessä, ja vasta solmitulla kumppanuudella Fazer-konserni haluaa edistää uusien ratkaisujen tutkimusta.

Fazer-konserni jatkaa tulevaisuuteen suuntautuneen kasvustrategiansa toteuttamista. Vastuullisuus on olennainen osa Fazerin strategiaa sen matkalla moderniksi vastuulliseksi ruokayhtiöksi, jolla on yhteinen suunta. Fazer näkee ruuan ratkaisuna. Sillä, kuinka kasvatamme, tuotamme ja kulutamme ruokaa, on merkittävä vaikutus ympäristöön, yhteiskuntaan ja hyvinvointiimme. Tuore IPCC:n (hallitusten välinen ilmastonmuutospaneeli) raportti nostaa esiin maankäytön sekä ruuan tuotannon ja kulutuksen vaikutukset ilmastomuutokseen. Ruokajärjestelmän muuttaminen vaatii rohkeaa tutkimusta ja innovaatioita; ratkaisuja, joita meillä ei vielä ole ja joita emme ehkä edes voi vielä ennustaa. Matkalla kestävään ruuan tuotantoon, Fazer kannustaa avoimeen innovaatioon uusien vastuullisten ruokaratkaisujen tutkimiseksi.

Innovaatiot avain kestävään ruokaan

Osana Fazerin kunnianhimoista kestävän kasvun ohjelmaa ja vahvistaakseen asemaansa ruokateknologian edelläkävijänä, Fazer on solminut strategisen kumppanuuden Solar Foodsin kanssa. Solar Foods on suomalainen start-up-yritys, joka on kehittänyt aivan uudenlaisen proteiiniainesosan, Soleinin®. Solein® on hiilineutraali proteiini, jota voidaan tuottaa ilman kielteisiä vaikutuksia maaperälle, ilmastolle ja maankäytölle.

“Uskomme avoimeen innovaatioon ja poikkitieteelliseen yhteistyöhön vastuullisten ja sosiaalisesti merkittävien ratkaisujen luomisessa. Ruuan ja ravitsemuksen vastuullisuus on korkealla Fazerin tutkimusagendalla ja haluamme olla innovatiivinen edelläkävijä. Vahva perintömme tarjoaa meille juuret, joita tarvitaan rohkeiden innovaatioiden toteuttamiseksi. Kumppanuus Solar Foodsin kanssa on loistava esimerkki kestävästä innovaatiosta, joka tukee Fazerin yhden päävastuullisuustavoitteen, 50 prosenttia vähemmän päästöjä vuoteen 2030 mennessä, saavuttamisessa”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Fazerin vastuullisuustyö koostuu neljästä kunnianhimoisesta päätavoitteesta, jotka ulottuvat vuoteen 2030: 50 % vähemmän päästöjä, 50 % vähemmän ruokahävikkiä, 100 % vastuullisesti hankittua ja enemmän kasvipohjaista.

Strateginen kumppanuus tutkimuksessa

Käytännössä Fazer tutkii ainesosaa ja sen soveltuvuutta erilaisiin ruokasovelluksiin. Ainesosa tullaan testaamaan perusteellisesti elintarviketurvallisuuden takaamiseksi, ja se tarvitsee Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen (EFSA) uuselintarvikeluvan.

”Ruuan kiistaton turvallisuus ja erinomainen maku ovat aina toimintamme ytimessä.  Tavoitteemme on kasvaa Pohjois-Euroopassa ja muilla valikoiduilla markkinoilla tarjoomalla, joka perustuu kestäviin ja merkityksellisiin ruokakokemuksiin kasvavissa kategorioissa.” Christoph Vitzthum jatkaa.

Kumppanuutta täydentää rahoitussopimus, joka on osa rahoituskierrosta, jossa Solar Foods äskettäin keräsi yhteensä 3,5M€ omapääomaehtoisina vaihtovelkakirjalainoina jatkaakseen proteiiniainesosan kehittämistä sekä tutkimus- ja tuotekehityssuunnitelman edistämistä. Fazer-konsernin lisäksi Solar Foodsin rahoituskierrokseen osallistuivat Holdix Oy Ab ja Turret Oy Ab sekä Lifeline Ventures.

”Olemme innostuneita ja valmiita etenemään ja toivomme oppivamme Fazerin laajasta kokemuksesta tarjota kuluttajille uusia ruokaelämyksiä”, sanoo Pasi Vainikka, Solar Foodsin toimitusjohtaja ja yksi sen perustajista.

Syyskuussa Solar Foods vastaanotti maailman arvostetuimman designpalkinnon, Index Award-palkinnon. Tanskan valtion tukema palkinto myönnetään ympäristövaikutuksiltaan merkittävälle ratkaisulle, joka parantaa ihmisten elämää.

Tänään Fazer juhlii 128-vuotispäiväänsä järjestämällä iltapäivällä kutsuvierastilaisuuden Fazer Experience -Vierailukeskuksessa Vantaalla. Tilaisuuden teema on ruoka ja ilmasto. Strateginen kumppanuus Solar Foodsin kanssa on yksi monista toimenpiteistä, joita Fazer yrityksenä on pannut alulle kehittääkseen ratkaisuja ja menetelmiä ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

Fazerin mediapuhelin on avoinna ma-pe klo 8-16, puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Northern Magic. Made Real.

Solar Foods

Solar Foos on ruokateknologia-alan yritys, joka kehittää käänteentekeviä innovaatioita ruuan tuotantoon globaalilla tasolla. Solar Foods on aktiivinen toimija, joka haluaa ratkaista globaalit ruokakriisit ja varmistaa luonnonvarojen kestävän käytön irrottamalla ruuan tuotannon maataloudesta. Solein® on Solar Foodsin rekisteröimä tavaramerkki. www.solarfoods.fi

Avainsanat: