• Fazer Group/

Fazer ja SOS-Lapsikylä tukevat arjessa apua kaipaavia lapsiperheitä yhteisen ruokapöydän ääressä

Fazer aloitti SOS-Lapsikylän Mummun ja vaarin tupa -toiminnan pääyhteistyökumppanina vuoden 2022 alussa. Lähelle perheiden arkea jalkautuneessa tupatoiminnassa sadat lapsiperheet ovat saaneet tukea vapaaehtoisilta ikäihmisiltä, joiden kanssa he ovat valmistaneet ruokaa ja syöneet yhdessä. Fazerin aktiivinen kumppanuus tuotti iloa ja hyvinvointia myös maalikuussa, jolloin Novitan kanssa tehty yhteistyö tuotti SOS-Lapsikylälle liki 35 000 euroa. Summalla rahoitetaan lähes 100:n vähävaraisesta perheestä tulevan lapsen harrastusta. Fazer on tehnyt yhteistyötä SOS-Lapsikylän kanssa jo yli 50 vuotta.

Mummun ja vaarin tupa -toiminnan tavoitteena on yhdistää varhaisessa vaiheessa apua tarvitsevat lapsiperheet ja vapaaehtoiset ikäihmiset. Ohjattu toiminta on kohdistettu lapsiperheille, joiden tukiverkostot ovat heikot. Mummun ja vaarin tuvassa valmistetaan yhdessä ruokaa, leikitään ja touhutaan lasten kanssa. Vapaaehtoiset pitävät huolen, että yhdessäolohetki antaa vanhemmille mahdollisuuden hengähtää, tavata toisia aikuisia ja syödä yhdessä.

”Olemme tukeneet SOS-Lapsikylää jo yli viidenkymmenen vuoden ajan. Kun viime vuonna allekirjoitimme jatkosopimuksen, yhteistyömme kohteeksi valikoitui Mummun ja vaarin tuvat, joissa toteutuvat meille keskeiset ruokaelämykset ja SOS-Lapsikylän luja ammattitaito ja ihmiskasvoisuus. Ensimmäisen vajaan toimintavuoden aikana tupakertoja kertyi 264, ja niissä vieraili yli 5600 kävijää, joista 3000 oli lapsia”, kertoo Liisa Eerola, Fazer Makeisten ja Suomen viestintäjohtaja. Tuvilla toimii vapaaehtoisina myös Fazerilta eläkkeelle jääneitä työntekijöitä. Tällainen merkityksellinen vapaaehtoistyö tuottaa varmasti iloa ja vahvistaa kaikkien osapuolien hyvinvointia.”

Mummun ja vaarin tupatoimintaa on pääkaupunkiseudulla Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla sekä Kaarinassa, Kuopiossa ja Oulussa. Myös Tampereelle on avautumassa tupa. Vuoden 2023 tavoitteena on kohtauttaa noin 9500 aikuista ja lasta yhteisen aterian äärellä.

SOS-Lapsikylän työssä ruuan merkitys hoivan välineenä on suuri

”Jokaisella lapsella on oikeus kasvaa turvallisessa ympäristössä ja syödä hyvin ja riittävästi”, sanoo SOS-Lapsikylän yritysyhteistyöpäällikkö Maria Ulvinen. Ruoka on yksi lasten ja nuorten hyvinvoinnin peruspilareista, ja yhteisillä ruokailuhetkillä on kauaskantoinen vaikutus lasten elämään. Mummun ja vaarin tuvilla eri sukupolvien väliset lämminhenkiset kohtaamiset yhteisen tekemisen ja hyvän ruuan äärellä tarjoavat mahdollisuuksia vertaistuelle ja vuorovaikutukselle.”

Villasukkaprojektista lähes 35 000 euroa SOS-Lapsikylälle

Syksyllä 2022 käynnistyi ainutlaatuinen yhteistyö, kun Fazer ja villalankoistaan tunnettu Novita julkaisivat ensimmäisen yhteisen Fazer X Novita -sukkalehden. Fazerin tunnetuimmista makeisbrändeistä ja -klassikoista inspiraationsa saaneet värikylläiset sukkaohjeet valloittivat heti neuloosi-pistoksen saaneet harrastajat ja villasukkien tekijät monessa polvessa. Suuren suosion saattelema toinen, keksi-, lakritsi- ja suklaabrändeistä nosteensa saanut sukkalehti ilmestyi tammikuussa 2023. Jokaisesta myydystä sukkalehdestä lahjoitettiin euro SOS-Lapsikylälle, joka valikoitui hyväntekeväisyyskohteeksi Fazerin pitkäaikaisena kumppanina.

Lehtimyynnistä saadun tuoton – lähes 35 000 euroa – Novita lahjoitti SOS-Lapsikylälle maaliskuussa 2023. Lahjoitussummalla tuetaan noin 100:n vähävaraisesta perheestä tulevan lapsen harrastusta.

”Tällä yhteistyöllä haluamme muistuttaa suomalaisia siitä, että meistä jokainen voi tehdä hyvää omilla käsillään, vaikka kotisohvalla”, jatkaa Eerola. ”Me Fazerilla olemme vaalineet käden taitoja yli 130-vuotisen olemassaolomme ajan. Meillä perinteinen käsityötaito ja vastuullinen ruuantuotanto kulkevat edelleen käsi kädessä.”

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset ja Fazer Suomi, liisa.eerola@fazer.com, puh. +358 44 710 8860

Maria Ulvinen, yritysyhteistyöpäällikkö, SOS-Lapsikylä, maria.ulvinen@sos-lapsikyla.fi, puh. + 358 400 436 493

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00, puh. + 358 40 668 2998, media@fazer.com

Painokelpoiset kuvat: https://www.fazergroup.com/fi/medialle/    – Kuvapankki – Media_Press_Finland – Fazer & SOS_Lapsikylä_Mummun_ja_vaarin_tupa

Fazerin verkkosivut: https://www.fazergroup.com/fi/vastuullisuus2/ihmiset-ja-hyvinvointi/fazerin-kumppanuusohjelma-tukee-hyvinvointia-lisaavia-hankkeita/sos-lapsikylat/

SOS-Lapsikylän Mummun ja vaarin tupa -sivut: https://www.sos-lapsikyla.fi/lahella/mummun-ja-vaarin-tupa/

#mummunjavaarintupa #soslapsikylä #avointoiminta #vapaaehtoistyö #northernmagicmadereal

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.

Avainsanat:

Lainaukset