Fazer ja SOS-lapsikylät tarjoavat elämän eväitä

Fazer-konserni ja SOS-lapsikylät aloittavat yhteistyön Suomessa, Ruotsissa ja Venäjällä. Yrityskumppanuudella Fazer haluaa tukea järjestön toimintaa turvallisen perheympäristön luomisessa lapsille ja nuorille. Yhteistyötä toteutetaan Suomessa teemalla Elämän Eväät.

SOS-lapsikylän toiminta kiteytyy perheen ja kodin ympärille. Järjestön toiminnan ydin on ajatus siitä, että lapsi tarvitsee vakaan ympäristön – perheen – kasvaakseen tasapainoiseksi aikuiseksi. SOS-Lapsikylä hoitaa kuntien huostaan ottamia tai avohuollon tukitoimin tuettavia lapsia ja nuoria. ”SOS-lapsikylä haluaa tarjota lapsen kasvun turvaamiseksi mahdollisimman vakaan ympäristön ja antaa tarvittaessa lapselle pitkäaikaista tukea. Tähän tarvitsemme myös luotettavia ja pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita”, sanoo SOS-Lapsikylä ry:n toiminnanjohtaja Jari Ketola. ”On hienoa, että Fazer on etujoukoissa turvaamassa suomalaisten lasten kasvua ja hyvinvointia.” Perhe toiminnan ytimessä Fazer on perheyhtiönä perinteisesti kantanut vastuuta paikallisyhteisön hyvinvoinnista. Fazerilla uskotaan vahvasti, että perhe on tärkeä voimavara yksilön kasvussa tasapainoiseksi aikuiseksi. Siksi yhteistyö SOS-lapsikylien kanssa sopii hyvin Fazerin arvomaailmaan. Kumppanuus on Fazerille sekä yrityksen että sen omistajien yhteishanke. ”Etsimme varsin pitkään sopivaa yhteistyökumppania. Elämän eväät -ohjelma SOS-lapsikylien kanssa on meille uusi tapa osallistua paikallisen hyvinvoinnin luontiin niissä maissa, missä toimimme”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Karsten Slotte. ”Haluamme osaltamme tarjota elämän eväitä lapsille, jotka eivät voi varttua oman perheensä kanssa.” Elämän eväitä Varoja SOS-lapsikylien toimintaan kerätään erilaisilla tuotekampanjoilla. Näistä ensimmäinen nähdään kaupoissa keväällä 2010, jolloin osa Fazer Vilpuri Pikkupaahtojen myyntituotoista lahjoitetaan SOS-lapsikylien toimintaan. Myöhemmin ensi vuonna Fazer tuo markkinoille muita kampanjatuotteita ja hyvän asian tukemiseen voi osallistua myös Fazer Amican ravintoloissa. Suomessa yhteistyöstä kertyvät varat ohjataan SOS-lapsikylien uuteen urbaanikylähankkeeseen. Sen tavoitteena on rakentaa uusi toimintamalli perhehoidon järjestämiseksi kaupunkialueilla. Venäjällä tuki ohjautuu Pietarin alueella sijaitsevaan Pushkinin lapsikylään. Ruotsissa ei ole SOS-lapsikyliä, siellä kerätyillä varoilla tuetaan Latvian Valmierassa sijaitsevaa lapsikylää, jossa jo entuudestaan on Dumle-talo. Yhteistyön puitteissa Fazer tarjoaa Suomen SOS-lapsikylien nuorille mahdollisuuksia työharjoitteluun ja kesätöihin. ”Uskomme, että voimme toimia hedelmällisessä yhteistyössä lasten hyvinvoinnin edistämiseksi tarjoten heille todellisia elämän eväitä, nyt ja tulevaisuudessa”, toteaa Karsten Slotte. Lisätietoja: Ulrika Romantschuk, viestintäjohtaja, puh. 040 566 4246 Fazer-konserni Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat toiminnan perusta. Konserniin kuuluu neljä toimialaa, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan: Fazer Amica, Fazer Leipomot, Fazer Makeiset ja Fazer Venäjä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2008 (proforma) oli yli 1,5 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa on noin 17 000 henkeä. Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, jonka perustehtävänä on tarjota hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Yritys toimii Pohjoismaissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot on johtava leipomoalan toimija, joka valmistaa tuoreita ja maukkaita leipomotuotteita Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Fazer Makeiset on Suomen johtava makeisyritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Fazerin makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit). Fazer Venäjä vastaa Fazerin leipomotoiminnoista Venäjällä ja on yksi Venäjän johtavista leipomoyrityksistä.