• Fazer Group/

Fazer jatkaa pitkäjänteistä työtään Itämeren suojelemiseksi ja uudistaa sitoumuksensa BSAG:n kanssa

Fazer tekee aktiivisesti työtä ympäristövaikutustensa pienentämiseksi ja on osallistunut Itämeren suojeluun vuodesta 2013 lähtien. Nyt Fazer tekee jo kolmannen Itämeri-sitoumuksensa Baltic Sea Action Groupin (BSAG) kanssa. Fazer on sitoutunut kehittämään tuotantoaan, toimintatapojaan ja tuotevalikoimaansa tavoilla, jotka tukevat Itämeren ja muiden vesistöjen ekologista tasapainoa. Suojelutyö tähtää siihen, että vesistöihin päätyisi mahdollisimman vähän ravinteita.

Ruuan tuotanto- ja kulutustavoilla on merkittävä vaikutus ympäristöön, yhteiskuntaan ja hyvinvointiin. Fazerin nyt tekemä Itämeri-sitoumus keskittyy kestävän ruuantuotannon edistämiseen, erityisesti uudistavaan viljelyyn, ja ulottuu vuoteen 2028 saakka. Sitoumusta viedään käytäntöön uudistavaan viljelyyn tähtäävillä tavoitteilla ja toimenpiteillä.

”Itämeri on yksi maailman herkimmistä meristä, ja se kärsii erityisesti rehevöitymisestä. Rehevöityminen johtuu siitä, että mereen on vuosikymmenien ajan päässyt liikaa ravinteita. Fazer on ollut vahvasti mukana Itämeren suojelutyössä jo vuodesta 2013 lähtien. Olemme merkittävä viljan ostaja Itämeren alueella, ja meillä on mahdollisuus vaikuttaa vesistöjen tilaan sekä omalla toiminnallamme että yhteistyökumppaneidemme kanssa”, sanoo Joséphine Mickwitz, Fazer-konsernin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja.

Viljelymenetelmät vaikuttavat vesistöjen tilaan

Uudistavan viljelyn menetelmillä on tutkitusti konkreettisia vaikutuksia niin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja vesistöjen rehevöitymisen estämiseen kuin maaperän kasvukunnon vahvistamiseen ja satovarmuuden paranemiseen.

”Yksi tärkeimmistä ja konkreettisimmista toimenpiteistämme on ollut Fazerin Viljavision kehittäminen. Kyseessä on vuonna 2013 käynnistetty viljelyohjelma, jota toteutamme tiiviissä yhteistyössä sopimusviljelijöidemme kanssa. Fazerin Viljavision tavoitteena on hillitä Itämeren ja sisävesiemme rehevöitymistä, suojella luonnon monimuotoisuutta ja maaperän elinvoimaisuutta sekä vähentää kasvinsuojeluaineiden käyttöä viljelyssä. Viljavisiota viedään käytäntöön kymmenen kestävän viljelyn menetelmän avulla, jotka on otettu käyttöön jo lukuisilla suomalaisilla ja ruotsalaisilla maatiloilla”, Mickwitz jatkaa.

”Fazerin tuki Itämeri-työllemme on erityisen tärkeää, sillä Fazer on yksi säätiön pitkäaikaisimmista yrityskumppaneista. Ruuantuotannolla on suuri vaikutus vesistöihimme ja koko ympäristöömme. Siksi ollut hienoa nähdä, miten Fazer tekee tiivistä yhteistyötä viljelijöiden kanssa ja on pitkäjänteisesti kehittänyt viljelykriteereitään kestävämmiksi osana Viljavisiotaan”, sanoo BSAG:n strategiajohtaja Pieta Jarva

Jo yli puolet Fazerin sopimusviljelijöistä viljelee kestävän viljelyn menetelmien mukaisesti

Fazerin vuosittain toteuttaman kattavan viljelijäkyselyn1) tuloksista käy ilmi, että vuonna 2022 saavutettiin merkittävä virstanpylväs, kun yli 50 % Fazerin tavanomaisista sopimusviljelijöistä Suomessa kertoi käyttävänsä kaikkia kymmentä kestävän viljelyn menetelmää. Tuloksista on myös nähtävissä, että erityisesti erilaisten täsmäviljelymenetelmien käyttö on yleistynyt.

Fazer panostaa sopimusviljelijäyhteistyöhön ja järjestää viljelijöille säännöllisesti koulutustilaisuuksia kestävistä viljelymenetelmistä, jotka edistävät hyvän viljelykierron käyttöönottoa, tukevat ravinteiden käytön hyötysuhdetta, parantavat maan rakennetta ja vähentävät kasvinsuojeluaineiden käytön tarvetta.

Uuden Itämeri-sitoumuksen myötä Fazer painottaa entisestään luonnon monimuotoisuuden edistämistä ja kehittää uudistavaan viljelyyn soveltuvia digitaalisia todentamisratkaisuja yhdessä sidosryhmiensä kanssa. Sitoumus tulee näkymään myös tuotevalikoimassa, jota Fazer kehittää uudistavan viljelyn menetelmiin pohjautuen.

1) Fazerin viljelijäkysely satokaudesta 2022. N=315, joista 257 tavanomaisia tiloja ja 58 luomutiloja.

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Lifestyle Foods, anniina.niemisto@fazer.com, 040 674 4672

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 6682 998 ja osoitteessa media@fazer.com

Uudistava viljely

Uudistava viljely on joukko menetelmiä, joita voi hyödyntää maatiloilla ja joilla on useita hyötyjä:

• Viljelykasvit varastoivat juurtensa avulla hiiltä ilmakehästä maaperään.
  • Maaperän luontainen elinvoima elpyy, kasvukunto vahvistuu ja satovarmuus paranee.
  • Peltojen ravinnehuuhtoumat pienenevät, mikä vähentää Itämeren ja muiden vesistöjen rehevöitymistä.
  • Mineraalilannoitteita tarvitaan aiempaa vähemmän.

Baltic Sea Action Group (BSAG)

BSAG on vuonna 2008 perustettu voittoa tavoittelematon säätiö, joka tuo yhteen Itämeren pelastamiseksi tarvittavat toimijat: tutkijat, yritykset, päättäjät, viranomaiset ja viljelijät. BSAG:n tavoitteena on palauttaa Itämeren ekologinen tasapaino muuttuvissa ilmasto-olosuhteissa.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.

Avainsanat: