Fazer kasvaa vahvasti kaikilla toimialoilla, Fazer Makeiset palaa konsernin liiketoimintaan

Fazer-konsernin liiketoiminta laajenee perinteikkäällä makeistuotannolla, kun Fazer Makeiset palaa jälleen osaksi konsernia Cloetta Fazerin jakautumisen myötä. Konsernin tulos on parantunut merkittävästi vuoden 2008 aikana kasvun, tehostuneen toiminnan ja uudistusten myötä. Fazer Makeisten laadukkaat ja arvostetut tuotemerkit vahvistavat entisestään Fazerin asemaa kotimarkkinoillaan.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2008 on kasvanut 13,4 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon (1.1.–31.10.) verrattuna. Myös konsernin tulos on parantunut huomattavasti vuoden 2008 aikana haastavasta markkinatilanteesta huolimatta. Vahva tuloskehitys on merkittävän kasvun, uudistusten ja toiminnan tehostamisen ansiota. Konsernin tuloksen kannalta vahvimmat kasvualueet kuluneena vuonna ovat olleet ruokailupalveluliiketoiminta Suomessa sekä leipomoliiketoiminta Suomessa ja Venäjällä.

Fazer aikoo jatkaa voimakasta kasvuaan tulevina vuosina. Kasvutavoitteet saavutetaan paitsi orgaanisen kasvun ja yritysostojen kautta, myös toiminnan tehokkuuden parantamisella ja investoimalla uusiin liiketoiminta-mahdollisuuksiin ja -konsepteihin. Esimerkkinä tästä on muun muassa lokakuussa tehty merkittävä yrityskauppa, jolloin Fazer osti ruotsalaisen leipomoalan yrityksen, Lantmännen Färskbrödin. Kaupan myötä Fazer nousee alan toiseksi suurimmaksi toimijaksi Ruotsissa.*

”Panostamme tulevaisuudessa entistä enemmän kuluttajabrändien hyödyntämiseen yli toimiala- ja tuoteryhmärajojen. Haluamme olla lähellä asiakkaitamme ja kuluttajiamme ja pystyä nopeasti vastaamaan heidän toiveisiinsa. Erottaudumme kilpailijoistamme ensiluokkaisen laadun, vahvojen tuotemerkkien ja ainutlaatuisten tuotteiden ja palveluiden kautta. Makeisliiketoiminta vetovoimaisine tuotemerkkeineen vahvistaa Fazerin brändiportfoliota entisestään”, konsernijohtaja Karsten Slotte kertoo.

Fazer Makeiset panostaa Ruotsin markkinoille

Fazer Makeiset on markkinajohtaja Suomessa 42 prosentin markkinaosuudella, Ruotsissa markkinaosuus on 7 prosenttia. Fazer Makeisten pro forma -nettoliikevaihto vuonna 2007 oli noin 257 miljoonaa euroa. Fazer Makeisten yhtenä tärkeimpänä tavoitteena on kasvattaa markkinaosuutta merkittävästi Ruotsissa. Fazer Makeiset on vahva makeistoimija Itämeren alueella. Yhtiön tärkeitä markkina-alueita ovat Baltian maat, Venäjä, Norja ja Tanska. Tärkeä myyntikanava on myös Travel Trade eli myynti matkustajalaivoilla ja lentoliikenteessä.

”Olemme onnistuneet vahvistamaan suurimpia tuotemerkkejämme sekä kehittämään kuluttajille mieluisia uutuustuotteita. Uusin aluevaltauksemme ovat purukumit. Fazer Makeiset on ainoa valmistaja, jonka kaikki purukumit ovat täysksylitolituotteita ja ne valmistetaan Suomen ainoassa purukumitehtaassa Karkkilassa. Tuomme vuoden alussa tutut Fazer-brändit myös purukumeihin. Tavoitteenamme on kasvaa suurimmilla markkinoillamme ja vahvistaa markkinajohtajuuttamme Suomessa panostamalla toiminnassamme tavaramerkkeihin ja tuotekehitykseen. Vuoden tärkein myyntijakso joulu on myös lähtenyt erittäin hyvin käyntiin”, kertoo Fazer Makeisten tuleva toimitusjohtaja Jesper Åberg.

Globaali taloudellinen taantuma ja toimintaympäristön haasteet – kuten raaka-aineiden hinnanvaihtelut, palkankorotukset ja kustannuspaineet – koettelevat Fazer-konsernia tulevana vuonna. Taloudellinen epävarmuus vaikuttaa myös kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja valintoihin. ”Fazer toimii kuitenkin alalla, joka liittyy ihmisten jokapäiväiseen elämään – makuelämyksiin – joita luomme kaikissa markkinatilanteissa”, Karsten Slotte toteaa.

Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia ruuan ja raaka-aineiden alkuperästä ja siitä, miten tuotteet ja palvelut on tuotettu. Vastuullinen yritystoiminta ja tuotanto ovat muodostumassa kuluttajien keskuudessa tärkeäksi tuotteiden ja palveluiden valintakriteeriksi.

”Vastuullisuus ja paikallisuus ovat yksi Fazerin strategisista painopisteistä. Esimerkiksi kaikissa Fazerin leipomoissa Suomessa, Ruotsissa ja Baltiassa on asetettu yhteiset tavoitteet ja mittarit kestävän kehityksen osalta. Erityisesti keskitymme energian käytön tehostamiseen ja jätteen määrän vähentämiseen”, Slotte sanoo.

Karsten Slotte, konsernijohtaja, puh. 040 507 7065
Ulrika Romantschuk, viestintäjohtaja, Fazer-konserni, puh. 040 566 4246

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat toiminnan perusta. Konserniin kuuluu neljä toimialaa, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan: Fazer Amica, Fazer Leipomot, Fazer Makeiset ja Fazer Venäjä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2007 oli yli 1,2 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa on noin 16 000 henkeä.

Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, jonka perustehtävänä on tarjota hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Yritys toimii Pohjoismaissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot on johtava leipomoalan toimija, joka valmistaa tuoreita ja maukkaita leipomotuotteita Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Fazer Makeiset on Suomen johtava makeisyritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Fazerin makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit). Fazer Venäjä vastaa Fazerin leipomotoiminnoista Venäjällä ja on yksi Venäjän johtavista leipomoyrityksistä.

* Kaupan toteutuminen edellyttää Ruotsin kilpailuviranomaisen (Konkurrensverket) hyväksyntää