Fazer kasvattaa omistusosuuttaan Svenska Försvarsrestauranger -yhtiössä

Fazer-konsernin omistusosuus Svenska Försvarsrestauranger AB:sta (SFAB) kasvaa 25 prosenttiin. Osakkeiden hankinta on osa yrityksen strategiaa, jolla pyritään laajentumaan julkisen sektorin ruokailupalvelujen suuntaan.

– Julkisella sektorilla on meidän näkemyksemme mukaan paljon potentiaalia, ja tämä osto lisää meidän osaamistamme alueella, jolla haluamme laajentua, sanoo Teija Andersen, Fazer Amica -toimialan toimitusjohtaja.

Laajentumista julkisen sektorin suuntaan

Fazer Amica Ruotsin tarjontaan kuuluu nykyisin henkilöstöravintoloita, koulutus- ja hoitoalan ruokailupalveluja, julkisia kahviloita ja ravintoloita sekä kokouspalveluja. Yrityksen liikevaihto on 1,5 miljardia kruunua, ja yhtiöllä on runsaat 2 000 työntekijää. Kuluneen vuoden aikana yhtiö on laajentanut toimintaansa julkisella sektorilla ja saanut muun muassa hoidettavakseen Kalixin ja Upplands Väsbyn kuntien ruokailupalvelut.

– Kun Fazer-konserni on SFAB:n osakas, meillä on hyvät edellytykset päästä kasvutavoitteisiimme heidän vahvan osaamisensa ja hyvien taloudellisten toimintaedellytystensä avulla, sanoo Thomas Dahlstedt, SFAB:n toimitusjohtaja.

Puolustusvoimien ravintolatoiminta kasvussa

SFAB perustettiin vuonna 2005 ja se toimii kolmella markkina-alueella: puolustusvoimien ja vanhustenhuollon ruokailupalvelujen sekä valikoitujen asiakkaiden catering-palvelujen alalla. Yrityksen toiminta-ajatus on olla julkisen sektorin ruokailupalvelujen johtava toimittaja. Kasvuvauhti on ollut vahvaa, ja vuosittaisen liikevaihdon arvioidaan olevan nykyisin 200 miljoonaa kruunua. Yrityksen runsaat 150 työntekijää toimivat 23:ssa eri yksikössä eri puolilla Ruotsia.

– Me näemme Fazerin osakkuudessa ilmeisiä liiketoiminta- ja yhteistyömahdollisuuksia, sanoo Anders Westerholm, SFAB:n päätoiminen hallituksen puheenjohtaja. Olemme laajentuneet voimakkaasti, ja tämä syvenevä yhteistyö Fazer Amican kanssa on johdonmukaista jatkoa kasvutavoitteillemme.

SFAB on kannattava ja menestyvä yritys. Se on onnistunut rekrytoimaan hyviä työntekijöitä, jotka ovat tehneet menestyksekkään uran pienissä tai suurissa yrityksissä sekä valtion laitoksissa. Yrityksen vahvuuksia ovat yrittäjähenkisyys sekä kyky löytää kustannuksia alentavia ratkaisuja, jotka ylittävät asiakkaan odotukset.

Fazer Amica, Teija Andersen, toimitusjohtaja, puh. +358 20 729 6200
Fazer-konserni, viestintäjohtaja Ulrika Romantschuk, puh. +358 40 566 4246

Svenska Försvarsrestauranger AB: Anders Westerholm, hallituksen puheenjohtaja,
puh. +46 733 80 54 17
Thomas Dahlstedt, toimitusjohtaja, puh. +46 707 537 530

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja ja leipomotuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kolme toimialaa, jotka tarjoavat makuelämyksiä omilla aloillaan: Fazer Amica, Fazer Leipomot ja Fazer Venäjä. Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, jonka perustehtävänä on tarjota hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Yritys toimii Pohjoismaissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot valmistaa tuoreita ja maukkaita leipomotuotteita Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Fazer Venäjä vastaa Fazerin leipomotoiminnoista Venäjällä ja on yksi Venäjän johtavista leipomoyrityksistä. Fazerin tärkein osakkuusyhtiö on Pohjoismaiden suurin suklaa- ja sokerimakeisyritys Cloetta Fazer. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2007 oli yli 1,2 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa on noin 15 000 henkeä.