Fazer kokosi 130-juhlavuoden kunniaksi yhteen tuotesuosikit eri vuosikymmeniltä

Ensi syksynä, 17.9.2021, tulee kuluneeksi 130 vuotta siitä, kun nuori ja rohkea Karl Fazer perusti ranskalais-venäläisen konditorian Helsingin Kluuvikadulle. Karlin tavoitteena oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Alkuvuosina Fazerin henkilöstö mahtui saman ruokapöydän ääreen, mutta vuosien varrella konditoriasta on kasvanut suomalainen ikoni, ruokaelämyksiin keskittyvä yritys, joka tänä päivänä työllistää 8 500 fazerilaista kahdeksassa maassa ja valmistaa leipomotuotteita, makeisia, maidottomia tuotteita ja kasvipohjaisia ruokia.

Fazer 130 boksi – suosikit eri vuosikymmeniltä

Fazer aloittaa juhlavuoden vieton jo alkukesästä tuomalla markkinoille kokoelman suosikkeja jokaiselta vuosikymmeneltä.

Fazer 130 boksi on myynnissä 24.5.2021 lähtien Fazer Store -verkkokaupassa, Fazer Experience -vierailukeskuksessa sekä Fazer Caféissa.

Fazer 130 boksi sisältää seuraavien tuotebrändien tuotteita:

1895 Pihlaja
Monella nimellä tunnettu klassikko
Käsissäsi on Fazerin vanhin myynnissä oleva makeinen. Rakastettu, kettukääreestään tunnettu Pihlaja tiedetään myös nimellä ”kettukarkki” ja ”mummokarkki”. Pihlajan valmistus alkoi vuonna 1895 Fazerin Kluuvikadun myymälässä ja tuoteperhe on sittemmin laajentunut suklaakonvehdiksi, keksiksi ja hedelmämakeiseksi.

1902 Finlandia
Kuninkaallisia herkkuja
Vuonna 1902 Englannin tuleva kuningas Edward VII sai hedelmämarmeladeja puisessa ”kruunajaisrasiassa”, koristettuna tarkalla jäljennöksellä kuninkaan kruunusta. Vuonna 1947 tuleva kuningatar Prinsessa Elisabeth sai samoja herkkuja häälahjaksi. Fazerin ensimmäisen vientituote kruunajaismarmeladi sai vuonna 1948 nimen Finlandia, mutta kruunun kuva paketissa säilyi.

1916 Da Capo
Kakkoslaadun konvehtierästä syntyi makuelämys
Da Capo -nimi tulee musiikkitermistä "alusta uudelleen", ja tämä herkku muistuttaa meitä ajasta, jolloin erilaisia makeisnautintoja oli harvemmin saatavilla. Konvehdin tarina alkoi vuonna 1916, kun suklaatehtaalla halutiin hyödyntää laadunvalvonnassa virheelliseksi havaittuja liköörikonvehteja. Vuonna 1949 siitä kääriytyi Fazerin ensimmäinen suklaapatukka, joka on edelleen myydyimpien patukoiden joukossa.

1922 Fazerin Sininen
Klassikon arvoinen tarina
Tarina kertoo Karl Fazerin pojan Sven Fazerin englantilaisesta liiketuttavasta Shallerista, jonka vävy sairasti vakavaa silmäsairautta. Suhteidensa avulla Sven sai vävyn silmäsairauksiin erikoistuneelle lääkärille, joka paransi miehen. Kiitoksena ystävänpalveluksesta Shaller lahjoitti hallussaan olleen sveitsiläisen suklaareseptin Sven Fazerille.

Yhä edelleen jokainen sininen hetki luodaan tällä samalla reseptillä.

1938 Fazer Salmiakki
Asennetta. Peräänantamattomuutta. Aitoutta.
Fazer Salmiakki esiteltiin 1938, talvisodan kynnyksellä. 1960-luvulla salmiakin suosio sitten räjähti ja tämä herkku iskostui osaksi suomalaista sielunmaisemaa. Vuosikymmenten takaiset suosikit maistuvat edelleen, erityisesti meille suomalaisille.

1949 Marianne
Makeaa makeampi historia
Mariannen valmistus alkoi vuonna 1949 makeistehdas Chymoksen mestarien Aimo Martikaisen ja Antti Östermanin käsissä Toijalassa. Taiteilija Aimo Vuorisen ehdotuksesta tuleva karamellihitti käärittiin klassiseen punavalkoraidalliseen käärepaperiin. Marianne on ikisuosikki, jota valmistetaan Lappeenrannassa yli miljoona kiloa vuosittain.

1953 Fazer Domino
Rakkautta ensipuraisulla
Suomen rakastetuimman keksin ja suomalaisten välille syntyi vahva side heti ensikohtaamisella vuonna 1953. Fazer Domino-keksien kuvioiden kerrotaan saaneen inspiraationsa Kalevalasta. Jo lähes 70 vuotta Domino on ollut mukana meidän arjessa ja juhlassa ─ läpi sukupolvien kantavissa yhteisissä hetkissä.

1962 Fazer Geisha
Yhdistely synnytti ajattoman klassikon
Karl Fazer Caféssa Kluuvikadulla valmistettiin 1960-luvulla Japonica-nimistä leivosta, jossa oli ihanan pähkinäinen japonais-täyte. Täytteen yhdistäminen maitosuklaan kanssa synnytti uuden menestysreseptin. Geisha-nimi ja vaaleanpunainen väri lainattiin Fazer Parhain -pussissa olleelta karamellilta.

1974 Kismet
Niin hyvää, nyt sen sanotuksi saa
Käsissäsi on Fazerin suosituin suklaapatukka. Kismetin ja suomalaisten ensikohtaaminen koettiin jo 1974. Suklaavohvelit valmistetaan Fazerin keksitehtaalla Vantaalla, ja vuosittain niitä valmistetaan noin 18 miljoonaa kappaletta.

1989 Fazer Tutti Frutti
Vuosisadan suosio
Tämän hedelmäisen karkkiperheen juuret ulottuvat Ruotsin Malmöhön 100 vuoden päähän. Ensimmäiset kovat Tutti Frutti -karamellit näkivät päivänvalon jo vuonna 1921. Edelleen saatavilla olevan Fazer Tutti Frutti Original -pussin karkkisekoitus kehitettiin vuonna 1989, ja siitä tuli menestys välittömästi. Nykyään tämä kestosuosikki on myös vegaaninen.

1996 Fazer Remix
Terveisiä Suomen karkkipääkaupungista!
Lappeenrannan makeistehtaalta virtaa jatkuva makeisliikenne herkkuhetkiin ympäri maailmaa. Kuten Fazer Remix-makeispussi – yksi Suomen suosituimmista karkkisekoituksista. Nykyään Fazer Remix löytyy karkkihyllystä useana versiona. Jokaista versioita varten on haettu inspiraatiota ympäri maailmaa ja kuunneltu herkällä korvalla asiakkaitamme.

2008 Fazer Xylimax
Suomalaista innovaatiota pureskeltavaksi
Täysksylitolituotteet tulivat osaksi Fazerin tuoteperhettä vuonna 2008. Tulevaisuudessa purukumeja ja pastilleja makeutetaan Fazerin omalla kiertotalousinnovaatiolla, kauraksylitolilla.

2011 Alku
Hyvästä aamusta alkaa hyvä päivä
Haluamme tarjota ruokaelämyksiä, jotta ihmiset voisivat nauttia päivänsä parhaista hetkistä. Fazer Alku -tuotteet, kuten Sadonkorjuupuuro ja Mustikkapiirakkamysli, tarjoavat vaihtoehtoja niin viikonlopun kiireettömiin brunsseihin kuin arjen nopeampiin aamiaishetkiin.

2021 Fazer for Minis
Fazerilaisten kokemuksista kumpusi uusi välipalainnovaatio
Fazer for Minis -tuoteperheen idea syntyi Fazerin sisäisestä innovaatiokilpailusta – Fazerilla työskentelevien perheenäitien ja -isien omakohtaisista kokemuksista ja haasteista löytää hyllystä terveellisempiä välipala- ja napostelutuotteita lapsille. Tänä vuonna lanseeratussa tuoteperheessä kiinnitetään erityishuomiota sokerin, suolan ja kuidun määrään.

Kuvat: www.fazergroup.com/fi/medialle kuvapankki- Finland- Fazer 130 Box
Fazerin mediapuhelin palvelee ma-pe klo 8-16 puh. +358 40 668 2998,
media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.