Fazer-konserni kasvaa ja investoi

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2008 oli 1 159,7 miljoonaa euroa, joka vastaa 11,6 prosentin vertailukelpoista kasvua edellisvuoteen. Konsernin liikevoitto ilman irtomakeiskonsepti Candykingiin liittyvää myyntivoittoa ja muita kertaluonteisia eriä kasvoi 34,6 miljoonasta eurosta 44,6 miljoonaan euroon. Vuoden aikana tehtiin yritysostoja ja investointeja haastavasta markkinatilanteesta huolimatta.

Fazer-konserni vahvisti asemiaan vuonna 2008 lukuisilla uusilla toimilla. Osakkuusyhtiö Cloetta Fazer jaettiin ja Fazer Makeiset palasi konserniin. Fazer Leipomot osti ruotsalaisen leipomoalan yrityksen, Lantmännen Färskbrödin, ja siitä tuli toiseksi suurin toimija Ruotsin leipomomarkkinoilla. Myös muualla konsernissa asemaa vahvistettiin yritysostojen, orgaanisen kasvun ja toiminnan tehostamisen avulla.

– Myönteinen tuloskehitys on pitkäjänteisen, strategiamme mukaisen työn tulosta. Olen iloinen saavutuksistamme, erityisesti kun ottaa huomioon haasteellisen markkinatilanteen, korkeat raaka-aineiden hinnat, talouden taantuman sekä Ruotsin ja Venäjän valuuttojen arvon heikentymisen. Pitkällä tähtäimellä meillä on hyvät edellytykset kääntää haastava markkinatilanne eduksemme, jatkaa kasvua ja kehittyä myös taantuman aikana, konsernijohtaja Karsten Slotte sanoo.

Hyvää tuloskehitystä Suomessa

Vuonna 2008 Fazer menestyi Suomessa erinomaisesti ja tulostavoitteet saavutettiin. Liikevaihto kasvoi 560 miljoonaan euroon (514 miljoonaa euroa vuonna 2007 ilman Candykingiä). Fazer Makeisten liikevaihto Suomessa vuonna 2008 oli 175 miljoonaa euroa, mikä ei sisälly konsernin lukuihin. Fazerilaiset valmistivat vuonna 2008 Suomessa noin 40 miljoonaa lounasateriaa, 81 miljoonaa kiloa leipää ja leivonnaisia sekä yli 44 miljoonaa kiloa makeisia ja purukumia. Korkeat raaka-aineiden ja energian hinnat sekä palkkojen nousu olivat kaikkien liiketoimintayksiköiden haaste. Kasvun lisäksi toiminnan kehittäminen ja tehostaminen olivat avaintekijöitä tulostavoitteiden saavuttamisessa. Konsernilla on Suomessa lähes 7 000 työntekijää.

Fazer Makeisista tuli Fazer-konsernin neljäs toimiala vuoden 2008 lopussa. Yhtiön uusin aluevaltaus ovat Suomessa valmistettavat purukumit, jotka täydentävät Fazer Makeisten tuotevalikoimaa vuoden alussa toteutuneen Fennobon-yrityskaupan myötä. Myyntiä Suomessa siivittivätkin juuri uusi tuotekategoria sekä suklaatuotteet.

Fazer Leipomot saavutti haastavat kasvutavoitteensa kotimaassa kehittämällä tuotevalikoimaansa ja tuomalla markkinoille useita uutuuksia. Yritys käynnisti kolmivuotisen kehitysohjelman tehokkuuden parantamiseksi. Kilpailukykyä kehitetään muun muassa leipomoverkostoa uudistamalla sekä investoimalla lisäkapasiteettiin ja tuotannon automatisointiin. Tampereen ja Iisalmen leipomot suljetaan vuoden 2009 aikana ja toiminnan lopettamista harkitaan Jyväskylän leipomossa. Tuotannon jatkuvan kehittämisen hankkeet edistyivät hyvin. Fazer Myllyn myynti kasvoi voimakkaasti uusien asiakkuuksien myötä.

Fazer Amicalle vuosi 2008 oli Suomessa kaikkien aikojen paras. Menestys on pitkäjänteisen työn, tehokkuuden parantamisen, toiminnan kokonaisvaltaisen kehittämisen sekä uusien asiakkuuksien ansiota. Asiakaspalveluun, henkilöstön viihtyvyyteen ja osaamisen jatkuvaan kehittämiseen panostettiin myös viime vuonna. Tämä näkyi menestymisenä sekä asiakastyytyväisyys- että henkilöstötutkimuksissa. Fazer Amica on tutkimusten mukaan edelleen alan tunnetuin ja laadukkain yritys Suomessa. Fazer Amican kahvila-ravintolaliiketoiminta päätettiin eriyttää Fazer Ravintolat -liiketoimintayksiköksi vuoden 2009 alusta alkaen. Kilpailukyvyn kehittämiseen erityisesti julkisella sektorilla panostettiin ostamalla Lassila & Tikanoja Oyj:n osuus yritysten yhteisesti omistamasta ruokailu- ja kiinteistöpalveluja tarjoavasta Blue Service Partners Oy:stä.

Konsernin tulos lukuina

Fazer-konsernin liikevaihto oli 1 159,7 miljoonaa euroa vuonna 2008, kun se vuonna 2007 oli 1 192,6 miljoonaa euroa. Vertailu viime vuoteen ei anna kehityksestä oikeata kuvaa, sillä Candykingiä, joka myytiin vuoden 2007 lopussa, ei enää lasketa vuoden 2008 lukuihin. Vuoden 2008 vertailukelpoinen liikevaihdon kasvu oli 11,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Konsernin liikevoitto oli 135,0 miljoonaa euroa (51,2 miljoonaa euroa vuonna 2007). Konsernin liikevoitto ilman Candykingiin liittyvää myyntivoittoa ja kertaluonteisia eriä oli 44,6 miljoonaa euroa (34,6 miljoonaa euroa vuonna 2007 ilman Candykingiä).

Avainluvut 2008 2007 2006

Liikevaihto, M€ 1 159,7 1 192,6 1 068,7
Liikevoitto, M€ *135,0 51,2 40,6
− osuus liikevaihdosta, % 11,6 4,3 3,8

Liikevoitto ilman kertaluontoisia
eriä ja myyntivoittoja 44,6 34,6 36,5

Operatiivinen liikevoitto M€ 41,9 28,9 29,8
Oman pääoman tuotto, % (ROE) 19,8 6,9 6,7
Omavaraisuus, % 48 64 64
Nettovelkaantumisaste, % 21 −13 −3
Taseen loppusumma, M€ 1 075,0 653,9 661,3

* Summaan sisältyy irtomakeiskonsepti Candykingin myyntiin liittyvä 90, 3 M€ myyntivoitto.

Henkilöstömäärä 2008 2007 2006
Henkilöstömäärä 31. joulukuuta 15 823 15 945 15 275
Henkilöstömäärä keskimäärin 12 976 13 470 13 147

Lantmännen Färskbrödin henkilöstö ei kuulu vuoden 2008 lukuihin, koska kauppa saatettiin päätökseen tammikuussa 2009.

Vakaa perusta heikentyneessä markkinatilanteessa

Maailmanlaajuinen finanssikriisi ja taloudellinen taantuma vaikuttavat konsernin toimintaedellytyksiin vuonna 2009. Elintarvikeala on kuitenkin vähemmän suhdanneherkkä kuin teollisuus keskimäärin, ja Fazer-konsernilla on edelleen vahva taloudellinen asema. Suurimmat riskit liittyvät Venäjän ruplan arvon kehitykseen, sekä Ruotsiin, jonka heikko kruunu kuormittaa etenkin Fazer Makeiset Ruotsin toimintaa. Suomessa ja Ruotsissa heikentynyt taloudellinen tilanne vaikuttaa teollisuusyrityksiin, joissa tehtävillä henkilöstövähennyksillä odotetaan olevan kielteisiä vaikutuksia etenkin Fazer Amican toimintaan. Taloudellisesti haastaviin aikoihin vastataan jatkamalla sisäisiä tehostamis- ja kehitystoimenpiteitä.

– Toimintaedellytykset heikentyvät vuoden 2009 aikana. Tilanteen epävarmuuden vuoksi keskitymme voimakkaasti päivittäiseen toimintaan ja kassavirtaan. Katson tulevaisuuteen kuitenkin luottavaisin mielin. Olemme hyvin varustautuneita vahvistamaan asemiamme kotimarkkinoillamme. Haluamme olla edelläkävijä, olla johtavassa asemassa ja olla paras vaihtoehto asiakkaillemme, kuluttajillemme ja muille sidosryhmillemme, konsernijohtaja Karsten Slotte sanoo.

Tarkemmin Fazerin toimialoista

Fazer-konserniin kuuluu neljä toimialaa: Fazer Amica, Fazer Leipomot, Fazer Makeiset ja Fazer Venäjä.

Fazer Amica kasvoi ja sai tyytyväisiä asiakkaita

Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys. Fazer Amican vuosi 2008 oli menestyksekäs.

Fazer Amican liikevaihto kasvoi 4,5 prosenttia ja oli 572,1 miljoonaa euroa (547,6 miljoonaa euroa vuonna 2007) ja useat tutkimukset osoittivat, että sekä asiakkaat että työntekijät ovat entisestään tyytyväisempiä. Tulosyksikköjen kehitys vaihteli kuitenkin paljon maittain. Etenkin Suomessa, Tanskassa ja Norjassa kehitys oli myönteistä. Ruotsissa, jossa kehitys oli negatiivinen, käynnistettiin laaja turnaround-ohjelma.

Vuoden merkittävimpiin tapahtumiin kuului Lassila & Tikanoja Oyj:n osuuden ostaminen yritysten yhteisesti omistamasta ruokailu- ja kiinteistöpalveluja tarjoavasta Blue Service Partners Oy:stä sekä useat käynnissä olleet kehitysprojektit. Lisäksi Fazer Amican kahvila-ravintolatoiminta päätettiin eriyttää omaksi liiketoimintayksikökseen, Fazer Ravintolat, joka aikoo laajentaa toimintaansa. Fazer-konserni osti 25 prosenttia Svenska Försvarsrestauranger AB:sta (SFAB), mikä merkitsee Fazer Amicalle entistä parempia mahdollisuuksia saavuttaa kasvutavoitteet julkisen sektorin liiketoiminnassa.

Fazer Amicalla on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä.

Fazer Leipomoita kehitettiin yritysostoin ja investoinnein

Fazer Leipomot on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella. Vuosi 2008 oli toimialalle vahvan kasvun ja uudistusten vuosi. Fazer Leipomoiden liikevaihto kasvoi 13,4 prosenttia 365,1 miljoonaan euroon (322,0 miljoonaa euroa vuonna 2007) ja tulos parani haastavasta markkinatilanteesta huolimatta. Kasvu ja tulosparannus tulivat erityisesti Suomen leipomo- ja myllytoiminnasta.

Yksi vuoden tärkeimmistä tapahtumista oli ruotsalaisen leipomoalan yrityksen, Lantmännen Färskbrödin ostaminen. Kaupan myötä Fazer Leipomot nousee alan toiseksi suurimmaksi toimijaksi Ruotsissa. Kauppaan sisältyy myös tunnettu leipäbrändi Skogaholm.

Fazer Myllyllä Lahdessa toteutettiin kapasiteetin lisäämiseen liittyviä investointeja, joilla myllyn tuotantokapasiteettia nostettiin merkittävästi. Lisäksi Suomessa käynnistettiin kolmivuotinen liiketoiminnan kehittämisohjelma, jonka aikana investoidaan 35 miljoonaa euroa pääasiassa leipomoihin Vantaalla ja Lahdessa. Tampereen ja Iisalmen leipomot suljetaan vuoden 2009 aikana. Tavoitteena on, että mahdollisimman monelle löytyy uusi työ Fazerin muista leipomoista tai konsernin muista yhtiöistä. Fazer tukee yksilöllisesti niitä henkilöitä, joita työsuhteen päättyminen koskee.

Vuonna 2009 Suomen ja Baltian leipomoissa sekä Myllyllä jatketaan jo aiemmin käynnistettyjen ohjelmien toteuttamista. Yhteisenä tavoitteena on kasvaa kannattavasti. Ruotsin markkinoilla Lantmännen Färskbrödin onnistunut integrointi on Fazer Leipomoiden merkittävin tavoite.

Fazer leipomoilla on toimintaa Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa.

Fazer Makeiset palasi konserniin

Fazer Makeiset perustettiin vuoden 2008 lopussa Cloetta Fazerin jakautumisen myötä, ja makeisvalmistus palasi konserniin.

Makeisten integrointi konserniin ja Ruotsin toiminnan käynnistäminen ovat sujuneet hyvin sitoutuneen henkilöstön ja vahvojen yhteisten arvojen ansiosta.
Fazer Makeiset on johtava makeisalan yritys Suomessa ja vahva toimija Itämeren alueella.

Fazer Makeiset osti vuoden 2008 alussa suomalaisen purukumiyhtiö Fennobon Oy:n. Kaupan myötä Fazer Makeisten tuotevalikoima täydentyy täysksylitolipurukumeilla, joilla nähdään olevan vahvoja kasvumahdollisuuksia.

Fazer Makeiset kehitti vuoden 2008 aikana uudenlaisia purukumeja ja lanseerasi vuoden 2009 alussa tutut Fazer-brändit myös purukumeihin. Tavoitteena on kolminkertaistaa myynti seuraavien kolmen vuoden aikana.

Fazer Makeiset käynnisti vuonna 2008 suuria linjainvestointeja makeistehtaillaan Suomessa. Investointien kokonaisarvo oli 20 miljoonaa euroa. Vantaalle rakennetaan uusi suklaavalulinja ja Lappeenrannan tehtaalla rakennetaan uusi sokerimakeisia valmistava valulinja. Toimiala lanseerasi vuoden aikana myös useita uutuustuotteita, jotka saivat hyvän vastaanoton kuluttajilta ja asiakkailta.

Toimialan tärkeimmät markkina-alueet ovat Suomi, Ruotsi, Baltian maat, Venäjä, Norja ja Tanska. Tärkeä myyntikanava on myös Travel Trade eli myynti matkustajalaivoilla ja lentoliikenteessä, jonka kautta Fazerin makeisia myydään yli 20 maassa.

Fazer Venäjä kehitti toimintaansa

Fazerin leipomotoiminta Venäjällä eriytettiin vuonna 2007 omaksi liiketoiminta-alueekseen. Fazer käyttää leipomotoiminnassaan Venäjällä nimeä Hlebnyi Dom. Toiminta kasvoi vahvasti vuonna 2008, liikevaihto kasvoi 32,3 prosenttia 222,5 miljoonaan euroon (168,2 miljoonaa euroa vuonna 2007). Myös liikevoitto parani huolimatta haastavasta markkinatilanteesta, johon sisältyi muun muassa hintojen jäädyttäminen alkuvuoden aikana ja kohonneet tuotantokustannukset. Fazer on tänään yksi johtavista leipomoalan toimijoista Venäjällä, myyntiä on pääasiassa Moskovan ja Pietarin alueella.

Fazer Venäjän investoinnit vuonna 2008 olivat yhteensä 33 miljoonaa euroa. Investoinnit kattavat muun muassa Moskovan-leipomon kapasiteetin tuplaaminen ja tontin osto Pietarissa suunnitteilla olevan uuden leipomon rakentamista varten.

Fazer Venäjä -liiketoiminta-alueella tehtiin vuoden aikana mittavia uuden maaorganisaation rakentamiseen sekä toiminnan yhtenäistämiseen ja kehittämiseen liittyviä uudistuksia. Fazer Venäjällä on vuoden 2008 aikana rakennettu alueellista myyntiorganisaatiota, jonka avulla leipomotuotteiden myyntialuetta voidaan laajentaa myös muualle Venäjällä. Fazer
osti pakastetuotteisiin erikoistuneen leipomoyritys BKK Nevan osake-enemmistön tammikuussa 2009.

Vuosikertomus 2008

Fazerin uudessa vuosikertomuksessa kerrotaan kuluneesta vuodesta, tulevaisuuden haasteista ja näkymistä sekä makuelämysten raaka-aineista. Vuosikertomuksesta löytyvät myös tarkemmat tiedot kunkin toimialan tuloskehityksestä.

Vuosikertomus 2008 löytyy Fazer-konsernin verkkosivuilta www.fazer.fi. Painetun vuosikertomuksen voi tilata sähköpostitse jaana.honkanen@fazer.fi tai konsernin verkkosivuilta kohdasta Vuosikertomukset.

Fazerin yhteiskuntavastuuraportti löytyy osoitteesta www.fazer.fi.

Linkki Fazerin kuvapankkiin löytyy verkkosivuston alalaidasta.

Karsten Slotte, konsernijohtaja, p. 040 507 7065
Ulrika Romantschuk, viestintäjohtaja, p. 040 566 4246

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat toiminnan perusta. Konserniin kuuluu neljä toimialaa, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan: Fazer Amica, Fazer Leipomot, Fazer Makeiset ja Fazer Venäjä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2008 (pro forma) oli yli 1,5 M€ miljardia euroa. Konsernin palveluksessa on noin 17 000 henkeä.

Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, jonka perustehtävänä on tarjota hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Yritys toimii Pohjoismaissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot on johtava leipomoalan toimija, joka valmistaa tuoreita ja maukkaita leipomotuotteita Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Fazer Makeiset on Suomen johtava makeisyritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Fazerin makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit). Fazer Venäjä vastaa Fazerin leipomotoiminnoista Venäjällä ja on yksi Venäjän johtavista leipomoyrityksistä.