FAZER-KONSERNI TAMMIKUU–JOULUKUU 2022: HYVÄ KEHITYS EPÄVAKAASSA YMPÄRISTÖSSÄ

Tämän lehdistötiedotteen sisältämät taloustiedot on johdettu Fazer-konsernin konsernitilinpäätöksestä, joka on laadittu kansainvälisten tilinpäätösstandardien (International Financial Reporting Standards, IFRS) mukaisesti. Tämän tiedotteen taloudellisia tietoja ei ole tilintarkastettu. Vuoden 2022 tilinpäätös julkaistaan viikolla 12.

Maaliskuun alussa 2022 Fazer julkisti aikomuksensa vetäytyä liiketoiminnoistaan Venäjällä. Venäjän liiketoimintojen myynti saatiin päätökseen huhtikuussa 2022. Tämän seurauksena Venäjän toiminnot luokitellaan lopetetuiksi toiminnoiksi vuonna 2022 ja esitetään konsernin tuloslaskelmassa yhtenä eränä. Vertailukausi on esitetty uudelleen vastaavasti.

Sulussa olevat luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin ilmoiteta.

TAMMI–JOULUKUU 2022 LYHYESTI

• Liikevaihto kasvoi 13 prosenttia 1 122,2 miljoonaan euroon (991,9).
  • Vertailukelpoinen EBITDA laski 10 prosenttia 101,4 miljoonaan euroon (112,4). Vertailukelpoinen EBITDA-marginaali oli 9,0 prosenttia (11,3 %). EBITDA kasvoi 16 prosenttia 106,3 miljoonaan euroon (91,6).
  • EBITDAn vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat yhteensä 4,9 miljoonaa euroa (-20,8) ja liittyivät pääasiassa kiinteistöjen myynneistä saatuihin myyntivoittoihin. Vuonna 2021 EBITDAn vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat poikkeuksellisen suuria pääasiassa Fazer Leipomot Ruotsin ja Fazer Lifestyle Foodsin muutosohjelmien takia.
  • Vertailukelpoinen liikevoitto laski 35 prosenttia 34,4 miljoonaan euroon (53,0), joka vastaa 3,1 prosentin osuutta liikevaihdosta (5,3 %). Liikevoitto kasvoi 29 prosenttia 39,3 miljoonaan euroon (30,6).
  • Liikevoiton vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat yhteensä 4,9 miljoonaa euroa (-22,4).
  • Liiketoiminnan rahavirta oli yhteensä 72,7 miljoonaa euroa (77,5).

FAZER-KONSERNIN AVAINLUVUT

Sidotun pääoman tuotto (ROCE), %    4,0 %  3,0 %
Henkilöstö, keskimäärin*  4 990  4 891  2 %
Henkilöstö, kauden lopussa*  4 875  4 711  3 %

* Kaikki henkilöstöluvut esitetään täysipäiväisten työntekijöiden lukumäärää (FTE) vastaavaksi arvoksi muutettuna.

FAZERIN KONSERNIJOHTAJA CHRISTOPH VITZTHUM:

Fazerin kehitys vuonna 2022 oli hyvä toimintaympäristössä, jota leimasivat korkea inflaatio, maailmanlaajuiset haasteet toimitusketjussa sekä Ukrainan sotaan liittyvä epävarmuus. Teimme koko vuoden ajan tiivistä yhteistyötä kaikkien keskeisten sidosryhmiemme, toimittajiemme ja asiakkaidemme kanssa varmistaaksemme huoltovarmuuden, liiketoiminnan jatkuvuuden sekä toimintojemme ja koko arvoketjumme kannattavuuden. Liikevaihtomme kasvoi 13 prosenttia, pääasiassa hinnankorotusten sekä Trensums Food -yritysoston tuoman epäorgaanisen kasvun ansiosta. Kaikkien kolmen liiketoiminta-alueen liikevaihto kasvoi ja kehitys pysyi vakaana. Pystyimme kattamaan inflaation suurimmat vaikutukset hinnankorotuksilla, ja vaikka korotukset toteutettiin viiveellä, onnistuimme turvaamaan kannattavuutemme. Haluan kiittää kaikkia työntekijöitämme ja sidosryhmiämme erinomaisesta työstä näissä erittäin haastavissa olosuhteissa. Henkilöstömme ketteryys ja joustavuus on rohkaisevaa, ja olen varma, että jatkamme suotuisten tilaisuuksien hyödyntämistä myös vuonna 2023.

Fazerin vuoden 2022 merkittävin tapahtuma oli päätöksemme lopettaa kaikki toimintamme Venäjällä ja vetäytyä maasta. Onnistuimme myymään Venäjän-tytäryhtiömme nopeasti ja olimme ensimmäisiä länsimaisia yrityksiä, jotka poistuivat Venäjän markkinoilta. Divestointi vaikutti merkittävästi konsernin vuoden 2022 tulokseen, joka laski 49 prosenttia. Venäjän hyökkäys Ukrainaan aiheutti myös energiakriisin, jollaista ei ole nähty vuosikymmeniin, ja synnytti ongelmia etenkin maakaasu- ja sähkömarkkinoilla. Tämä sai aikaan huomattavaa epävakautta ja ennakoimattomuutta energiamarkkinoilla, ja sähkön kohonneet hinnat ja saatavuusongelmat vaikuttivat kaikkiin liiketoimintoihimme merkittävästi läpi koko vuoden. Koska pääosa Suomessa ja Baltian maissa sijaitsevien leipomoidemme käyttämästä lämpöenergiasta tuotetaan maakaasulla, tilanne aiheutti haasteita etenkin leipomotoiminnassamme. Ryhdyimme nopeasti toimiin ja investoimme öljypohjaisiin toimiviin varalaitteisiin useimmilla leipomolinjoillamme varautuaksemme energiantoimitusten keskeytysten riskiin. Varalaitteiden tarve oli kuitenkin vuoden aikana vähäinen, ja olen erittäin tyytyväinen siihen, että pystyimme täyttämään kaikki asiakassitoumuksemme keskeytyksettä ja että toimitustarkkuus säilyi samalla korkealla tasolla, johon asiakkaamme ovat tottuneet.

Erittäin haastavasta ympäristöstä huolimatta jatkoimme liiketoimintojemme kehittämistä ja investointejamme, ja saavutimme vuoden aikana useita merkittäviä virstanpylväitä. Projekti huippumodernin makeistehtaan rakentamiseksi Suomeen eteni, ja toukokuussa 2022 allekirjoitimme yhteistyösopimuksen Lahden kaupungin kanssa. Toteutuessaan investointi on yrityksemme ja myös Suomen elintarviketeollisuuden historian suurin. Fazer Leipomoissa vastasimme kauratuotteiden kasvaneeseen kysyntään ja laajensimme kapasiteettiamme huippumodernin kauraleipälinjalla Vantaan leipomossamme. Fazer Lifestyle Foodsissa saimme päätökseen ruotsalaisen kasvipohjaisten juomien valmistajan Trensums Foodin hankinnan ja investoimme kauratuotteiden kapasiteettiin Korialla. Lahden Ksylitolitehtaamme Lahdessa aloitti kaupallisen toimintansa vuoden aikana. Vuonna 2022 avasimme 13 uutta myymäläleipomoa Suomessa, kolme uutta myymäläleipomoa Virossa ja käynnistimme pilotin Ruotsissa. Fazer Retail avasi useita Fazer Café -kahviloita Suomessa sekä Gateau-leipomomyymälöitä Ruotsissa.

Vuoden aikana kuluttajien huolenaiheet vaihtuivat pandemiasta Ukrainassa käytävään hyökkäyssotaan sekä jyrkästi nouseviin hintoihin, ja kotitalouksiin kohdistuu nyt kasvavaa taloudellista painetta. Kuluttajien käyttäytymisessä on nähtävissä selkeitä muutoksen merkkejä, joista keskeisin on hintatietoisuuden lisääntyminen. Uskon, että liiketoimintaamme tekemiemme investointien, kykymme vastata nopeisiin muutoksiin, sekä vahvan brändimme johdosta pystymme vastaamaan kuluttajien muuttuviin vaatimuksiin sekä samalla säilyttämään joustavuutemme tämänhetkisistä haasteista huolimatta. Odotamme markkinatilanteen jatkuvan haastavana ainakin vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon ajan. Epävarmuus hyödyke- ja energiamarkkinoilla jatkuu korkeana ja yleinen näkyvyys on heikko. Vuonna 2023 keskitymme edelleen tehokkuuteen ja ketteryyteen unohtamatta pitkän aikavälin strategisia prioriteettejamme.

NÄKYMÄT VUODELLE 2023

Markkinoiden odotetaan pysyvän haastavina ainakin vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon ajan. Epävarmuus hyödyke- ja energiamarkkinoilla jatkuu ja raaka-aineiden, pakkausmateriaalien ja energian hintojen odotetaan pysyvän vaihtelevina. Samaan aikaan kuluttajien ostovoima heikkenee ja hintatietoisuus kasvaa. Kaiken kaikkiaan näkyvyys on heikko, ja on epävarmaa, pystytäänkö sovituilla ja suunnitelluilla hinnankorotuksilla täysin kompensoimaan korkean inflaation vaikutuksia. Vahva brändimme ja kykymme vastata nopeisiin muutoksiin antavat Fazerille hyvät valmiudet vastata kuluttajakysyntään ja osoittaa kestävyyttä haastavassa ympäristössä.

Jouni Grönroos, talousjohtaja, varatoimitusjohtaja, Fazer-konserni, jouni.gronroos@fazer.com, puh. +358 40 504 5125

Joséphine Mickwitz, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Fazer-konserni, josephine.mickwitz@fazer.com, puh. +358 400 784 889

Fazerin mediapuhelin on avoinna ma–pe klo 8–16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme (FTE) voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.

VETÄYTYMINEN VENÄJÄLTÄ

Maaliskuun alussa 2022 Fazer julkisti aikomuksensa vetäytyä liiketoiminnoistaan Venäjällä. Venäjän-liiketoimintojen myynti saatiin päätökseen huhtikuussa 2022. Yhtiö kuului Fazer Leipomot-liiketoiminta-alueeseen ja toimi leipomoliiketoiminnassa paikallisesti Moskovassa sekä Pietarissa ja työllisti noin 2 300 henkeä. Vuonna 2021 Venäjän liikevaihto (sisältäen viennin) oli noin 157 miljoonaa euroa, eli 13 % Fazer-konsernin liikevaihdosta. Tammi-huhtikuussa 2022 Venäjän-toimintojen vaikutus liikevaihtoon oli 65 miljoonaa euroa.

FAZER-KONSERNIN TALOUDELLINEN KEHITYS VUONNA 2022 (JATKUVAT TOIMINNOT)

Liikevaihto ja kannattavuus

Konsernin liikevaihto kasvoi 13 prosenttia 1 122,2 miljoonaan euroon (991,9) pääasiassa hinnankorotusten sekä Trensums Food -yritysostolla saavutetun epäorgaanisen kasvun ansiosta. Fazer Leipomoiden liikevaihto kasvoi 6 prosenttia ja oli 432,9 miljoonaa euroa (408,7) ja Fazer Makeisten liikevaihto kasvoi 8 prosenttia 461,4 miljoonaan euroon (429,0). Fazer Lifestyle Foodsin liikevaihto kasvoi 44 prosenttia, josta orgaanista kasvua oli 17 prosenttia. Fazer Lifestyle Foodsin kokonaisliikevaihto oli 259,8 miljoonaa euroa (180,3).

Liikevaihto liiketoiminta-aloittain, MEUR

Liikevaihto, yhteensä

1 122,2

13 %

Fazer-konsernin vertailukelpoinen EBITDA laski 10 prosenttia ja oli 101,4 miljoonaa euroa (112,4) eli 9,0 prosenttia (11,3 %) liikevaihdosta. Raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien hintojen ja energia- ja kuljetuskustannusten nousu sekä palkkainflaatio rasittivat kaikkia liiketoimintojamme. EBITDA kasvoi 16 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja oli 106,3 miljoonaa euroa (91,6) eli 9,5 prosenttia (9,2 %) liikevaihdosta. EBITDAn vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät, yhteensä 4,9 miljoonaa euroa (-20,8), liittyivät pääasiassa kiinteistöjen myynneistä saatuihin myyntivoittoihin. Vuonna 2021 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat poikkeuksellisen suuria liittyen pääasiassa uuden toimintamallin käyttöönottoon Fazer Leipomot Ruotsissa ja Fazer Lifestyle Foodsin uudelleenorganisointiin. Vuonna 2022 konsernin vertailukelpoinen liikevoitto laski 35 prosenttia 34,4 miljoonaan euroon (53,0) eli 3,1 prosenttiin (5,3 %) liikevaihdosta. Konsernin liikevoitto kasvoi 29 prosenttia 39,3 miljoonaan euroon (30,6) eli 3,5 prosenttia (3,1 %) liikevaihdosta.

Muut rahoitustuotot ja -kulut olivat yhteensä -1,1 miljoonaa euroa (5,6). Jatkuvien toimintojen tulos ennen veroja kasvoi 38,2 miljoonaan euroon (36,2) ja kauden tulos oli yhteensä 16,2 miljoonaa euroa (32,0). Kauden tulokseen vaikutti vahvasti Fazerin Venäjän-liiketoimintojen myynti.

Rahoitusasema ja rahavirta

Fazer-konsernin liiketoiminnan rahavirta oli 72,7 miljoonaa euroa (77,5). Rahavarat laskivat Trensums Food -yritysoston myötä 67,1 miljoonaan euroon (226,5).

Joulukuun 2022 lopussa nettovelka oli 78,3 miljoonaa euroa (-95,2). Kasvu liittyy pääasiassa Trensums Food -yritysostoon. Nettovelkaantumisaste oli 9,9 % (-10,9 %), konsernin taseen loppusumma 1 209,9 miljoonaa euroa (1 278,2) ja omavaraisuusaste 65,4 % (68,3 %).

Investoinnit

Investoinnit olivat yhteensä 59,9 miljoonaa euroa (82,1). Suurin osa investoinneista liittyi Fazerin tavoitteeseen saavuttaa johtava asema kauratuotteiden valmistajana. Konserni investoi uuteen ksylitolitehtaaseen Lahdessa, kaurakapasiteetin laajennuksiin Korialla sekä uuteen kauralinjaan leipomossaan Vantaalla. Muita merkittäviä investointeja olivat leipomoiden öljykäyttöiset varalaitteet ja olemassa olevien koneiden päivitykset Fazer Leipomoilla ja Fazer Makeisilla.

Poistot ja arvonalentumiset olivat 67,0 miljoonaa euroa (61,1).

Henkilöstö

Fazerin henkilöstömäärä oli joulukuun 2022 lopussa 4 875 henkilöä (4 711). Fazer Leipomoilla työskenteli 2 254 henkilöä (2 350), Fazer Makeisilla 1 665 henkilöä (1 605), Fazer Lifestyle Foodsilla 691 henkilöä (510) ja konsernin tukifunktioissa 264 henkilöä (247). Konsernin henkilöstöstä 70 prosenttia työskenteli Suomessa, 18 prosenttia Ruotsissa ja 12 prosenttia Baltian maissa. Nämä ovat Fazerin kolme suurinta markkina-aluetta.

Fazerin päätöksellä vetäytyä toiminnoista Venäjällä ja myydä Venäjän-tytäryhtiö oli huomattava vaikutus konserniin ja sen työntekijöihin. Fazer keskittyi koko vuoden ajan säännölliseen vuoropuheluun työntekijöiden kanssa ja heidän hyvinvointinsa tukemiseen.

Fazer haluaa tarjota mahdollisuuksia kehittymiseen modernissa, turvallisessa ja osallistavassa työkulttuurissa. Ihmiset ja hyvinvointi on yksi Fazerin neljästä vastuullisuustyön painopistealueesta, jotka rakentuvat kolmelle peruspilarille: terveys ja turvallisuus, hyvinvointi ja sitoutuminen sekä monimuotoisuus ja inklusiivisuus. Vuonna 2022 edistyttiin merkittävästi Ihmiset ja hyvinvointi -painopistealueen usealla osa-alueella.  Vuoden aikana Fazer otti käyttöön johtamisen, markkinoinnin, tutkimuksen ja kehityksen, taloushallinnon, digitaitojen ja tuotannon kehittämisohjelmia, lanseerasi Fazerin hyvinvoinnin viitekehyksen, määritteli työnantajabrändin painopistealueet ja laati strategisen työnantajabrändisuunnitelman sekä määritteli monimuotoisuus- ja inklusiivisuustavoitteet ja laati niitä koskevan etenemissuunnitelman, joka keskittyy muun muassa tietoisuuden lisäämiseen.

Henkilöstö liiketoiminta-alueittain

Yhteensä

3 %

Tutkimus ja kehitys

Vuonna 2022 Fazer-konserni jatkoi mittavaa tutkimustoimintaansa ja keskittyi uusissa elintarvikeratkaisuissaan edelleen kauraan. Pitkän aikavälin Fazer Xtech -tutkimus- ja kehitysohjelmassa luotiin uudet immateriaalioikeudet tulevaisuuden kestäviä kasvipohjaisia innovaatioita varten. Suoliston ja aivojen yhteys, ravintokuitu ja kasvipohjaiset proteiinit olivat Fazerin ravitsemustutkimuksen keskiössä. Fazer ja Solar Foods jatkoivat strategista yhteistyötään Solein2Food-projektissa. Singaporen ruokavirasto myönsi Solein®-proteiinituotteelle uuselintarvikeluvan vuonna 2022. Solar Foodsin osaomistajana Fazer kehittää ja testaa Soleinia® sisältäviä tuotteita Fazerille kiinnostavissa kategorioissa.

Vuoden aikana Fazer ilmoitti tutkimusprojektista, jossa selvitetään vaihtoehtoisia kaakaon lähteitä sekä solumaatalouden tarjoamia mahdollisuuksia kaakaon raaka-aineiden kestävässä tuotannossa tulevaisuudessa. Fazer kuuluu CERAFIM-konsortioon, joka kokoaa yhteen solumaataloudesta kiinnostuneita suomalaisia yrityksiä ja tutkimuslaitoksia tutkimaan tulevaisuuden ratkaisuja.

Vuonna 2022 Fazer-konsernin tutkimus- ja tuotekehityskustannukset kasvoivat 16 prosenttia 10,1 miljoonaan euroon (8,7).

LIIKETOIMINTA-ALUEIDEN KEHITYS VUONNA 2022

Fazerin liiketoiminta keskittyy leipomotuotteisiin, makeistuotteisiin, non-dairy ja kasvipohjaisiin tuotteisiin sekä myllymarkkinoille. Liiketoiminta on jaettu kolmeen liiketoiminta-alueeseen: Fazer Leipomot, Fazer Makeiset ja Fazer Lifestyle Foods.

Fazer Leipomot: Hyvä kehitys haastavassa ympäristössä

Korkeasta inflaatiosta, toimitusketjun haasteista ja yleisestä epävarmuudesta huolimatta Fazer Leipomoiden kehitys oli vuonna 2022 hyvä, ja liikevaihto kasvoi 6 prosenttia 432,9 miljoonaan euroon (408,7).

Vuonna 2022 Fazer Leipomoiden merkittävin yksittäinen tapahtuma, jolla oli huomattava vaikutus koko konserniin, oli kaikkien toimintojen lopettaminen Venäjällä maan Ukrainaan kohdistaman hyökkäyksen takia. Toiminnot olivat osa Fazer Leipomot-liiketoiminta-aluetta, ja niihin kuuluivat leipomot sekä Pietarissa että Moskovassa. Liiketoimintojen myynti saatiin päätökseen huhtikuun lopussa, ja sen myötä Fazer oli ensimmäisiä Venäjän markkinoilta poistuneita länsimaisia yrityksiä.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan aiheutti energiakriisin, jollaista ei ole nähty vuosikymmeniin ja joka synnytti ongelmia etenkin maakaasu- ja sähkömarkkinoilla. Fazerin leipomoissa Suomessa ja Baltian maissa käytetään polttoaineena pääasiassa maakaasua, ja Fazer investoi öljykäyttöisiin varalaitteisiin ja laati varasuunnitelmat useille leipomolinjoille Suomessa ja Baltian maissa. Kaikki leipomot pystyivät täyttämään kaikki asiakassitoumuksensa keskeytyksettä.

Suomen leipomomarkkinoiden arvo kasvoi hinnankorotusten ansiosta, kun taas volyymit laskivat hieman. Fazer Leipomoiden tuotteiden kysyntä Suomessa oli hyvä, ja Fazer säilytti johtavan asemansa markkinoilla. Vuoden aikana Fazer lanseerasi useita uutuustuotteita, ja muun muassa vaalea palaleipä ja tumma Reissumies saivat hyvän vastaanoton. Kehitys Ruotsin leipomomarkkinoilla myötäili Suomen kehitystä; volyymeissa tapahtui vastaavanlainen pudotus, mutta markkinoiden arvo kasvoi vieläkin voimakkaammin. Fazer Leipomot Ruotsin uusi toimintamalli on menestyksekäs, ja sen tuloksena kehitys oli myönteinen. Ruotsissa limppujen ja paahtoleipien kysyntä kasvoi erityisesti Skogaholm-brändin ansiosta, ja uutuustuote Havrebröd lanseerattiin onnistuneesti syksyllä. Baltian maiden markkina kärsi erityisen paljon inflaatiosta, joka alueella ylitti 20 prosenttia. Fazer Leipomot Baltia toteutti onnistuneita hintaneuvotteluja ja onnistui osittain lieventämään kustannusten korkean nousun vaikutusta.

Fazer Leipomot vastasi kauratuotteiden kasvaneeseen kysyntään laajentamalla kapasiteettiaan huippumodernilla kauraleipälinjalla Vantaan leipomossa. Vuoden aikana Fazer avasi 13 uutta myymäläleipomoa Suomessa, mikä nosti Suomen kokonaismäärän 131 myymäläleipomoon. Virossa Fazer avasi kolme uutta myymäläleipomoa kokonaismäärän noustessa 13:een. Lisäksi Ruotsissa käynnistettiin uusi myymäläleipomopilotti.

Vuoden 2022 lopussa Fazer Leipomot työllisti 2 254 (2 350) henkilöä.

Fazer Makeiset: Hyvä kehitys

Suomen makeismarkkinan arvo kasvoi hinnankorotusten ansiosta, ja Fazer vahvisti asemaansa kekseissä, lahja- ja kausituotteissa sekä pastilleissa. Fazer Makeisten liikevaihto kasvoi 8 prosenttia 461,4 miljoonaan euroon (429,0) pääasiassa vuoden toisella puoliskolla toteutettujen hinnankorotusten ansiosta. Kysyntä oli erityisen hyvää pääsiäisen ja joulun lahja- ja kausituotteiden valikoimassa, toipuvassa irtomakeiskategoriassa sekä gluteenittomissa uutuuskekseissä ja suklaapatukoissa.  Erityisesti Crunchy-sarjan suklaapatukoiden kasvu jatkui voimakkaana. Elokuussa lanseerattu Karl Fazer Crunchy Black Edition valittiin Suomessa vuoden 2022 karkiksi. Klassinen Fazerin Sininen juhli vuoden aikana 100-vuotista taivaltaan.

Kaikki Fazer Makeisten päämarkkinat kasvoivat verrattuna vastaavaan kauteen vuonna 2021. Travel Retail ja Fazer Retail toipuivat koronapandemian aikaiselta matalalta tasolta ja niiden liikevaihto kasvoi. Fazer Retailin kasvua vauhditti myös kolmen Fazer Café -kahvilan avaaminen Suomessa ja kahden Gateau-leipomon avaaminen Ruotsissa.

Fazerin projekti huippumodernin makeistehtaan rakentamiseksi Suomeen eteni vuoden aikana. Varsinaista investointipäätöstä edeltää käynnissä oleva perussuunnitteluvaihe.  Osana tätä vaihetta Fazer allekirjoitti yhteistyösopimuksen Lahden kaupungin kanssa toukokuussa 2022. Sopimuksen mukaan kaupunki varaa Fazerille 34 hehtaarin alueen Pippo-Kujalan teollisuusalueelta. Suunnitteluprojektin seuraava vaihe on mallintaa tehdasrakennus ja tuotannon sijoittaminen tehdastiloihin. Käynnissä olevan perussuunnitteluvaiheen tarkoituksena on laatia tehdassuunnitelma, joka toimisi perustana mahdolliselle investointipäätökselle vuonna 2023. Mikäli suunnitelmat toteutuvat, toiminta siirtyisi nykyisistä toimipaikoista Vantaalta ja Lappeenrannasta uuteen tehtaaseen vaiheittain vuosien 2025–2027 aikana.

Joulukuun lopussa 2022 Fazer Makeiset työllisti 1 665 (1 605) henkilöä.

Fazer Lifestyle Foods: Vahva liikevaihdon kehitys

Fazer Lifestyle Foodsin aktiivinen kehittäminen jatkui vuonna 2022 tavoitteena tehokkuuden täyden potentiaalin hyödyntäminen. Vuonna 2022 liikevaihto kasvoi 44 prosenttia 259,8 miljoonaan euroon (180,3) Trensums Food -yritysoston epäorgaanisen kasvun ansiosta sekä 17 prosentin orgaanisen kasvun myötä. Orgaanisen kasvun taustalla olivat pääasiassa myllyjen B2B-myynnin hinnankorotukset Suomessa ja Ruotsissa.

Fazer Lifestyle Foods keskittyy vahvasti ydinliiketoimintaansa sekä kasvipohjaisten tuotteiden strategiansa toimeenpanemiseen, ja se toteutti useita strategisia toimenpiteitä vuoden aikana. Trensums Food -yritysosto saatiin päätökseen helmikuussa. Kesällä viimeisteltiin investointi kaurakapasiteetin kasvattamiseen Korialla. Fazerin ksylitolitehdas vihittiin käyttöön Lahdessa keväällä, ja sen kaupallinen toiminta käynnistyi vuoden lopussa. Tammikuussa 2023 Fazer ilmoitti harkitsevansa meijeriliiketoimintansa lakkauttamista ja muutosneuvotteluiden käynnistämistä Korian tehtaalla. Suunnitelmien toteutuessa Korialla valmistettaisiin tulevaisuudessa vain kaurajuomia ja muita kaurapohjaisia tuotteita.

Krister Zackari nimitettiin Fazer Lifestyle Foodsin toimitusjohtajaksi, ja hän aloitti tehtävässä heinäkuussa 2022. Kannattavan kasvun vauhdittamiseksi Fazer Lifestyle Foods terävöitti strategiaansa sekä määritteli vuoden lopussa ”missä menestymme” -kohteet ja strategisesti tärkeät aloitteet. Toimintamallia kehitettiin edelleen ja rooleja ja vastuita selkeytettiin.

Joulukuun 2022 lopussa Fazer Lifestyle Foods työllisti 691 (510) henkilöä.

KONSERNIN STRATEGIA VUONNA 2022

Vuonna 2022 Fazer testasi konsernin strategiaa vallitsevia olosuhteita vastaan, markkinaympäristössä tapahtuneiden radikaalien muutosten ja liiketoiminnassa tapahtuneiden rakenteellisten muutosten vuoksi. Tämä perusteellinen analyysi vahvisti konsernin olemassa olevan strategisen polun ja etenemissuunnitelmat, ja konsernin strategia pysyi ennallaan. Haastava markkinaympäristö ja kuluttajien huolenaiheet edellyttivät kuitenkin lyhyen aikavälin fokusta ja ketteriä toimenpiteitä, kuten valikoimaan ja hinnoitteluun keskittymistä, energian saatavuuden varmistamista ja maantieteellisten markkinoiden tarkastelua. Samaan aikaan Fazer jatkoi myös strategiansa toteuttamista.

Strateginen kehitys vuonna 2022

• Vähentääkseen riskejä, joita aiheutuu yhden energialähteen riippuvuudesta, ja turvatakseen energian saatavuuden Fazer päivitti energiastrategiansa vuonna 2022.Yhtiö päätti investoida aurinkoenergiaan vuonna 2023 ja selvittää leipomolinjojen sähköistämismahdollisuuksia muun muassa Fazer Leipomot Suomessa.

• Fazer käynnisti tutkimusprojektin, jossa tutkitaan mahdollisuuksia tuottaa tulevaisuudessa vastuullista kaakaota soluviljelyn keinoin.

• Fazerin läsnäoloa Puolan markkinoilla vahvistettiin perustamalla uusi kaupallinen yksikkö, Fazer Puola.

• Fazer jatkoi työtapojen kehittämistä alan parhaan kannattavuuden saavuttamiseksi useilla muutosohjelmilla ja tehokkuutta parantavilla toimenpiteillä.

• Yhtiö jatkoi Northern Magic. Made Real. -brändilupauksensa keskittymistä ja Fazerin kuluttajabrändin vahvistamista.

• Venäjän-liiketoimintojen myynnin, Trensums Foodin hankinnan sekä uuden päästölaskurin käyttöönoton myötä Fazer laski päästöjensä perustason uudelleen ja toimitti sen SBTi:lle uudelleenvalidointia varten. Hyväksynnän ja uudelleenvalidoinnin jälkeen Fazerin kunnianhimoinen tavoite vähentää hiilidioksidipäästöjä 42 prosentilla vuoteen 2030 säilyy ennallaan.

Fazer Leipomot

• Fazer Leipomot vastasi kauratuotteiden kasvaneeseen kysyntään laajentamalla kapasiteettiaan huippumodernilla kauraleipälinjalla Vantaan leipomossa.

• Vuoden aikana Fazer avasi 13 uutta myymäläleipomoa Suomessa ja kolme Virossa. Lisäksi Ruotsissa käynnistettiin uusi myymäläleipomopilotti.

Fazer Makeiset

• Vuoden alussa Fazer ilmoitti suunnitelmistaan investoida uuteen makeistehtaaseen Lahdessa. Jos suunnitelmat toteutuvat, uusi tehdas korvaa olemassa olevat Vantaan ja Lappeenrannan makeistehtaat. Toteutuessaan investointi on Fazerin historian suurin.

• Fazer Makeiset perusti Keksit ja Crispit -liiketoimintayksikön.

• Fazer Retail avasi useita Fazer Café -kahviloita Suomessa sekä Gateau-myymäläleipomoita Ruotsissa.

Fazer Lifestyle Foods

• Ruotsalaisen kasvipohjaisten juomien valmistajan Trensums Foodin yritysosto saatiin päätökseen ja sen liiketoiminta integroitiin Fazer Lifestyle Foodsiin.

• Fazerin investointi kaurakapasiteetin kasvattamiseen Korialla saatiin päätökseen.

• Fazerin ksylitolitehdas Lahdessa aloitti kaupallisen toiminnan.

Vastuullisuus

Fazer kehittää ruokaa ratkaisuna ympäristön ja liiketoiminnan kestävyyden varmistamiseksi. Konserni tiedostaa toiminnassaan ne merkittävät vaikutukset, joita elintarvikkeiden viljelemisellä, tuottamisella ja kuluttamisella on ympäristöön, yhteiskuntaan ja ihmisten hyvinvointiin. Fazerin vastuullisuuden perusta on konsernin tavoitteellinen vastuullisuusohjelma, jossa keskitytään neljään painopistealueeseen: Ilmasto ja kiertotalous, Vastuulliset tuotteet ja innovaatiot, Vastuullinen hankinta sekä Ihmiset ja hyvinvointi.

Ilmasto ja kiertotalous -painopistealueella Fazer laski päästöjensä perustason uudelleen Venäjän liiketoimintojen myyntiin ja Trensums Foodin hankintaan liittyvien merkittävien liiketoimintamuutosten johdosta. Science Based Targets initiative (SBTi) validoi uudelleen Fazerin ilmastotavoitteet, jotka pysyivät ennallaan. Osana vuoden aikana laadittua energiastrategiaa Fazer teki päätöksen aurinkopaneeleihin investoimisesta vuonna 2023 ja alkoi selvittää Fazer Leipomot Suomen leipomolinjojen sähköistämismahdollisuuksia.

Vastuulliset tuotteet ja innovaatiot -painopistealueella Fazer lanseerasi useita uusia kasvipohjaisia tuotteita ja innovaatioita. Kasvipohjaisten tuotteiden osuus tarjonnasta kasvoi 47 prosentista 48 prosenttiin (vuoden 2020 perustaso 45 %). Fazer lanseerasi vuoden aikana vastuullisen pakkaamisen visionsa. Visio koostuu kolmesta osa-alueesta: käytettyjen pakkausmateriaalien määrän vähentämisestä, kierrätettävyyden, uusiutuvuuden ja uudelleenkäytettävyyden kehittämisestä sekä täysin uuden tyyppisten ekologisten pakkausratkaisujen kehittämisestä yhdessä ulkoisten kumppaneiden kanssa.

Vuonna 2022 Fazer jatkoi aktiivista työskentelyään Vastuullinen hankinta -painopistealueella ja saavutti useita virstanpylväitä. Vuoden aikana Fazer päivitti kaakaovisionsa varmistaakseen kaakaon hankinnan, tuotannon ja hallinnan vastuullisuuden koko toimitusketjussa. Visio sisältää Fazerin kaakaostandardissa kuvattujen taloudellisten, yhteiskunnallisten ja ympäristöä koskevien tekijöiden seurannan ja niitä koskevan kolmannen osapuolen suorittaman tarkastuksen. Fazerin kaakaoviljelijäohjelmille Ecuadorissa, Nigeriassa ja Norsunluurannikolla suoritettiin kolmannen osapuolen tarkastus, jossa SCS Global Services vahvisti viljelmien hyvät hankintakäytännöt ja viljelijäohjelmien ammattimaisen toiminnan kaikissa kolmessa maassa. Vuonna 2022 Fazerin kaakaosta 41 prosenttia oli sertifioitua ja 59 prosenttia oli peräisin viljelijäohjelmista.

Vuonna 2022 Fazer suoritti ihmisoikeusvaikutusten arvioinnin Fazerin toiminnalle olennaisimmista aiheista. Arviointi vahvisti, että globaaleissa raaka-aineiden toimitusketjuissa, kuten Fazerinkin toimitusketjuissa, on suuria riskejä, jotka liittyvät lapsityövoimaan, moderniin orjuuteen, työturvallisuuteen ja -terveyteen sekä palkkaukseen. Yhtiö käynnisti seuranta- ja tukitoimenpiteet lapsityövoiman riskien ehkäisemiseksi (CLMRS-järjestelmä). Järjestelmä on Fazerin keino tunnistaa, puuttua ja estää lapsityövoiman käytön toimitusketjussaan. Fazer jatkoi myös aktiivista työtä viljelijöiden kanssa Viljavisionsa mukaisesti.

Joulukuun loppuun mennessä 86 prosenttia Fazerin toimittajista (laskettu osuutena ulkoisesta kulutuksesta) oli allekirjoittanut konsernin tavarantoimittajia koskevat päivitetyt vastuullisuusvaatimukset.

Ihmiset ja hyvinvointi -painopistealueella määritettiin Fazerin monimuotoisuus- ja inklusiivisuusvisio ja siihen liittyvä etenemissuunnitelma vuonna 2022. Vuoden aikana alettiin lisätä tietoisuutta esihenkilökoulutuksilla, jotka muodostavat pohjan dialogille ja kannustavat inklusiivisiin toimintatapoihin. Vuonna 2022 toteutetussa työntekijöiden sitoutumista kartoittavassa kyselyssä havaittiin myönteistä kehitystä ja inklusiivisuuspisteet paranivat.

Lisätietoja Fazerin vastuullisuustyöstä on Fazergroup.com-sivustolla sekä vuoden 2022 vuosikatsauksessa ja tilinpäätöksessä, jotka julkaistaan viikolla 12.

KONSERNIN JOHTO JA KONSERNIN JOHDOSSA TOTEUTETUT MUUTOKSET

Aaron Barsness aloitti tehtävässään Fazer-konsernin markkinointijohtajana ja Fazerin johtoryhmän jäsenenä 1.1.2022. Vuoden aikana Krister Zackari nimitettiin Fazer Lifestyle Foodsin toimitusjohtajaksi, ja hän aloitti tehtävässä 1.7.2022. Joulukuussa Lara Saulo (Fazer Leipomoiden toimitusjohtaja) nimitettiin Fazer Makeisten toimitusjohtajaksi Markus Hellströmin siirtyessä muihin tehtäviin konsernin ulkopuolella. Marko Bergholm ottaa vastuulleen Fazer Leipomot -liiketoiminta-alueen vt. toimitusjohtajan roolin sen lisäksi, että hän on Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja.

Joulukuun 2022 lopussa Fazerin johtoryhmään kuuluivat Christoph Vitzthum (konsernin toimitusjohtaja, puheenjohtaja), Aaron Barsness (markkinointijohtaja), Jenni Gallagher (henkilöstöjohtaja), Jouni Grönroos (talousjohtaja ja varatoimitusjohtaja), Markus Hellström (Fazer Makeisten toimitusjohtaja joulukuun loppuun saakka), Sebastian Jägerhorn (lakiasiainjohtaja), Joséphine Mickwitz (viestintä- ja vastuullisuusjohtaja), Lara Saulo (Fazer Leipomot -liiketoiminta-alueen toimitusjohtaja joulukuun loppuun saakka ja Fazer Makeisten toimitusjohtaja tammikuusta 2023) ja Krister Zackari (Fazer Lifestyle Foods -liiketoiminta-alueen toimitusjohtaja 1.7.2022 lähtien).

RISKIT JA LIIKETOIMINNAN EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Riskienhallintapolitiikkansa mukaisesti Fazer arvioi ja analysoi säännöllisesti konsernin strategisia, operatiivisia ja taloudellisia riskejä ja toimii riskien vähentämiseksi.

Raaka-aineiden ja tuotteiden hinta ja saatavuus

Kannattava kasvu on oleellinen osa Fazerin strategiaa. Fazer ostaa suuria määriä raaka-aineita, ja tiettyjen avainraaka-aineiden saatavuus ja oikeudenmukainen hinnoittelu ovat kriittisen tärkeitä Fazerin liiketoiminnan menestyksen kannalta. Geopoliittinen epävarmuus ja muut toimitusketjun keskeytykset voivat aiheuttaa äkillisiä ja huomattavia saatavuusongelmia sekä raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien, hyödykkeiden tai kuljetusten kustannusten nousua, millä voi olla vaikutuksia Fazerin kannattavuuteen, jos kustannusten nousua ei pystytä siirtämään tuotteiden hintoihin välittömästi.

Parantaakseen näkemystään tärkeimpien raaka-aineiden markkinakehityksestä Fazer kehittää jatkuvasti yhteistyötä valittujen nykyisten toimittajiensa kanssa ja etsii vaihtoehtoisia kilpailukykyisiä toimittajia riskien hallitsemiseksi. Uudet vaihtoehtoiset toimittajat luovat hintakilpailua, lisäävät tuotantokapasiteettia tarpeen mukaan ja voivat laskea hankintariskiä. Fazer-konsernin hankinnan tavoitteena on hallita hinnoitteluun, laatuun, kapasiteettiin, saatavuuteen ja muihin vaatimuksiin liittyviä riskejä ja ymmärtää maantieteellisiä riippuvuuksia. Raaka-aineiden hinnat on suojattu hyväksyttyjen politiikkojen mukaisesti. Vuonna 2022 pääraaka-aineiden hintoihin, energiaan ja kuljetuskustannuksiin kohdistunut inflaatiopaine koetteli voimakkaasti kaikkia liiketoiminta-alueita. Fazer toimi aktiivisesti tästä syntyneiden haittavaikutusten hillitsemiseksi. Tuotantokustannusten nousua ei pystytty kuitenkaan täysin kattamaan eikä hintojen korotuksia näin voitu välttää.

Maine ja brändi

Fazerin maineen ja brändimielikuvan edistäminen ja suojeleminen ovat ensiarvoisen tärkeitä tekijöitä yrityksen liiketoiminnan menestyksessä. Fazerin menestys on yhteydessä yhtiön kykyyn ylläpitää ja edistää brändejään ja kehittää portfoliotaan uusilla tuotteilla, jotka vastaavat kuluttajien odotuksia ja vaatimuksia. Fazerin brändien on tehokkaasti vastattava hyvinvointia koskeviin kuluttajatarpeisiin sekä otettava huomioon kuluttajien suhtautumisessa tapahtuvat muutokset tiettyjen ainesosien osalta, tuotteiden ravitsemuksellisia tekijöitä koskevat odotukset sekä ainesosien, tuotantoketjun ja pakkausten vastuullisuus.

Lisäksi Fazerin kyky ylläpitää ja kehittää brändimielikuvaansa riippuu yhtiön kyvystä ennakoida muutoksia ja mukautua nopeasti muuttuvaan markkina- ja mediaympäristöön, johon kuuluvat muun muassa olemassa olevat ja nousevat sosiaalisen median ja verkkoalustat.

Energia

Vuoteen 2022 saakka Venäjä oli öljyn ja maakaasun suurin viejä Euroopan unioniin, ja lähes puolet EU:ssa käytetystä kaasusta tuli Venäjältä. Elintarviketeollisuus on energiaintensiivisempi ja suurin osa lämpöenergiasta tuotetaan maakaasulla. Sähköenergian suurin yksittäinen käyttökohde on jäähdyttäminen.

Vuonna 2022 Venäjän Ukrainassa aloittama hyökkäyssota käynnisti energiakriisin, joka aiheutti ongelmia etenkin maakaasu- ja sähkömarkkinoilla. Energiamarkkinat pysyivät epävakaina koko vuoden ajan sekä geopoliittisten että taloudellisten tekijöiden vuoksi. Vuoden aikana Fazer investoi energian varajärjestelmiin suurimmilla tuotantolinjoillaan ja laati maakaasua käyttäville tuotantoprosesseilleen Suomessa ja Baltiassa varasuunnitelmia liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi. Vähentääkseen yhden ainoan energialähteen riippuvuudesta aiheutuvia riskejä ja turvatakseen energian saatavuuden Fazer päivitti energiastrategiansa vuonna 2022. Yhtiö päätti investoida aurinkoenergiaan vuonna 2023 ja selvittää leipomolinjojen sähköistämismahdollisuuksia muun muassa Fazer Leipomot Suomessa.

Makeistehdasinvestointi

Fazerin strateginen tavoite on vahvistaa asemaansa Suomen johtavana kuluttajatuoteyrityksenä. Kasvua kiihdytetään kuluttajalähtöisillä innovaatioilla, trendikkäillä kategorioilla sekä ruokateknologialla. Osana strategian toteuttamista Fazer suunnittelee investointia uuteen huippuluokan makeistehtaaseen Lahdessa. Investoinnilla halutaan vastata tuleviin kuluttajien odotuksiin sekä parantaa työskentelyolosuhteita ja energiatehokkuutta. Toteutuessaan uusi tehdas korvaa olemassa olevat Vantaan ja Lappeenrannan makeistehtaat. Investointipäätöksen ja sitä seuraavan rakentamisen huomattavalla viivästymisellä voisi olla negatiivinen vaikutus Fazerin kilpailukykyyn tulevaisuudessa. Riskin pienentämiseksi Fazer valmistelee parhaillaan yksityiskohtaista hankesuunnitelmaa, johon sisältyy riskinarviointi ja riskien lieventämistä koskevat toimintasuunnitelmat. Suunniteltua huomattavasti korkeampien investointikustannuksien riskin hillitsemistä varten yhtiöllä on tehokkuuden parantamiseen tähtääviä aloitteita ja jatkuvien säästömahdollisuuksien seurantatoimia. Investointipäätös on määrä tehdä vuoden 2023 aikana.

Työvoima ja osaamisen hallinta

Fazerin strategian toteutuksessa ja strategisessa muutoksessa tarvitaan uusia taitoja ja osaamista. Jotta Fazer voi varmistaa kilpailukyvyn ja kannattavan kasvun ja pystyy parantamaan toimintojensa tehokkuutta, sen on pystyttävä houkuttelemaan ja pitämään työntekijät, joilla on tarvittavia taitoja ja osaamista. On olemassa riski, että elintarvikeala ei houkuttele kaikkein pätevintä työvoimaa. Fazer on menestynyt työnantajakyselyissä Suomessa ja on onnistunut osaavien työntekijöiden hankinnassa. Muissa maissa, kuten Ruotsissa ja Baltiassa, on keskitytty vahvasti työnantajabrändäykseen ja toteutettu muita toimenpiteitä, joilla Fazerin tunnettuutta työnantajana voidaan vahvistaa.

Fazer valikoi jatkuvasti työntekijöitä, joilla on runsaasti potentiaalia ja joiden osaaminen vastaa tulevaisuuden tarpeita. Kehittämällä ja parantamalla palkkiojärjestelmiä, koulutusohjelmia, trainee-ohjelmia ja urakehitysohjelmia järjestelmällisesti Fazer pyrkii varmistamaan, että osaavaa työvoimaa on saatavilla myös tulevaisuudessa.

Kuluttajakysyntä, tuotteet ja innovaatiot

Fazerin tuotteiden kysyntää voivat heikentää muuttuvat kuluttajamieltymykset, epäonnistuminen brändiportfolion kehittämisessä ja laajentamisessa samalla kun luodaan kysyntää kasvavissa kategorioissa Suomen ulkopuolella, kilpailijoita pidemmät innovaatiosyklit sekä korkea hintamielikuva. Fazer seuraa kuluttajamieltymyksiä ja trendejä jatkuvasti tiiviissä yhteistyössä vähittäismyynnin asiakkaidensa kanssa ja pyrkii löytämään mahdollisuuksia investoida ja laajentaa kasvukategorioihin keskittymällä jatkuvasti valikoimaan, uutuustuotteisiin ja innovaatioihin sekä vastaamalla asiakasodotuksiin.

Vastuullisuus

Vastuullisuus sisältyy Fazer-konsernin ja liiketoiminta-alueiden strategioihin. Yhtiöllä on kunnianhimoiset vastuullisuustavoitteet esimerkiksi päästöjen vähentämisessä, ruokahävikissä, vastuullisissa pakkausmateriaaleissa sekä vastuullisessa hankinnassa. Näiden tavoitteiden saavuttamisessa epäonnistuminen voisi johtaa mainevaurioihin ja kustannustehokkaan pääoman rajoitettuun saatavuuteen. Riskin hillitsemiseksi Fazerilla on selkeästi määritellyt ja säännöllisesti seuratut etenemissuunnitelmat, joilla varmistetaan asetettujen tavoitteiden saavuttaminen. Mikäli määritetyistä etenemissuunnitelmista poikettaisiin, korjaaviin toimenpiteisiin ryhdyttäisiin välittömästi.

Muutokset sääntelyssä ja verotuksessa

Elintarvikeala on vahvasti säänneltyä ja valtionhallinnon valvonnassa. Elintarvikkeiden tuotantoa, pakkausta ja jätehuoltoa sekä terveyttä ja turvallisuutta koskevia käytäntöjä säännellään useilla laeilla ja määräyksillä. Valtionhallinnon viranomaiset muuttavat säännöllisesti sekä itse lakeja ja määräyksiä että olemassa olevien säännösten tulkintoja. Lisäverojen kohdentaminen tiettyihin tuotteisiin tai ainesosiin voi vaikuttaa haitallisesti Fazerin liiketoimintaan. Ilmastonmuutoksen eteneminen saattaa johtaa uusiin lainsäädännöllisiin vaatimuksiin, joiden avulla ilmastonmuutoksen vaikutuksia pyritään vähentämään tai hillitsemään. Nämä muutokset saattavat lisätä energiaan tai pakkaamiseen liittyviä toimintakustannuksia niihin kohdentuvien verojen tai säännösten kautta. Osana laaja-alaisia vastuullisuustoimiaan Fazer parantaa toimintojensa energiatehokkuutta jatkuvasti ja pyrkii huomattaviin päästövähennyksiin koko toimintaketjussa.

Muutokset kilpailuympäristössä

Elintarvikeala on vahvasti kilpailtu. Fazerin merkittävimmissä kilpailijoissa on ruoka- ja välipalayrityksiä, jotka toimivat useilla maantieteellisillä alueilla tai paikallisesti ja alueellisesti. Kilpailijoiden taholta tuleviin haasteisiin vastaamisessa epäonnistuminen voisi vaikuttaa Fazerin liiketoimintaan haitallisesti. Suurten kilpailijoiden yhdistyminen voi muuttaa markkinadynamiikkaa ja mahdollisesti myös Fazerin asemaa. Kilpailua seurataan jatkuvasti konsernin ja liiketoiminta-alueiden tasolla riskien hallitsemiseksi. Fazerin tavoitteena on vastata kilpailuun korkeaprofiilisten brändituotteiden portfoliolla, hallitsemalla aktiivisesti asiakassuhteita ja kehittämällä tuoteportfoliotaan kilpailijoista erottumiseksi ja kilpailukyvyn lisäämiseksi. Saadakseen tietoa kuluttajien tarpeista ja odotuksista ja pystyäkseen vastaamaan niihin Fazer investoi vahvasti kuluttajatietämyksen lisäämiseen ja kehittää tuoteportfoliotaan tämän tietämyksen pohjalta.

Pandemia

Globaalit tai alueelliset pandemiat, voivat heikentää Fazerin liiketoimintoja, taloudellista kehitystä ja toimintojen tuloksellisuutta. Pandemiat voivat haitata Fazerin liiketoimintaa monilla eri tavoilla, riippuen pandemian vakavuudesta, laajuudesta ja kestosta. Vaikka koronapandemia vaikutti Fazeriin, sen liiketoiminnot osoittivat kestävyytensä vuonna 2022. Fazer hallitsi ja hillitsi pandemiaan liittyvä riskejä ylläpitämällä ja toimeenpanemalla määrätietoisia liiketoiminnan jatkuvuussuunnitelmia sekä maa- ja toimintokohtaisia menettelyjä.

Kyberturvallisuus

Fazer on yhä riippuvaisempi tietojärjestelmistä, tietoliikenteestä ja ulkoisista palveluntuottajista. Verkostojen keskinäisten yhteyksien, palveluiden ulkoistamisen ja verkkopalveluiden vuoksi yritysten on vaikea seurata tehokkaasti omien tietojensa tietoturvallisuutta. Pitkittyvät häiriöt tietojärjestelmissä, maksuliikenteessä tai muualla toimitusketjussa tai muut poikkeukselliset tilanteet, kuten kyberhyökkäykset, voivat keskeyttää yritysten toiminnot tai toimitusvirrat ja aiheuttaa näin merkittäviä taloudellisia tappioita. Fazer keskittyy yhä vahvemmin tietoturvallisuuteen liittyvien riskien tunnistamiseen ja lisää tietoturvallisuutta koskevaa toimintakykyään koulutuksilla ja testaamisella sekä jatkuvalla liiketoiminnan jatkuvuussuunnittelulla.

Vahinkoriskit

Toimintojen merkittävät keskeytykset, jotka voivat johtua esimerkiksi tulipaloista, pölyräjähdyksistä tai tuotantolaitteistojen vioista, voivat heikentää Fazerin liiketoimintoja ja toimituskykyä. Näitä riskejä hallitaan prosessien jatkuvilla parannuksilla, riskiarvioinneilla, liiketoiminnan jatkuvuussuunnitelmilla ja vakuutusten kautta tehtävällä riskien siirrolla.

Taloudellisten riskien hallinta

Konserniin kohdistuu erilaisia taloudellisia riskejä, joita ovat mm. valuuttakurssi-, hyödyke-, korko-, likviditeetti- ja jälleenrahoitus- sekä vastapuoliriskit. Fazerin taloudellisten riskien hallintaan liittyvät tavoitteet ja periaatteet sekä hyödykekohtaista riskihallintaa koskevat periaatteet määritellään yhtiön hallituksen hyväksymissä politiikoissa. Lisätietoja taloudellisten riskien hallinnasta on saatavilla tilinpäätöksen liitetiedoissa. Tilinpäätös julkaistaan viikolla 12.

TILIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Tammikuussa 2023 Fazer ilmoitti 226 työntekijää koskevien muutosneuvottelujen käynnistämisestä Korian tehtaallaan. Fazer Lifestyle Foods keskittyy vahvasti ydinliiketoimintaansa sekä kasvipohjaisten tuotteiden strategiansa toimeenpanemiseen ja harkitsee niin ollen muutoksia tuotantoon Korian tehtaalla. Mikäli suunnitelmat toteutuisivat, Korian tehdas keskittyisi jatkossa yksinomaan kaurajuomien ja muiden kaurapohjaisten tuotteiden tuotantoon, jolloin maitotuotteiden tuotanto lopetettaisiin. Yhtiö arvioi muutosneuvottelujen voivan johtaa korkeintaan 95 vakinaisen työsuhteen päättämiseen.

1.2.2023 Fazer ja Lahden kaupunki allekirjoittivat esisopimuksen kiinteistökaupasta. Esisopimus edeltää varsinaista kiinteistökauppaa ja Fazerin uuden makeistehtaan lopullista investointipäätöstä.

NÄKYMÄT VUODELLE 2023

Markkinoiden odotetaan pysyvän haastavina ainakin vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon ajan. Epävarmuus hyödyke- ja energiamarkkinoilla jatkuu ja raaka-aineiden, pakkausmateriaalien ja energian hintojen odotetaan pysyvän vaihtelevina. Samaan aikaan kuluttajien ostovoima heikkenee ja hintatietoisuus kasvaa. Kaiken kaikkiaan näkyvyys on heikko, ja on epävarmaa, pystytäänkö sovituilla ja suunnitelluilla asiakashintojen korotuksilla täysin kompensoimaan korkean kustannusinflaation vaikutuksia. Vahva brändimme ja kykymme vastata nopeisiin muutoksiin antavat Fazerille hyvät valmiudet vastata kuluttajakysyntään ja osoittaa kestävyyttä haastavassa ympäristössä.

VUOSIKATSAUS JA TALOUDELLINEN KATSAUS 2022

Fazer julkaisee vuoden 2022 vuosikatsauksensa ja taloudellisen katsauksensa viikolla 12 yrityksen verkkosivuilla osoitteessa Fazergroup.com. Katsaukset sisältävät hallituksen toimintakertomuksen, tilinpäätöksen, muita kuin taloudellisia tietoja koskevan raportin sekä hallinnointia ja palkitsemista koskevat tiedot.