Fazer-konsernin johtoryhmä uudistuu ja kansainvälistyy

Fazer-konsernin strategia perustuu kannattavaan kasvuun ja kansainvälistymiseen vahvoja brändejä hyödyntäen. Tavoitteena on 2 miljardin euron liikevaihdon saavuttaminen lähivuosien aikana. Fazer vahvistaa osaamistaan nimittämällä konsernin johtoryhmään kaksi kansainvälisissä tehtävissä ansioitunutta ammattilaista: KTM Pekka Rantala on nimitetty Fazer Leipomot & Makeiset -liiketoiminta-alueen toimitusjohtajaksi ja DI Mika Videman konsernin henkilöstöjohtajaksi.

Vahvaa kansainvälisen liiketoiminnan johtamisen, markkinoinnin ja brändin rakentamisen kokemusta Nokian palveluksessa kartuttanut Pekka Rantala aloittaa Fazer Leipomot & Makeiset -liiketoiminta-alueen toimitusjohtajana 1.9.2011 alkaen. Rantalalla on laajaa osaamista nopeasti muuttuvan kansainvälisen liiketoiminnan johtamisesta ja markkinoinnista erityisesti Euroopassa sekä Venäjällä ja muissa IVY-maissa.

Fazer-konsernin henkilöstöjohtajana 1.8.2011 aloittava Mika Videman on työskennellyt pitkään Nokian eri liiketoimintayksiköissä sekä oman konsulttiyrityksen palveluksessa. Videmanilla on vahvaa kokemusta muutosjohtamisesta kansainvälisessä toimintaympäristössä sekä monipuolinen liiketoimintatausta.

Rantalan ja Videmanin nimitystiedotteet ja CV:t liitteenä.

Kasvua kansainvälisiltä markkinoilta

Elintarvikealalla on viime vuosina tapahtunut suuria muutoksia. Ruoan kysynnän kasvu ja epävarmuudet raaka-ainemarkkinoilla ovat nostaneet raaka-aineiden hintoja voimakkaasti. Myös asiakkaiden ja kuluttajien tarpeet ovat muuttuneet. Nopeasti muuttuva kilpailuympäristö edellyttää Fazerilta kykyä uudistaa ja kehittää toimintaansa.

Fazer kasvatti vuonna 2010 liikevaihtoaan ja paransi merkittävästi kannattavuuttaan. Menestyksen taustalla ovat vahvat brändit, menestystuotteet ja vahva asema päämarkkinoilla.

”Fazerin kasvu tulee yhä enenevässä määrin kansainvälisiltä markkinoilta ja uusista tuote- ja palvelukonsepteista vahvoja brändejä hyödyntäen. Tavoitteenamme on jatkaa voimakasta kasvua ja asemamme vahvistamista erityisesti Suomen ulkopuolella. Tähän tarvitsemme kansainvälistä kokemusta, vahvaa strategista osaamista ja henkilöstöjohtamista. Uudet johtoryhmän jäsenet täydentävät monipuolisella osaamisellaan joukkuettamme, ja uskon, että yhdessä pystymme luotsaamaan Fazeria kohti haastavia tavoitteitamme” konsernijohtaja Karsten Slotte summaa.

Fazer- konsernin johtoryhmän kokoonpano 1.9.2011 alkaen:

Karsten Slotte, konsernijohtaja

Jouni Grönroos, konsernin varatoimitusjohtaja – talous, IT, investointihallinto, lakiasiat, yrityskaupat (M&A), strategiaprosessi, turvallisuus

Iris Karjula, toimitusjohtaja, Fazer Food Services

Pekka Rantala, toimitusjohtaja, Fazer Leipomot & Makeiset

Markku Numminen, johtaja, strategisen myynnin kehittäminen

Ulrika Romantschuk, johtaja - viestintä, yritysvastuu, sidosryhmäsuhteet, yritys- ja brändi-identiteetti

Mika Videman, henkilöstöjohtaja

Teija Andersen ja Pekka Heinänen jättävät Fazerin

Fazer-konsernin strategisesta markkinoinnista vastaava johtaja Teija Andersen on päättänyt luopua tehtävästään 26 Fazer-vuoden jälkeen 1.7. alkaen. Andersenilla on monipuolinen kokemus johtotehtävistä ja markkinoinnista eri puolilta konsernia. Andersen haluaa antaa aikaansa enemmän perheelleen, hallitustyölle ja konsultoinnille.

Fazer-konsernin henkilöstöjohtaja Pekka Heinänen on päättänyt jättää Fazerin 31.7 alkaen siirtyäkseen toisen yhtiön palvelukseen. Heinänen on toiminut konsernin henkilöstöjohtajana vuodesta 2004.

”Haluan kiittää Teija Andersenia ja Pekka Heinästä heidän pitkistä ja ansiokkaista uristaan Fazer-konsernissa. Heidän kanssaan on ollut antoisaa työskennellä”, konsernijohtaja Karsten Slotte sanoo.

Karsten Slotte, konsernijohtaja, puh. +358 40 507 7065

Ulrika Romantschuk, johtaja, viestintä- ja sidosryhmäsuhteet, Fazer-konserni, puh. +358 40 566 4246

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2010 oli yli 1,5 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2010 oli noin 16 500.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesilla on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä.

Fazer Leipomot & Makeiset
Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).

Avainsanat: