Fazer laajentaa kauraliiketoimintaansa Ruotsiin ja ostaa Frebaco-myllyn

Fazer-konserni jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista sekä investoimista kauraliiketoiminnan laajentamiseen ja ostaa Frebaco-myllyn Ruotsissa. Kaupan myötä Fazerin kaurakapasiteetti kaksinkertaistuu ja Fazerista tulee merkittävä tekijä kauran maailmanlaajuisessa vientikaupassa. Fazer Mylly ja Frebaco muodostavat yhdessä uuden, kansainvälisen Fazer Myllyn, jolla on ainutlaatuista kauraosaamista ja syvällistä kuluttajaymmärrystä Pohjoismaiden markkinoista.

“Jatkamme kasvustrategiamme toteuttamista ja asemamme vahvistamista sekä Ruotsissa että kauramarkkinassa. Viime vuosien aikana olemme investoineet Suomessa kauraan jo 15 miljoonaa euroa. Tämän yrityskaupan myötä Fazerista tulee kansainvälisen sarjan myllytoimija. Aiomme kasvaa kansainvälisillä markkinoilla entisestään ja viedä kauraa Suomesta ja Ruotsista Keski-Eurooppaan ja Aasiaan”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Pohjoismaisen kauran kysyntä kasvaa nopeasti

Suomalaisille tuttu kaura on noussut trendikkääksi terveysruuaksi, ”superfoodiksi”, ympäri maailmaa. Pohjoismainen kaura on puhdasta, luonnollista ja korkealaatuista. Kauran todistetut ja EU:n hyväksymät terveysvaikutukset vetoavat hyvinvoinnista kiinnostuneisiin kuluttajiin.

Vastatakseen kauran kasvavaan kysyntään Fazer rakensi Lahteen vuonna 2013 kauramyllyn, jonka kapasiteetti kaksinkertaistetaan vuosien 2016–2017 aikana. Ruotsin Lidköpingissä sijaitsevan Frebacon oston myötä Fazerin kaurakapasiteetti kaksinkertaistuu edelleen. Puolet Fazerin kauraliikevaihdosta tulee tällä hetkellä ulkomailta ja vientiä on jo nyt 30 maahan.

Yrityskauppa vahvistaa Fazerin asemaa vientimarkkinoilla ja samalla suomalaisen kauran asemaa. Fazer ostaa jo nyt 20 000 tonnia kauraa vuodessa suomalaisilta maanviljelijöiltä ja kauramyllyn laajennuksen jälkeen tämä määrä tuplaantuu 40 000 tonniin. Satovuodesta riippuen tämä on arvoltaan noin kuusi miljoonaa euroa vuodessa.

Työ suomalaisen kauran jalostamiseksi jatkuu

Fazer esitteli hiljattain innovaation, jonka ansiosta kaurasta pystytään erottelemaan terveysvaikutteisia ainesosia, kuten kauran betaglukaania, kauraproteiinia ja kauraöljyä. Näitä kansainvälisille markkinoille suunnattuja lisäarvotuotteita voidaan käyttää leipomoteollisuuden lisäksi meijeri- välipala-, ravintolisä- ja kosmetiikkateollisuudessa.

”Haluamme jatkaa työtä suomalaisen kauran jalostusasteen nostamiseksi. Sekä Fazer että Frebaco ovat tehneet tutkimus- ja kehitysyhteistyötä yliopistojen ja tutkijoiden kanssa. Nyt muodostamme kansainvälisen osaamiskeskittymän kauran ympärille ja luomme entistä enemmän tietotaitoa tästä pohjoismaisesta superviljasta. Frebacon kuluttajatuotteilla pääsemme myös Ruotsin vähittäiskauppakanaviin,” kertoo Fazerin myllyliiketoiminnasta vastaava johtaja Heli Arantola.

Frebaco-mylly sijaitsee Lidköpingissä Ruotsissa. Yhtiöllä on kaura- vehnä- ja ruismyllyt. Sen korkealaatuiseen tuotevalikoimaan kuuluvat muun muassa terveelliset Frebaco Kvarn -brändätyt elintarviketeollisuudelle suunnatut jauhot ja kauratuotteet sekä luomumysli, -puuro ja -aamiaismurot kuluttajamarkkinalle. Kaikki Frebacon tuotteissa käytettävä vilja viljellään paikallisesti Västgötaslättenin alueella.

”Kaurapohjaiset tuotteet ovat voimakkaassa kasvussa sekä elintarviketeollisuus- että kuluttajamarkkinoilla. Näemme Fazerin tärkeänä uutena omistajana, joka tarjoaa oikeat edellytykset Frebacon toiminnan edelleen kehittämiselle,” sanoo Frebaco-myllyn toimitusjohtaja Stefan Hollerup.

Fazer Mylly

• Perustettu vuonna 1971.
  • Valmistaa viljatuotteita, mm. jauhoja, hiutaleita ja miksejä leipomoille ja elintarviketeollisuuden käyttöön.
  • Suomen suurin mylly ja edustaa myllyliiketoiminnan asiantuntijuuden huippua.
  • Noin 70 työntekijää.
  • Fazer Myllyn liikevaihto vuonna 2015 oli noin 60 miljoonaa euroa.
  • Ulkopuolinen ja alalla kansainvälisesti tunnettu sertifioija American Institute of Baking (AIB) auditoi Fazer Myllyn tuotantoprosessin vuosittain. Vuonna 2015 auditoinnin tulokset olivat jälleen kerran erinomaiset

Frebaco-mylly

• Sijaitsee Lidköpingissä Ruotsissa.
  • Perustettu vuonna 1981.
  • Kaura-, vehnä- ja ruismyllyt.
  • Frebaco-myllyn liikevaihto vuonna 2015 oli 268 miljoonaa kruunua.
  • Noin 60 työntekijää.
  • Korkealaatuiset tuotteet ja terveelliset Frebaco Kvarn -brändätyt luomutuotteet: mysli, puuro ja aamiaismurot.
  • FSSC 22000-, ISO 9001- ja ISO 14001-sertifikaatit.

Kuvia: www.fazergroup.com/pictures, ”media_press”, ”Fazer Mylly”

Heli Arantola, johtaja, strategia ja uudistuminen, Fazer-konserni, Fazer Mylly, puh. +358 500 505 762

Ulrika Romantschuk, viestintä- ja brändijohtaja, Fazer-konserni, puh. +358 40 566 4246

Haastattelupyynnöt: Leena Majamäki, puh. +358 40 585 1585

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Vuonna 2016 vietetään menestyksekkään Fazer-konsernin 125-vuotisjuhlavuotta ja tänä vuonna tulee myös kuluneeksi 150 vuotta sen perustajan Karl Fazerin syntymästä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli yli 1,5 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää