Fazer laajentaa leipomotoimintaansa Venäjällä

Fazer aloittaa strategisen yhteistyön tveriläisen OAO Volzhkij pekar -leipomon kanssa merkitsemällä enemmistön leipomon osakepääomasta. Volzhkij pekar on Tverin alueen johtava tuore- ja kahvileipäleipomo. Sen liikevaihto on 32 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 1 800 henkeä. Yritysten yhteisenä tavoitteena on kaksinkertaistaa leipomon liikevaihto viidessä vuodessa. Konsernin strategian mukainen yhteistyö Volzhkij pekarin kanssa vahvistaa merkittävästi Fazerin jalansijaa yhtenä leipomoalan johtavista yrityksistä Venäjällä.

OAO Volzhkij pekar -leipomossa leivotaan vuosittain 45 000 tonnia leipää, 5 000 tonnia rinkeleitä ja 5 000 tonnia erilaisia konditoriatuotteita. Leipomo työllistää noin 1 800 henkeä ja sen vuosittainen liikevaihdon kehitys on ollut noin 20 prosenttia, ollen 32 miljoonaa euroa vuonna 2006. Leipomo on jatkuvasti kehittänyt toimintaansa ja investoinut uusiin tuotantolaitteisiin ja laajentanut tuotevalikoimaansa. Volzhkij pekar -leipomo sijaitsee 160 km Moskovasta luoteeseen ja 500 Pietarista kaakkoon Tverin kaupungissa Tverin alueella, jossa asuu noin 2,5 miljoonaa kuluttajaa. Volzhkij pekar on alueen merkittävin leipomo.

Venäjä on yksi Fazerin tärkeimmistä kasvualueista

Fazer on yksi Venäjän suurimmista leipomoalan yrityksistä. Sen leipomotoiminta Venäjällä on kolmen viimeksi kuluneen vuoden aikana kasvanut keskimäärin 39 prosenttia vuodessa ja se muodostaa tällä hetkellä noin 14 prosenttia koko konsernin liikevaihdosta. Fazer on viimeisen kymmenen vuoden aikana investoinut noin 130 miljoonaa euroa toimintaansa Venäjällä ja konsernin neljä leipomoa Venäjällä työllistävät 3 500 henkeä. Huhtikuussa Fazer-konserni uudisti organisaatiorakennettaan ja Venäjän leipomotoiminnasta muodostettiin erillinen toimiala, Fazer Venäjä, jonka toimitusjohtajaksi nimitettiin konsernin talousjohtaja Harri-Pekka Kaukonen.

”Strategiamme mukaisesti Venäjä on yksi tärkeimmistä kasvualueistamme. Tavoitteenamme on kasvaa täällä edelleen sekä yritysostojen että orgaanisen kasvun kautta. Tänään sovittu yhteistyö Volzhkij pekarin kanssa on merkittävä edistysaskel strategiamme toteuttamisessa. Volzhkij pekar on Tverin alueen merkittävin ja myös arvostetuin alan yritys, joka täydentää sekä sijainniltaan että tuotevalikoimaltaan erinomaisesti nykyistä toimintaamme Venäjällä”, toteaa konsernijohtaja Berndt Brunow. ”Olen erittäin iloinen siitä, että Volzhkij pekarin johto ja pääomistajat näkivät mahdollisuuden lähteä kehittämään leipomoa yhdessä Fazerin kanssa. Kaupan ketjuuntumisen ja kansainvälistymisen myötä leipomoiden pitää yhdistää voimansa, mikäli ne haluavat menestyä myös jatkossa.”

Tavoitteena kaksinkertaistaa liikevaihto viidessä vuodessa

Fazerin kasvun haasteita leipomotoiminnassa Venäjällä ovat lisäkapasiteetin hankkiminen ja sujuva jakelu Moskovassa. Moskovan seutu on Venäjän houkuttelevimpia markkina-alueita, sillä siellä asuu yli 13 miljoonaa kuluttajaa ja sen vähittäiskaupan arvioidaan kasvavan vuositasolla noin 10–15 prosenttia.

Fazerin Zvjozdnyi-leipomolla Moskovassa on menossa kattava investointiohjelma, jonka myötä tuotantovolyymi kasvaa 50 prosentilla 75 000 tonniin vuodessa ja erityisesti tuoreen leivän että pizzan valmistus lisääntyy. Pietarissa Fazerin Hlebnyi Dom-leipomo on alueen johtava leipomo. Leipomossa valmistetaan vuosittain 120 000 tonnia leipää ja kahvileipää, josta noin 20 prosenttia toimitetaan Moskovaan. Volzhkij pekarissa tullaan seuraavan viiden vuoden aikana tekemään merkittäviä investointeja uusiin tuotantolinjoihin, nykyisen tuotannon parantamiseen ja uusien tuotteiden kehittämiseen.

”Tavoitteenamme on viidessä vuodessa kaksinkertaistaa Volzhkij pekarin liikevaihto. Yhteistyön myötä saamme myös selkeitä strategisia ja operatiivisia synergiaetuja, joista kaikki leipomomme tulevat hyötymään. Leipomon sijainti on erinomainen Moskovan jakelua ajatellen ja leipomoidemme valikoimat täydentävät toisiaan”, linjaa konsernijohtaja Berndt Brunow.

Fazer Venäjä, toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen, p 040 523 7372
Fazer-konserni, viestintäjohtaja Ulrika Romantschuk, p. 040 566 4246

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja, leipomotuotteita sekä makeisia ja toimintaa on yhdeksässä maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat toiminnan perusta. Konserniin kuuluu neljä toimialaa, jotka tarjoavat makuelämyksiä omilla aloillaan: Fazer Amica, Fazer Leipomot, Fazer Venäjä ja Candyking. Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, jonka perustehtävänä on tarjota hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Yritys toimii Pohjoismaissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot valmistaa tuoreita ja maukkaita leipomotuotteita Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Candyking on irtomakeisten edelläkävijä ja markkinajohtaja Pohjoismaissa, Isossa-Britanniassa ja Baltiassa. 1.4.2007 perustettu Fazer Venäjä vastaa Fazerin leipomotoiminnoista Venäjällä ja on yksi Venäjän johtavista leipomoyrityksistä. Fazerin tärkein osakkuusyhtiö on Pohjoismaiden suurin suklaa- ja sokerimakeisyritys Cloetta Fazer. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2006 oli yli 1 miljardi euroa. Konsernin palveluksessa on noin 15 300 henkeä.