• Fazer Group/

Fazer lahjoittaa mustikkarahkapiirakoita vantaalaispäiväkodeille Suomen luonnon päivän kunniaksi

Suomen luonnon päivää vietetään 31.8.2019. Vantaalaisena yrityksenä Fazer haluaa kannustaa paikallisia päiväkoteja metsäretkelle Suomen luonnon päivää edeltävällä viikolla ja lahjoittaa 20:lle päiväkotiryhmälle retkievääksi Fazer Mustikkarahkapiirakat. Fazer Mustikkarahkapiirakoita riittää yhteensä 500:lle retkeilijälle. Suomen luonnon päivän virallinen herkku on mustikkapiirakka.

Suomalaisten päiväkotien harjoittamat metsäretket ovat osa hienoa kansallista perinnettämme, jossa lapset opetetaan nauttimaan luonnosta ja tekemään retkiä metsään pienestä pitäen.

”Fazer haluaa vaalia suomalaislasten luontosuhdetta ja lahjoittaa Suomen luonnon päivän kunniaksi 20:lle päiväkotiryhmälle Fazer Mustikkarahkapiirakat elokuisella metsäretkellä nautittavaksi. Mukaan on kutsuttu vantaalaisia päiväkoteja, Fazerin ollessa vantaalainen yritys”, kertoo Anniina Niemistö, Fazer Leipomoiden viestintäjohtaja.

Ympäristöystävällisempiä pakkauksia

Fazer Marjapiirakat ovat klassikoita, joita on leivottu Vantaan leipomossa jo vuodesta 1971. Mustikkarahkapiirakka on perinteinen suomalainen herkku, jossa on marjaisen mustikkatäytteen keskellä ihanan pehmeä rahkasydän.

Marjapiirakoiden pakkauksia on tänä keväänä uudistettu ympäristöystävällisemmäksi. Pakkauksen aluspahvi on nyt valkaisematonta kartonkikuitua ja alumiininen kuppi on vaihdettu paperiseen. Molemmat voi lajitella ja kierrättää kartonkikeräyksessä. Pakkauksen kääre on valmistettu puusta. Se on uusiutuvasta luonnon biomateriaalista valmistettua sellofaania.

Fazer tekee jatkuvasti systemaattista työtä ympäristöystävällisempien pakkausmateriaalin löytämiseksi sekä muovin vähentämiseksi ja kierrättämiseksi. Fazer Leipomoiden pakkausmateriaaleista 99 % voidaan lajitella kierrätettäviksi. Viimeisetkin pakkausmateriaalit muuttuvat kierrätettäväksi lähitulevaisuudessa.

Useat suomalaiset kokevat lajittelun hankalaksi vaikeiden kierrätysmerkkien vuoksi. Moni ei tiedä miten eri materiaalit tulisi lajitella. Fazer Leipomot on alkanut muuttaa kierrätysmerkintöjään niin, että lajitteluohjeet on sanoitettu selkokielelle.

”Olemme saaneet uusista kierrätysohjeista suomalaisilta paljon kiitosta. Niitä pidetään selkeinä”, Niemistö jatkaa.

Fazerin lähestymistapa vastuullisuuteen

Vastuullisuus on oleellinen osa Fazerin strategiaa yhtiön uudistuessa moderniksi vastuulliseksi ruokayhtiöksi. Ruuan tuotanto- ja kulutustavoilla on merkittävä vaikutus ympäristöön, yhteiskuntaan ja hyvinvointiin, ja siksi tarkastelemme myös pakkaustemme kokonaisvaltaista ekotehokkuutta.

Fazer-konsernin vastuullisuustyön neljä kunnianhimoista tavoitetta ovat 1) 50 % vähemmän päästöjä 2) 50 % vähemmän ruokahävikkiä 3) 100 % vastuullisesti hankittua 4) enemmän kasvipohjaista.

Lisätietoja Fazer-konsernin neljästä kunnianhimoisesta vastuullisuustavoitteesta löytyy osoitteessa:

#ruokaajollaonmerkitys #ratkaisujaruuasta #northernmagicmadereal

Lisätiedot:

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, anniina.niemisto@fazer.com, puh. +358 40 674 4672

Lue lisää Suomen luonnon päivästä: https://www.suomenluonnonpaiva.fi

Lue lisää Fazer Mustikkarahkapiirakoista: https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/9059/fazer-mustikkarahkapiirakka-2kpl-140g/

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis-, keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.