Fazer Lakritsi ja Marianne palkittiin designpalkinnoilla

Fazerin vuosi alkoi iloisissa tunnelmissa, kun kahdelle yrityksen tuotteelle myönnettiin designpalkinto. Fazer Lakritsi -konsepti sai Fennia Prize Winner -palkinnon, joka myönnetään esimerkillisestä muotoilun hyödyntämisestä. Mariannen mainosjulisteet taas saivat Kultajyvä-kilpailun julistesarjassa Hopeajyvä-palkinnon.

”Vuosi on alkanut meillä makeasti kahdella palkinnolla”, kertoo Fazer Makeisten innovaatio- ja pakkausdesignjohtaja Päivi Svens. ”Fazer Lakritsi on ollut menestys sekä makujensa että designinsa puolesta, ja Mariannen julisteet otettiin viime kesänä loistavasti vastaan. On upeaa, että ne on huomioitu näin maineikkailla palkinnoilla ja olemme otettuja kaksinkertaisesta kunniasta.”

Molemmat palkitut tuotteet valmistetaan Fazerin makeistehtaassa Lappeenrannassa ja molemmilla on pitkä historia Fazerin tuotevalikoimassa.

Raati ihastui lakritsipakkausten erottuvaan muotoiluun

Fennia Prize on maan merkittävin yrityksille ja yhteisöille suunnattu muotoilukilpailu, jonka palkinnot jaetaan joka toinen vuosi. Kilpailussa palkitaan yrityksiä siitä, että ne käyttävät muotoilua esimerkillisesti osana liiketoimintaansa, innovaatiokehitystä ja edistävät suomalaisen muotoilun kansainvälistymistä. Palkinnot jaettiin torstaina 19. tammikuuta, ja Fazer Lakritsin graafinen kuosi hurmasi tuomariston. Tuomaristo kiitti etenkin muotoilun strategista hyödyntämistä ja pitkäjänteistä yhteistyötä muotoilutoimiston ja yrityksen kesken. Designin suunnitellut Pentagon Design nappasi työstään 5 000 euron arvoisen Fennia Prize Winner -palkinnon. Fennia Prize 2017 on osa Suomi 100 -ohjelmaa.

Fazer Lakritsi -tuoteperhe uudistui syksyllä 2015. Tuolloin uudet lakritsit saivat tyylikkäät pakkaukset, jotka toteutti designtoimisto Pentagon Design. Graafiset, modernin mustavalkoiset pakkaukset erottuvat edukseen sekä käytettävyytensä että kuosinsa ansiosta.

Mariannen raitakuosi taipui palkituiksi julisteiksi

Mariannelle luodut julisteet voittivat torstaina 19.1. Kultajyvä-kilpailussa Hopeajyvä-palkinnon kaupallisten julisteiden sarjassa. Kilpailun tarkoitus on nostaa esiin ja palkita parhaita suomalaisia ilmoituksia ja julisteita. Vuodesta 1949 asti valmistettu Marianne tunnetaan tyylikkäästä, mieleenpainuvasta ja erityisen raikkaasta ilmeestä, joka kuitenkin kunnioittaa makeisen pitkää historiaa.

Fazer Marianne -julisteet valloittivat suomalaisten kaupunkien katukuvan viime vuonna. Kuvitukset oli taiteillut kansainvälisesti tunnustettu kuvittajakaksikko Craig & Karl, joiden käsittelyssä Marianne-karamellin ikoninen punavalkoinen raitakuosi taipui tyylikkäiksi hahmoiksi, jotka herättivät laajaa ihastusta.

”Suomalaisilta saamamme palautteen mukaan julisteet toivat raikkaan näkymän vanhaan brändiin, puna-valkoinen ilme oli helposti tunnistettava ja juliste erottui joukosta tyylikkyydellään” kertoo Päivi Svens.

Fennia Prize -kilpailun järjestävät suomalaisen muotoilun promootio-organisaatio Design Forum Finland, Fennia-konserni, Elo ja Patentti- ja rekisterihallitus. Lisätietoja: http://www.designforum.fi/palkinnot/fenniaprize/2017

Kultajyvä-kilpailun takana on MARK Suomen Markkinointiliitto, ja vuosittainen kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1966: http://www.kultajyva.fi/fi/

Painokelpoiset kuvat:
www.fazergroup.com/pictures (Media_Press -> Marianne ja Fazer Lakritsi)

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset, puh. +358 44 7108860
Fazerin sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli yli 1,5 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää