• Fazer Group/

Fazer lanseeraa kaurasta valmistetun Fazer Willja -tuoteperheen – Peräti 83 % suomalaisista käyttää kasvipohjaisia tuotteita

Suomalaiset ovat kasvipohjaisten tuotteiden kulutuksessa Pohjoismaiden edelläkävijöitä.* Uusi Fazer Willja -tuoteperhe vastaa kasvipohjaisten tuotteiden jatkuvasti kasvavaan kysyntään, ja vauhdittaa Fazerin matkaa kohti modernia, vastuullista ruokayhtiötä.

Kasvipohjaisten tuotteiden kysyntä on Suomessa selvässä kasvussa**. Fazerin joulukuussa 2021 teettämän kuluttajatutkimuksen* mukaan yli puolet vastaajista haluaisi syödä nykyistä enemmän kasvipohjaisia tuotteita. Fazer tuo helmikuussa kaikissa Pohjoismaissa markkinoille uuden kasvipohjaisen Fazer Willja -tuoteperheen. Kaurasta valmistetut uutuudet on tarkoitettu helpottamaan kasvipohjaisten tuotteiden lisäämistä arjen ruokavalioon.

Fazer Willja -tuoteperheeseen kuuluvat sellaisenaan käyttövalmiit Fazer Willja Veggie Bites -kasvispyörykät, Fazer Willja Crispy Nuggets -kauranugetit ja Fazer Willja Spread & Dip -dipit, joita voi käyttää myös levitteenä tai kastikkeena. Lisäksi jo markkinoilla olevat Fazer Alku Ruokakaura- ja Ruokaohra- aterialisukkeet siirtyvät Fazer Willja -tuoteperheen alle. Tuotteiden monipuolinen proteiinikoostumus on yhdistelmä kasviproteiineja, ja ne sisältävät vain vähän kovaa rasvaa. Myös vegaaniseen ruokavalioon sopivat, maidottomat tuotteet tulevat myyntiin helmikuussa 2022.

Suomi on kasvipohjaisten tuotteiden edelläkävijä

Fazerin teettämän tutkimuksen* mukaan suomalaiset ovat muihin pohjoismaalaisiin verrattuna kasvipohjaisten tuotteiden edelläkävijöitä. Peräti 83 prosenttia suomalaisista kertoo käyttävänsä arjessaan vähintään yhtä kasvipohjaista tuotetta. Ruotsissa vastaava luku on 76 prosenttia, Norjassa 55 prosenttia ja Tanskassa 53 prosenttia. YouGovin** mukaan yli neljännes suomalaisista sanoo kasvisruoan kulutuksensa kasvaneen viimeisen vuoden aikana.

”Suomalaiset ovat yhä kiinnostuneempia siitä, millainen vaikutus ruoalla on paitsi heidän omaan hyvinvointiinsa, myös ympäristöön. Tutkimuksemme* mukaan kuluttajat toivovat kasvipohjaiseen valikoimaan enemmän erityisesti ruoanlaittotuotteita, käyttövalmiita kasvipohjaisia aterioita ja välipala- ja napostelutuotteita. Fazer Willja vastaa juuri tähän kysyntään. Tuoteperhe tekee kasvipohjaiset valinnat kuluttajille helpoksi ilman kompromisseja maussa tai ravintosisällössä”, kertoo Fazer Lifestyle Foodsin markkinointijohtaja Risto Kalsta.

Fazer tuntee kauran

Kaura on Fazerille strateginen painopiste, ja yhtiöllä on maailmanluokan osaaminen ja teknologiset resurssit erilaisten kaurapohjaisten kuluttajatuotteiden innovointiin ja valmistamiseen. Kasvaneen kysynnän myötä Fazer kaksinkertaisti viime vuoden aikana Lahdessa ja Ruotsin Lidköpingissä sijaitsevien kauramyllyjensä kapasiteetin.

”Yksi yhtiömme vastuullisuustavoitteista on lisätä kasvipohjaisten tuotteiden valikoimaa. Fazer Willja vauhdittaa Fazerin matkaa kohti modernia, vastuullista ruokayhtiötä”, Kalsta jatkaa.

Fazer käyttää tuotannossaan kaikki kauran osat. Myllyjen sivuvirrasta tulevista kauran kuorista se alkaa valmistaa ksylitolia uudessa kiertotaloutta hyödyntävässä tehtaassaan Lahdessa. Ksylitolitehtaan tuotanto käynnistyy kevään 2022 aikana.

”Kaura on ravintoarvoiltaan hyvä ja maistuva vilja, jolla on tutkittuja terveysvaikutuksia. Sitä ei tarvitse kuljettaa kaukomailta, vaan ensiluokkaista kauraa kasvaa siellä, missä myllymmekin sijaitsevat. Pohjoismaisten raaka-aineiden ja korkean ruokaturvallisuuden sekä innovatiivisen tuotekehityksen vuoksi odotamme Fazer Willjalle kysyntää myös Pohjoismaiden ulkopuolella”, Kalsta kertoo.

Fazer Willja -tuoteperhe

Fazer Willja Veggie Bites, 200 g, on runsaskuituinen kasvispyörykkä, joka sisältää 15 % kauraa. Fazer Willja Veggie Bites on myös proteiinin lähde, ja monipuolinen proteiinikoostumus on yhdistelmä kasviproteiineja viljasta, siemenistä, palkokasveista ja vihanneksista.

Fazer Willja Veggie Bitesit ovat saatavilla kolmessa maussa. Hernettä ja parsakaalia sisältävä Pea & Broccoli saa makua häivähdyksestä sitruunaa ja valkosipulia, Carrot & Cauliflower yhdistää porkkanaan ja kukkakaaliin mangon makeutta ja cayennepippurin tulisuutta, ja punajuuresta valmistettu Beets & Seeds on maustettu miedosti mustapippurilla ja yrteillä. Mehevät Veggie Bitesit saavat rouheutta ja ruokaisuutta lisäksi auringonkukansiemenistä, kvinoasta ja valkoisista pavuista.

Fazer Willja Veggie Bitesit ovat käyttövalmiita sellaisenaan, pannulla nopeasti paistettuna. Tuotteet sopivat mainiosti esimerkiksi pastan, riisin tai Fazer Willja Ruokakauran kera tarjottavaksi tai ruoanlaittoon esimerkiksi wrappien tai salaatin täytteeksi.

Fazer Willja Crispy Nuggets, 286 g, on runsasproteiininen, kaurapohjainen nugetti, joka on myös kuidun lähde. Päältä rapea ja sisältä herkullisen mehevä nugetti saa ruokaisuutta herneestä ja porkkanasta ja soveltuu myös vegaaniseen ruokavalioon. Nugetit on helppo valmistaa uunissa osaksi ateriaa tai ruokaisaksi välipalaksi, ja ne soveltuvat myös esimerkiksi tortilloiden täytteeksi. Nugetit sopivat erinomaisesti myös dippailuun. Fazer Willja Crispy Nuggets on saatavilla kahdessa maussa: Pehmeän kaurainen Original ja mausteinen Tex Mex.

Fazer Willja Spread & Dip, 150 g, on sellaisenaan käyttövalmis, kaurapohjainen dippi, joka sisältää 20 % kauraa. Tuote on kuidun ja proteiinin lähde. Kermaisen täyteläinen dippi sopii hummuksen tapaan käytettäväksi myös levitteenä tai kastikkeena esimerkiksi salaatissa. Tuote on saatavilla kahdessa herkullisessa maussa: Herbs & Garlic on yhdistelmä valkosipulia, yrttejä ja chiliä ja Pea & Jalapeno yhdistää kauran ja herneen pehmeisiin makuihin tulisuutta tuovan jalapenon.

Fazer Willja Ruokakaura, 650 g, on riisin tapaan käytettävä aterialisuke, joka on valmistettu kotimaisesta kaurasta. Runsaskuituinen ja proteiinipitoinen Fazer Willja Ruokakaura sopii lisukkeeksi aivan sellaisenaan, mutta myös monipuolisesti ruoanlaittoon esimerkiksi paistoksiin, suolaisiin piirakoihin, risottoon ja salaatteihin. Fazer Willja Ruokakaura valmistuu nopeasti noin kahdeksassa minuutissa keittämällä. Tuotteelle on myönnetty Suomen Sydänliiton parempi valinta -sydänmerkki.

Fazer Willja Ruokaohra, 650 g, on riisin tapaan käytettävä aterialisuke, joka on valmistettu kotimaisesta ohrasta. Runsaskuituinen ohra sopii napakkuutensa ansiosta erinomaisesti muun muassa laatikkoruokiin ja erilaisiin paistoksiin. Fazer Willja Ruokaohra valmistuu nopeasti noin kahdeksassa minuutissa keittämällä. Tuotteelle on myönnetty Suomen Sydänliiton parempi valinta -sydänmerkki.

*Nepa Shopper Study Joulukuu 2021, Suomi n=1008, Ruotsi n=1009, Norja n=1004, Tanska n=1001.
**YouGov Food & Health Maaliskuu 2021, n=1000

Lisätiedot ja median yhteydenotot

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Lifestyle Foods, puh. 040 6744 672, anniina.niemisto@fazer.com

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 6682 998 ja osoitteessa media@fazer.com.

Kuvia toimitukselliseen käyttöön: https://www.fazergroup.com/fi/medialle

Kuvapankki - Media_Press - Finland – Fazer Willja

tai suora linkki: https://fast.fazer.com/l/rbQbKMvkBM59

Fazer Willja auttaa tuomaan enemmän kasvipohjaisia vaihtoehtoja arjen ruoanlaittoon. Helppokäyttöiset Fazer Willja -tuotteet ovat maidottomia ja sopivat myös vegaaniseen ruokavalioon. Kaikki Fazer Willja -tuotteet valmistetaan kaurasta.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.