Fazer Leipomot Baltia harkitsee koko tuotannon siirtämistä Ogreen Latviassa

Fazer pyrkii vahvistamaan asemaansa kaikilla markkinoillaan. Osana strategiaansa Fazer harkitsee molempien Baltian leipomoidensa yhdistämistä yhdeksi tuotantoyksiköksi Ogreen Latviassa. Investoinnin arvo olisi 18 miljoonaa ja se olisi merkittävä Baltian leipomomarkkinoilla. Investointi sisältäisi modernin varaston, uudet keräilyprosessit ja uudistetun tuotannon. Suunnitelmasta johtuen Fazer käynnistää neuvottelut, jotka saattavat johtaa enintään 185 henkilön työsuhteen päättymiseen Kaunasissa, Liettuassa.

Fazer Leipomot Baltia harkitsee koko tuotannon keskittämistä yhteen moderniin leipomoon Ogreen, Latviaan. Muutoksen avulla Fazer pystyisi vahvistamaan asemaansa Baltian markkinoilla, varmistamaan kilpailukykynsä, laajentamaan tuotevalikoimaansa uusiin kategorioihin ja kehittämään vientimyyntiä entisestään. Yksi yhteinen tehdas, laajennettu pakastetuotteiden varasto, uudet keräilyprosessit ja modernisoidut tuotantovalmiudet parantaisivat myös Fazer Leipomot Baltian toimitusketjun tehokkuutta, mikä on keskeistä kaikilla kolmella markkina-alueella Baltiassa. Investoinnin arvo olisi yhteensä 18 miljoonaa euroa ja se olisi merkittävä Baltian leipomomarkkinoilla. Tänä päivänä Fazerilla on leipomot Kaunasissa Liettuassa ja Ogressa Latviassa.

"Meillä on tällä hetkellä vahva toinen sija Liettuan ja Latvian markkinoilla ja kolmas sija Virossa ja tavoitteenamme on vahvistaa asemaamme Baltian markkinoilla. Uudistetun tuotantoyksikön myötä meillä on mahdollisuus laajentaa tunnettuja brändejämme ja tuotevalikoimaamme uusiin kategorioihin ja vastata entistä paremmin erilaisiin kuluttajavaatimuksiin", kertoo Anne Mere, Fazer Leipomot Baltian toimitusjohtaja

Pakattujen leipätuotteiden kulutus on vähentynyt Baltiassa useana peräkkäisenä vuotena ja viimeisen vuoden aikana leipomomarkkinoiden volyymi on pudonnut 2 prosenttia*. Kuluttajista on tullut hintatietoisempia ja markkinat ovat yhä enemmän kampanjavetoisia, mikä on johtanut hintakilpailuun ja pienempiin marginaaleihin.

Tavoitteena on vahvistaa Fazerin asemaa Baltiassa

Suunnitelmien toteutuessa tuotantomuutos toteutuisi tulevan syys-talvikauden aikana ja valmistuisi vuoden 2025 alkuun mennessä.

Fazer Leipomot Baltia on edelleen vahvasti sitoutunut Liettuan markkinaan. Liettuan kaupallinen yksikkö tukitoimintoineen jatkaisi toimintaansa paikallisesti. Kumppanuudet ja myynti liettualaisille asiakkaille jatkuisivat, ja yhtiö tekee kaikkensa varmistaakseen sujuvan siirtymän. Kaikki asiakastoimitukset jatkuisivat normaalisti liettualaisten logistiikkakumppaneiden kautta.

Fazer aloittaa neuvottelut ja tukee henkilöstöään muutoksessa

Mahdollisilla muutoksilla olisi vaikutuksia henkilöstöön, ja siksi Fazer käynnistää neuvottelut työntekijöiden edustajien kanssa. Muutoksen seurauksena enintään 185 työntekijän työsuhde saattaa päättyä Kaunasissa, Liettuassa. Uusien toimintojen käynnistäminen Ogressa edellyttäisi jopa 60 lisätyöntekijän palkkaamista Latviaan.

”Mikäli nämä suunnitelmat toteutuisivat, tekisimme kaikkemme tukeaksemme henkilöstöämme Kaunasissa ja edesauttaaksemme työntekijöidemme mahdollisuuksia työllistyä uudelleen. Fazer-konsernissa avoimena olevia työpaikkoja tarjottaisiin ensisijaisesti niille työntekijöille, joita mahdollinen irtisanominen tulisi koskemaan. Tulisimme tekemään yhteistyötä eri yhteistyökumppaneiden ja paikallisen työvoimahallinnon kanssa.” Anne Mere sanoo.

* AC Nielsen Jan2024 vs Jan2023 Baltic market volume share data

Joséphine Mickwitz, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Fazer-konserni josephine.mickwitz@fazer.com puh. 040 078 4889

Fazerin mediapuhelin on avoinna ma–pe klo 8–16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer Leipomot Baltia
Baltian markkinoiden kolmanneksi suurin leipomo, jolla on vahva asema toisena Liettuassa ja Latviassa sekä asema kolmantena Viron markkinoilla. Fazer tarjoaa kuluttajille erilaisia leipomotuotteita, kuten paahtoleipää, ruis- ja vehnäpohjaisia leipiä sekä erikoistuotteita kuten palaleipiä, hampurilaissämpylöitä, välipaloja ja kakkuja. Olemme edelläkävijä lisäarvotuotteissa ja investoimme vahvoihin brändeihimme.  Fazer Leipomot Baltia on yksi Fazer-konsernin kolmesta leipomoliiketoimintayksiköstä. Vuonna 2023 Fazer Leipomot Baltia työllisti noin 600 henkilöä ja liikevaihto oli 54 miljoonaa euroa.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle, yli 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Noin 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi tuotteitamme viedään yli 40 maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 1,2 miljardia euroa.