Fazer Leipomot iloitsee ennätyksellisestä ruissadosta

Suomalaiset ovat ruisleivän syönnin maailmanmestareita. Jokainen suomalainen syö kaksi palaa ruisleipää päivässä, mikä tarkoittaa noin 18,5 kiloa vuodessa. Luonnonvarakeskuksen  satoennusteen (22.9.2017) mukaan tämän vuoden ruissato tulee olemaan ennätyksellinen 116 miljoonaa kiloa - paras ruissato liki 30 vuoteen. Tämä on hyvä uutinen Fazer Leipomoille, jonka kaikki ruisleivät leivotaan kotimaisesta rukiista.

Fazerilla kansallisruoka syntyy 100 %:sti kotimaisesta rukiista

Suomessa ruissato menee liki kokonaisuudessaan elintarvikekäyttöön. Fazer Leipomo on ensimmäinen valtakunnallinen leipomo, joka alkoi jo vuonna 2015 leipoa kaikki ruisleipänsä 100 %:sti kotimaisesta rukiista.

”Tämän vuoden ennätyssato tulee kattamaan Fazerin kaikki ruistarpeet. Laadukas, viileän kesän kypsyttämä ruis sopii erinomaisesti kotimaisen ruisleivän leivontaan”, kertoo Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja Markus Hellström.

Fazerilla on Suomessa leipomot Lahdessa, Lappeenrannassa, Oulussa ja Vantaalla. Lahti on Fazerin ruisosaamisen keskus, ja Lahden leipomon kupeessa sijaitseva Fazer Mylly on merkittävä mylläri Suomessa ja Ruotsin markkinoilla mm. rukiin ja kauran osalta.

Vuonna 2017 Ruisleipä valittiin kansanäänestyksellä Suomen kansallisruuaksi. Symbolisen arvon lisäksi runsaskuituisella ruisleivällä on paikka osana monipuolista ruokavaliota.

Tavoitteellista työtä kestävän viljan viljelyn eteen

Itämeren alueen suurimpana jauhonostajana ja myllyviljojen merkittävänä käyttäjänä Fazer on aloittanut yhteistyön viljan arvoketjussa ympäristöystävällisemmän viljelyn kehittämiseksi. ”Tavoitteemme on, että vuoteen 2025 mennessä kaikki käyttämämme vilja täyttää kestävän viljelyn periaatteet”, jatkaa Hellström.

Periaatteet on koottu kymmeneksi konkreettiseksi periaatteeksi, joilla hillitään muun muassa vesien rehevöitymistä.

Toimitusjohtaja Markus Hellström, Fazer Leipomot Suomi, markus.hellstrom@fazer.com, puh. +358 40 732 0057

Tiedottaja Taina Lampela-Helin, Fazer-konserni, taina.lampela-helin@fazer.com, puh. +358 40 668 46 00

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin kello 8-16 puh. +358 40 668 2998.

#suomalaistahyvää #kestäväviljely #suomi100 #ruisleipä #kansallisruoka

Painokelpoisia kuvia: www.fazergroup.com/pictures ”Media_Press”, Fazer Ruisleivät 2017

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan.. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: