Fazer Leipomot jatkaa kasvuaan Ruotsissa

Fazer Leipomot jatkaa kasvuaan Ruotsin leipämarkkinoilla. Vastatakseen entistä paremmin kasvavaan kysyntään Fazer Leipomot investoi Ruotsissa 4 miljoonaa euroa Lövångerin leipomoon.

Fazer Leipomoilla on Ruotsissa noin 425 työntekijää, joista 82 työskentelee Lövångerissa ja 340 Lidköpingin leipomossa. Liikevaihto vuonna 2006 oli 52 MEUR. Fazer Leipomot osti Lövångerbröd-leipomon helmikuussa 2002, jonka jälkeen tuotantovolyymi on kasvanut 2000 tonnista 6500 tonniin.

”Nyt toteutettavalla 4 miljoonan euron investoinnilla uuteen leivontalinjaan saadaan lisäkapasiteettia, jota tarvitsemme voidaksemme vastata kasvavaan kysyntään”, kertoo Fazer Leipomoiden toimitusjohtaja Markku Numminen. ”Markkinaosuutemme on noussut 9 %:iin, tavoitteenamme on kasvaa edelleen”. Markkinaosuuden kasvuun on vaikuttanut erityisesti panostus uutuuksiin. Uutuuksista Fazer Paahtosämpylät (Fazer Aktiv), Fazer Ruistoast (Fazer RågfiberToast) sekä Reilu Ruisleipä (Fazer Rågform) on lanseerattu myös Ruotsin markkinoilla. Lövångerin leipomon omia menestystuotteita ovat muun muassa Fazer Sviktat Fullkorn ja Fazer Rågruta. ”Viimeisten viiden vuoden kuluessa Lövångerissa leivottavien rieskatuotteiden myynti on yli kaksinkertaistunut. Fazer on toisella sijalla Ruotsin rieskamarkkinoilla”, toteaa Numminen.

Ruotsi on tärkeä markkina-alue Fazer-konsernin toimialoille Fazer Amicalle, Candykingille ja Fazer Leipomoille. Vuonna 2006 Ruotsin liikevaihto oli noin
25 % koko konsernin liikevaihdosta. Fazerilla on Ruotsissa palveluksessaan noin 2600 henkilöä.

Markku Numminen, toimitusjohtaja
puh. 020 555 3432, 0400 216 404

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja, leipomotuotteita sekä makeisia ja toimintaa on yhdeksässä maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat toiminnan perusta. Konserniin kuuluu neljä toimialaa, jotka tarjoavat makuelämyksiä omilla aloillaan: Fazer Amica, Fazer Leipomot, Candyking ja Fazer Venäjä. Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, jonka perustehtävänä on tarjota hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Yritys toimii Pohjoismaissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot valmistaa tuoreita ja maukkaita leipomotuotteita Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Candyking on irtomakeisten edelläkävijä ja markkinajohtaja Pohjoismaissa, Isossa-Britanniassa ja Baltiassa. 1.4.2007 perustettu Fazer Venäjä vastaa Fazerin leipomotoiminnoista Venäjällä ja on yksi Venäjän johtavista leipomoyrityksistä. Fazerin tärkein osakkuusyhtiö on Pohjoismaiden suurin suklaa- ja sokerimakeisyritys Cloetta Fazer. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2006 oli yli 1 miljardi euroa. Konsernin palveluksessa on noin 15 300 henkeä.