• Fazer Group/

Fazer mukana Sitran Fiksu Arki -kehitysohjelmassa – ruokahävikin vähentämiseen suhtaudutaan positiivisesti

Sitran Fiksu Arki -hankkeen kautta yhteistyön aloittaneet Fazer Leipomot ja ravintola Loop tutkivat yhdessä kuluttajien suhtautumista hävikkiruokaan sekä etsivät ratkaisuja hävikin vähentämiseen.

Ruokahävikki on merkittävä ongelma Suomessa ja maailmalla. Kuluttajaliiton mukaan jokainen suomalainen heittää pois vuosittain arviolta 20–30 kiloa syömäkelpoista ruokaa, rahassa mitattuna yhteensä noin 500 miljoonan euron arvosta. Nelihenkisessä perheessä se vastaa noin 500 euron vuosisummaa.

Fazer Leipomot ja hävikkiravintola Loop yhteistyössä

Sitran Fiksu Arki -hankkeessa tarkoitus on löytää kestävää kehitystä tukevia arjen ratkaisuja sekä edistää isojen ja pienten toimijoiden yhteistyötä ottamalla molempien vahvuudet hyötykäyttöön ketterien kokeilujen avulla.

Hankkeessa on tehty maistatuksia muun muassa Fazer Food Servicesin henkilöstöravintola Huhmareessa Kannelmäessä ja Fazerin Vierailukeskuksessa Vaaralassa, joissa on testattu kuluttajien suhtautumista muun muassa hävikkiaineksista valmistettuun banaanileipään.

”Ruokahävikin vähentäminen ei ole ainoastaan kuluttajan tehtävä, vaan meidän on teollisuutena tehtävä oma osuutemme”, toteaa Fazer Leipomot Suomen innovaatiojohtaja Juhani Sibakov. ”Leipomossa voi syntyä hävikkiä valmistusprosessin useassa eri vaiheessa. Ravintola Loop on edelläkävijä tällä saralla, joten olemme innolla etsimässä heidän kanssaan ratkaisuja hävikin vähentämiseen.”

Kuluttajat kiinnostuneita ruokahävikin vähentämisestä

Fazer ja hävikkiravintola Loop tutkivat kuluttajien suhtautumista hävikkiruokaan, logistiikan tehostamista sekä kehittivät uusia tuotteita usein hävikkiin joutuvista raaka-aineista, kuten leivästä, tummista banaaneista ja rumista porkkanoista. Harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta kuluttajat eri elämäntilanteissa suhtautuivat asiaan todella positiivisesti.

”Ylijäämäruokaan liittyy usein negatiivisia mielikuvia nahistuneista kasviksista tai kohta pilalle menevistä eineksistä, vaikka suurin osa olisi tuoretta ja käyttökelpoista. Ruuan valmistuksen kannalta esimerkiksi banaanit ja avokadot ovat juuri parhaimmillaan, kun ne meille tulevat. Rumista porkkanoista tulee myös yhtä herkullista ruokaa kuin muistakin. Pääsääntöisesti hävikkiuhan alla olevassa ruuassa ei ole mitään vikaa, vaan ongelma on enemmänkin asenteellinen ja logistinen”, toteaa hävikkiravintola Loopin perustaja Johanna Kohvakka. ”Näillä kokeiluilla halusimme Fazerin kanssa muuttaa tätä negatiivista mielikuvaa, kokeilla rohkeasti uusia ratkaisuja ja siten olla vahvasti mukana ruokahävikin ja ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa.”

Ruokahävikin minimointi on olennainen osa kestävää kehitystä

Ruuan kasvatus-, tuotanto-, ja kulutustavoilla on merkittävä vaikutus ympäristöön, yhteiskuntaan ja hyvinvointiimme. Fazer-konserni on sitoutunut toimimaan vastuullisesti. Yritysvastuuasiat ovat Fazerille strategisia, johdettavia ja mitattavia, ja ne otetaan huomioon liiketoiminnan kehitystä koskevassa päätöksenteossa. Vuonna 2016 Fazer laati jätteen ja raaka-ainehävikin ehkäisysuunnitelman koko konsernille. ”Ruokahävikin ehkäiseminen on tärkeää toiminnan kaikilla tasoilla. Tavoitteenamme on vähentää jätettä 10 % vuoteen 2020 mennessä”, Juhani Sibakov kertoo.

Sitran Fiksu arki -yrityskilpailu

Fazerin ja Ravintola Loopin yhteistyö alkoi Sitran Fiksu arki -yrityskilpailun kautta. Vuonna 2017 Sitra etsi pienyrityksiä, joiden tuote tai palvelu auttaa kuluttajia tekemään kestäviä arjen valintoja. Kymmenen voittajayritystä pääsi mukaan kehitysohjelmaan, jossa he saivat kumppanikseen ison yrityksen, tukea ratkaisunsa kaupallistamiseen, kehittämiseen ja kokeiluihin kuluttajien kanssa sekä kymppitonnin kehitysrahaa.

Juhani Sibakov, Innovaatiojohtaja, Fazer Leipomot Suomi, juhani.sibakov@fazer.com, puh +358 40 536 3428

Johanna Kohvakka, From Waste to Taste ry, johanna@waste2taste.com, puh. +358 440 241 011

Taina Lampela-Helin, viestintäpäällikkö, Fazer-konserni, taina.lampela-helin@fazer.com, puh.+358 40 668 4600

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00 –16.00 puh. 040 668 2998, media@fazer.com

#ruokaajollaonmerkitys #ratkaisujaruuasta

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää