Fazer myy leipomotoimintansa Jyväskylässä paikalliselle toimijalle

Fazer on allekirjoittanut sopimuksen Jyväskylässä sijaitsevan leipomonsa leipomokoneiden ja –laitteiden myymisestä Ruthin Leipomo Oy:lle. Fazer on sopinut myös leipomotuotteiden jakeluyhteistyöstä Jyväskylän alueella Ruthin Leipomo Oy:n kanssa. Tontin ja sillä sijaitsevan kiinteistön Fazer myy Eläkevakuutusyhtiö Eteralle. Leipomo tuli myyntiin, kun Fazer päätti syksyllä 2008 lopettaa leipomotoiminnan Jyväskylässä. Leipomo suljettiin tammikuussa 2010. Tavoitteena on ollut löytää leipomotoiminnalle paikallinen jatkaja ja kiinteistölle ostaja. ”Fazer haluaa toimia vastuullisesti myös tällaisissa asioissa ja olemme erittäin tyytyväisiä, että leipomotoiminnalle on löytynyt jatkaja ja leipomo-osaaminen säilyy Jyväskylässä”, sanoo Fazer Leipomoiden Suomen toimitusjohtaja Petri Kujala. Ruthin Leipomoon siirtyy Fazerilta yksi työntekijä. Uudet omistajat ovat kertoneet, että yritys tulee työllistämään alkuvaiheessa 15-20 työntekijää. Fazerin Jyväskylän leipomon sulkeminen liittyy Fazer Leipomoiden liiketoiminnan kolmivuotiseen kehittämisohjelmaan vuosina 2008 – 2010, jolla tähdätään toiminnan tehokkuuden parantamiseen. Tehokkuutta saadaan aikaan investoimalla lisäkapasiteettiin ja tuotannon automatisointiin sekä uudistamalla leipomoverkostoa. Investointien kokonaismäärä vuosina 2008 - 2010 on noin 35 miljoonaa euroa. Kehittämisohjelman tavoitteena on Fazer Leipomoiden kilpailukyvyn ja kannattavuuden varmistaminen myös tulevaisuudessa. Jyväskylän leipomon 29 työntekijästä seitsemän jatkaa Fazerin muissa leipomoissa ja kaksi Fazer Amican palveluksessa. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Petri Kujala, puh. 0400 767 767 Viestintäjohtaja Leena Majamäki, puh. 040 585 1585 Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Amica ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2008 (proforma) oli yli 1,5 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2008 oli 17 000. Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Amicalla on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot & Makeiset Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).