Fazer on jättänyt moitekanteen

Oy Karl Fazer Ab on jättänyt moitekanteen Svean hovioikeuteen. Moitekanteen syynä on, että välimiesoikeuden päätös 23. helmikuuta perustuu sellaisiin asianhaaroihin, joihin ei ollut vedottu ja joita ei ollut käsitelty välimiesprosessin aikana.

Malfors Promotor AB:n ja Oy Karl Fazer Ab:n sekä Oy Cacava Ab:n välisen riidan välitystuomiossa välimiesoikeus päätti jättää tutkimatta Malforsin vaatimuksen, jonka mukaan Cacavan pitäisi vähentää omistustaan Cloetta Fazer AB:ssa. Lisäksi välimiesoikeus hylkäsi Malforsin vaatimuksen siitä, että Fazerin ja Cacavan äänet pitäisi laskea yhteen Cloetta Fazerin yhtiökokouksessa.

Välimiesoikeus päätti myös, että Oy Karl Fazer Ab:n tulee kuuden kuukauden aikana myydä niin monta Cloetta Fazerin osaketta, ettei Fazerin ja Oy Cacava Ab:n yhteenlaskettu osakeomistus ylitä 44,7 prosenttia yhtiön äänistä. Samanaikaisesti ei Fazerin eikä Cacavan omistus yhtiössä saa ylittää 38,9 prosenttia äänistä. Välitystuomion mukaan osakkeet on myytävä institutionaalisille sijoittajille, joiden on puolestaan myytävä ne edelleen Pohjoismaisessa pörssissä.

Välimiesoikeuden viimeksi mainittu päätös on hyvin poikkeuksellinen, ja se perustuu sellaisiin asianhaaroihin, joihin ei kumpikaan osapuoli ollut vedonnut ja joita ei myöskään ollut käsitelty välimiesprosessin aikana. ”Tutkittuamme päätöstä tarkemmin tulimme siihen tulokseen, että meidän täytyy jättää moitekanne Svean hovioikeuteen”, toteaa konsernijohtaja Berndt Brunow.

Kolmen suurimman yksittäisen osakkeenomistajan omistus Cloetta Fazer AB (publ) -yhtiössä:
Oy Karl Fazer Ab: 42,2 % äänistä ja 29,7 % osakepääomasta
AB Malfors Promotor: 39,6 % äänistä ja 20,5 % osakepääomasta