• Fazer Group/

Fazer on mukana Yaran tutkimushankkeessa viljelykäytäntöjen ja lannoituksen ympäristövaikutusten selvittämiseksi

Fazer on mukana lannoiteyhtiö Yaran käynnistämässä viljelykäytäntöihin liittyvässä tutkimushankkeessa osana Viljavisio-työtään. Kaksivuotisen hankkeen tavoitteena on selvittää toimia, joilla voidaan vaikuttaa viljelystä aiheutuviin kasvihuonekaasupäästöihin sekä hiilen sidontaan. Eri mittausten avulla pyritään löytämään ne viljelymenetelmät, joista syntyy mahdollisimman pienet päästöt ja mahdollisimman hyvä sato. Hanke toteutetaan Yaran Kotkaniemen tutkimusasemalla Vihdissä.

Kaksivuotisessa hankkeessa mitataan, miten eri viljelykäytännöt ja lannoitteet vaikuttavat typen käytöstä aiheutuviin kasvihuonekaasupäästöihin kevätvehnää ja nurmea viljeltäessä. Päästöjen määrää ja ajoittumista tutkitaan hiilidioksidi-, typpioksiduuli- ja metaanipäästöjä mittaamalla. Lisäksi mittauksilla selvitetään vaikutuksia hiilen sidontaan.

”Ruuan kasvatus-, tuotanto- ja kulutustavoilla on merkittävä vaikutus ympäristöön, ja uusia, kestäviä tapoja tuottaa ruokaa tarvitaan, ne ovat tärkeä osa ilmastonmuutoksen ratkaisua. Fazer on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen kasvihuonekaasupäästöjensä vähentämiselle. Koska pääosa ympäristövaikutuksistamme syntyy käyttämiemme viljojen raaka-aineiden tuotannossa, näemme tärkeänä olla mukana edistämässä tähän liittyvää tutkimusta”, sanoo vastuullisen hankinnan johtaja Kaisa Mattson Fazerilta.

Hankkeen käynnistänyt Yara on Suomen johtava lannoitteiden valmistaja ja ympäristöratkaisujen toimittaja. Tutkimuksessa käytetään kotimaista huipputeknologiaa, kuten Gasmet-monikaasuanalysaattoria ja Datasensen automaattisia kammiojärjestelmiä, joihin on integroitu Vaisalan sensoriteknologiaa. Projektin teknologia- ja analyysipalveluiden tuottajana toimii Datasense Oy. Fazerin lisäksi hankkeessa on mukana toinen suomalainen elintarvikealan yhtiö HKScan.

Viljelijöiden työ on vaikeutunut sään ääri-ilmiöiden lisäännyttyä. Nyt käynnistyvä tutkimushanke on tärkeä askel hyvien viljelykäytäntöjen edelleen kehittämisessä, koska lopputulemana laaditaan konkreettisia toimenpidesuosituksia viljelijöille päästöjen vähentämiseksi. Tässä hankkeessa yhdistyvät korkea teknologia, suomalaisten elintarvikealan yritysten ilmastotavoitteet ja Yaran agronominen osaaminen”, sanoo hankkeen vetäjä, kehitysagronomi Mervi Seppänen Yaralta.

Yhdessä viljelijöiden kanssa kohti kestävämpää viljelyä

Fazer tekee pitkäjänteisesti työtä yhdessä suomalaisten viljelijöiden kanssa muuttaakseen viljelykäytäntöjä kestävämmiksi: tätä työtä kutsutaan Fazerin Viljavisioksi.

Viljavisio-ohjelmaa viedään käytäntöön Fazerin sopimusviljelijöiden toimesta, ja se rakentuu kymmenen kestävän viljelyn menetelmän ympärille. Ohjelman avulla Fazer pyrkii turvaamaan kotimaista ruuantuotantoa sekä vähentämään viljelystä aiheutuvia ilmasto- ja vesistöpäästöjä sekä parannetaan maan kasvukuntoa, luonnon monimuotoisuutta ja hiilensidontaa. Lue lisää: https://viljavisio.fazer.fi/

“Tämä tutkimushanke sopii luontevasti osaksi Fazerin Viljavisio-työtä, jossa uusien ja parhaiden viljelykäytänteiden jakaminen viljelijäyhteisöön on olennaisessa roolissa. Parhaimmillaan tästä tutkimuksesta syntyy uutta tietoa, jonka avulla saadaan parempia satotasoja ja voidaan viljellä ympäristöä vähemmän kuormittaen”, Mattson jatkaa.

42 % vähemmän päästöjä vuoteen 2030 mennessä ​

Fazer on sitoutunut Science Based Targets -aloitteeseen (SBTi), ja yhtiön ilmastotavoitteet noudattavat Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita ja tähtäävät ilmaston lämpenemisen rajoittamiseen 1,5 asteeseen. Fazer on tunnistanut tärkeimmät kehityskohteensa, määritellyt niille selkeät tavoitteet ja mittarit. Fazer tekee töitä yhteistyössä toimittajiensa kanssa koko arvoketjun päästöjen vähentämiseksi. ​

Median yhteydenotot:

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Lifestyle Foods
anniina.niemisto@fazer.com, puh. +358 40 674 4672

Fazerin mediapuhelin palvelee ma-pe klo 8–16,
puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.

Avainsanat: