• Fazer Group/

Fazer on Pohjoismaiden johtava kauratuotteiden valmistaja – käyttää 200 kauratuotteessaan vain kotimaista kauraa

Fazer on yksi Euroopan johtavista kaurainnovaattoreista ja Pohjoismaiden suurin kauratuotteiden valmistaja. Maailmanluokan osaamista hyödynnetään Fazerin kaikissa liiketoiminnoissa, joiden tarjoamien kauratuotteiden yhteismäärä on jo yli 200. Uusin lisäys yhtiön kauratuotantoon on Lahteen rakennettu ksylitolitehdas, jossa hyödynnetään ainutlaatuista, patentoitua teknologiaa ja joka valmistaa ensimmäisenä maailmassa ksylitolia kaurankuorista. Fazerin teknologiayksikkö Fazer Foodtech kehittää jatkuvasti uusia kauratuotteita ja -johdannaisia.

Ruokavalinnoilla ja tuotantotavoilla on merkittävä vaikutus ilmastoon. Tuoreen tutkimuksen1) mukaan kuluttajat odottavat yhä suuremmassa määrin yritysten toimivan muutoksen ajureina, ja monet toivovat ruokateollisuuden auttavan ruuan saatavuuteen liittyvien haasteiden ratkaisemisessa. Fazer on sitoutunut kehittämään vastuullisia ruokaratkaisuja ja pyrkii mahdollistamaan kasvipohjaisen elämäntavan makuelämyksistä tinkimättä.

Fazer käyttää kauran kaikki osat

Fazerin kauratuotteiden valikoima on erittäin monipuolinen ja laaja. Se pitää sisällään leipiä, leivonnaisia, kaurajuomia, välipaloja, puuroja ja muroja sekä innovatiivisia ruokateknologisia sovelluksia ja johdannaisia, kuten ksylitolia.  Fazerin pyrkimyksenä on käyttää kauranjyvät kokonaisuudessaan ja edistää sivuvirtojen hyödyntämistä.

”Olemme kauratuotteiden edelläkävijä ja jatkamme tutkimustyötä sekä uusien tuotteiden ja käyttötapojen kehittämistä myös tulevaisuudessa. Meillä on tällä hetkellä valikoimassamme jo yli 200 kaurapohjaista tuotetta, ja viemme kauratuotteita ja -johdannaisia yli 40 maahan”, kertoo James Dedman, Fazer Lifestyle Foodsin Foodtech-yksikön johtaja.

”Kolmen viime vuoden aikana Fazer on investoinut kauratuotteiden valmistukseen ja -innovaatioihin yli 300 miljoonaa euroa. Investoinneistamme merkittävin on Lahteen rakennettu Fazerin ksylitolitehdas. Ksylitoli tunnetaan parhaiten makeutusaineena ja sokerin korvikkeena, mutta sillä on myös viilentäviä, kosteuttavia ja antibakteerisia ominaisuuksia, jotka avaavat uusia ja kiinnostavia mahdollisuuksia kosmetiikka- ja lääketeollisuudessa. Fazer Xylitolia on saatavissa kolmessa eri muodossa: kiteisenä, jauhemaisena ja granuloituna”, Dedman jatkaa.

Patentoidun huipputason teknologian avulla Fazer pystyy omissa myllyissään erottamaan ja puhdistamaan useita johdannaisia lähiseudun pelloilla viljellystä kaurasta. Kaikilla johdannaisilla on ainutlaatuisia funktionaalisia ja ravitsemuksellisia etuja, joita voidaan hyödyntää kuluttajatuotteissa.

Fazerin funktionaalisia erikoistuotteita – beetaglukaania, kauraproteiinia ja kauraöljyä – voidaan käyttää leipomo- ja aamiaistuotteissa, kasvipohjaisissa tuotteissa, ravintolisissä sekä muun muassa hyvinvointi- ja kauneustuotteissa. Nämä kaurajohdannaiset vastaavat terveellistä elämäntapaa tukevien kasvipohjaisten ja vastuullisesti valmistettujen ainesosien maailmanlaajuiseen kysyntään.

Kauran lukemattomat mahdollisuudet

Monipuolista ja ravinteikasta kauraa on hyödynnetty raaka-aineena jo tuhansien vuosien ajan, ja sen tiedetään olevan hyväksi terveydelle ja hyvinvoinnille. Pohjoiset kasvuolosuhteet ovat ihanteelliset korkealaatuisen kauran viljelemiselle, sillä talven kylmyys, kesäkuukausien suuri valon määrä ja puhdas vesi takaavat kauralle erityiset ominaisuudet. Fazerilla on siis käytössään maailman laadukkainta kauraa, ja yhtiö käyttääkin tuotteissaan vain kotimaista kauraa.

Kauralla ja sen kuiduilla on neljä beetaglukaaniin liittyvää EU:n vahvistamaa terveysväittämää. Näiden todennettujen terveyshyötyjen lisäksi täysjyväkauralla on erinomainen ravitsemuksellinen profiili. Kaura sisältää hyödyllistä kasvipohjaista proteiinia ja runsaasti kuitua sekä tärkeitä vitamiineja ja mineraaleja, kuten rautaa, magnesiumia ja fosforia. Kaura on näin ollen ainutlaatuisen monipuolinen vilja ja hyvä lisä tasapainoiseen ruokavalioon.

Kaurawebinaari torstaina 26.1.2023

Fazer järjestää torstaina 26. tammikuuta klo 13–14 kaura-aiheisen webinaarin. Englanninkielisessä Transforming the Wonders of Oats -webinaarissa esitellään pohjoismaista kauraa raaka-aineena ja kerrotaan ajankohtaisista kuluttajatutkimuksista terveyteen, hyvinvointiin ja vastuullisuuteen liittyen. Webinaarissa on puhujina Fazerin asiantuntijoita markkinatuntemuksen, ravitsemuksen ja kasvipohjaisten ainesosien saralta.

Lyhyt esittelyvideo webinaarin teemoista on katsottavissa täällä: https://vimeo.com/772014811/717229ba39

Median edustajat voivat ilmoittautua webinaariin täällä: https://e.eventos.fi/events/wolttigroup/fazerfoodtechwebinar/home.
Webinaarin kooste lähetetään jälkikäteen kaikille osallistujille.

1) Innova Market Insights 2023

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Lifestyle Foods, anniina.niemisto@fazer.com, 040 674 4672

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 6682 998 ja osoitteessa media@fazer.com

Kaura on Fazerin supervilja

Ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnista huolehtiminen kuuluu Fazerin perintöön ja tulevaisuuteen. Päämäärämme on toimia innovatiivisena suunnannäyttäjänä mihin ikinä tartumme. Kaura on pohjoinen supervilja, joka kypsyy lähipelloilla kestävän viljanviljelyn periaatteita noudattamalla. Tutkimuksemme ja tuotekehityksemme sekä laaja kauraosaamisemme takaavat, että voimme valmistaa siitä jatkuvasti uusia, kuluttajan tarpeet täyttäviä ravintorikkaita tuotteita. Olemme tunnistaneet tärkeimmät kehityskohteemme, määritelleet niille selkeät tavoitteet ja mittarit. Meille vastuullisuus on matka, jonka päämäärä on parempi huominen.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Noin 6 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa. Lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK:n Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 1,1 miljardia euroa.

Northern Magic. Made Real.

Avainsanat:

Lainaukset

Olemme kauratuotteiden edelläkävijä ja jatkamme tutkimustyötä sekä uusien tuotteiden ja käyttötapojen kehittämistä myös tulevaisuudessa. Meillä on tällä hetkellä valikoimassamme jo yli 200 kaurapohjaista tuotetta, ja viemme kauratuotteita ja -johdannaisia yli 40 maahan.
James Dedman, Fazer Lifestyle Foodsin Foodtech-yksikön johtaja