Fazer on sopinut Fazer Food Servicesin myynnistä Compass Group PLC:lle

Fazer-konserni keskittyy jatkossa kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaan ja on allekirjoittanut sopimuksen Fazer Food Servicesin myynnistä Compass Group PLC:lle. Kauppa edellyttää Euroopan komission hyväksyntää. Fazer Food Services on Pohjoismaissa merkittävä ruokailupalveluiden tarjoaja. Kaupan toteutuessa Fazer Food Services pystyy keskittymään liiketoimintansa mahdollisuuksiin ja hyödyntämään vahvuuksiaan paremmin. Compass Group PLC on maailman johtava ruokailupalveluiden tarjoaja, joka toimii 45 maassa. Fazer keskittyy toteuttamaan strategiaansa ja investoi kasvuun orgaanisesti ja yritysostojen kautta.

Fazer-konserni on monialainen yhtiö, jossa kuluttajaliiketoiminnalla ja ruokailupalveluilla ei juurikaan ole keskinäisiä synergiaetuja.

“Kaikilla Fazerin liiketoiminnoilla on erinomaiset kasvumahdollisuudet, mutta jokaisella on omat erityiset investointitarpeensa. Tästä johtuen olemme päättäneet yhtenäistää konsernin liiketoimintaportfoliota voidaksemme keskittyä näihin kasvumahdollisuuksiin. Olemme erittäin iloisia, että olemme sopineet Fazer Food Servicesin myynnistä Compass Group PLC:lle. Fazer Food Services voi kaupan toteutuessa aloittaa uuden vaiheen, jossa se saa vahvaa tukea kasvaa ja kehittää edelleen liiketoimintaansa. Fazer-konserni puolestaan aikoo hyödyntää yrityskaupasta saatavat varat kasvustrategiansa toteuttamiseen”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Yrityskaupan kokonaishinnaksi on sovittu noin 475M€ pois lukien kaupantekohetken taseeseen liittyvät oikaisut sekä mahdollisen lisäkauppahinnan lisäpotentiaalin.

”Fazer on sitoutunut tukemaan Compass Group PLC:tä ja Fazer Food Servicesiä sujuvan siirtymän varmistamiseksi. Erityisesti tukeaksemme Fazer Food Services Suomen menestystä osana Compass Group PLC:tä olemme sopineet, että Fazer Food & Co brändi ja konsepti lisensioidaan Suomessa kolmeksi vuodeksi. Lisenssisopimus on osa laajempaa Suomen liiketoimintaan liittyvää lisäkauppahintaa. Meillä on siten yhteinen taloudellinen intressi Fazer Food Servicesin ja Compass Group PLC:n menestyksen jatkamiseksi Suomessa myös kaupan toteutumisen jälkeen”, jatkaa Christoph Vitzthum.

Keskiössä korkealaatuinen ruoka

Compass Group PLC:n konsernijohtaja Dominic Blakemore toteaa: ”Fazer Food Services on erittäin arvostettu toimija Pohjoismaissa ja kuten Compass Group PLC, se on keskittynyt korkealaatuiseen ruokaan, ruokainnovaatioihin, vastuullisuuteen ja vahvaan asiakaspalveluun. Olen innoissani, että yhdessä alueella työskentelevien kollegojen kanssa voimme vahvistaa edelleen tarjontaamme asiakkaille Pohjoismaissa.”

Compass Group PLC on maailman johtava ruokailupalveluiden tarjoaja, jonka liikevaihto on noin 26 miljardia euroa. Se toimii 45 maassa, työllistää 600 000 ihmistä ja tarjoaa vuosittain 5,5 miljardia ateriaa. Yritys on erikoistunut tarjoamaan ruokailupalveluita vakiintuneella brändiportfoliolla keskeisissä sektoreissaan, joita ovat Business & Industry, Healthcare & Seniors, Education, Sports & Leisure and Defence, Offshore & Remote.

Fazer Food Services on viime vuosien aikana rakentanut vahvan pohjan liiketoiminnalleen ja se on yrityskaupan toteutuessa, ehdollisena Euroopan komission hyväksynnästä, valmis ottamaan seuraavia askeleita Pohjoismaisen ruokailupalvelumarkkinan kehittämisessä.

Fazer nopeuttaa muutostaan

Fazer nopeuttaa uudistumistaan moderniksi vastuulliseksi ruokayhtiöksi, jolla on yhteinen suunta. Se toteuttaa strategiaansa keskittymällä kuluttajatuotteisiin (FMCG) ja suoraan kuluttajaliiketoimintaan. Yhtiö tavoittelee kasvua Pohjois-Euroopassa ja laajemminkin panostamalla houkutteleviin ja merkityksellisiin brändikokemuksiin kasvissa kategorioissa.  Kaikissa liiketoiminnoissa kasvu perustuu kuluttajaymmärrykselle, innovaatioille ja läheiselle yhteistyölle asiakkaiden kanssa. Fazer investoi kasvuun niin orgaanisesti kuin yritysostojen kautta.

“Tämä on hieno mahdollisuus sekä Fazerille että Fazer Food Servicesille, vaikka muutos on iso ja jäämmekin kaipaamaan kollegoitamme. Tulevaisuus tarjoaa mielenkiintoisia ja inspiroivia mahdollisuuksia molempien yhtiöiden henkilöstölle”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Fazer Food Servicesin koko henkilöstö, noin 7000 henkeä, on osa yrityskauppaa. Fazer Food Servicesillä on 1000 ravintolaa, joista 500 Suomessa, 230 Ruotsissa, 150 Tanskassa, 120 Norjassa ja tuotantokeittiö Virossa.

Yrityskaupalle tarvitaan Euroopan komission hyväksyntä.

Fazer Food Services

• 1000 ravintolaa, joista noin
    • 500 Suomessa
    • 230 Ruotsissa
    • 150 Tanskassa
    • 120 Norjassa
    • tuotantokeittiö Virossa
  • Liikevaihto 600 M€ vuonna 2018
  • 7000 työntekijää, joista noin
    • 3900 Suomessa
    • 1400 Ruotsissa
    • 1000 Tanskassa
    • 600 Norjassa
    • 70 Virossa

Compass Group PLC

• Liikevaihto noin 26 miljardia euroa
  • 45 maata
  • 55 000 kohdetta
  • 600 000 työntekijää

Lisätietoja

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 668 2998, media@fazer.com

www.fazergroup.com

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.