Fazer on sopinut ostavansa Kaslinkin

Fazer-konserni keskittyy jatkossa kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaan ja on allekirjoittanut sopimuksen Kaslinkin ostamisesta. Perheyritys Kaslink on erikoistunut kehittämään ja valmistamaan korkealuokkaisia Pohjoismaisia ruokatuotteita, kuten juomia, ruuanvalmistustuotteita ja välipaloja.  Yhtiön tuotannossa ravinteikas ja vastuullisesti tuotettu kotimainen kaura on keskeisessä roolissa. Kaupan toteutuessa Fazer nopeuttaa uudistumistaan moderniksi vastuulliseksi ruokayhtiöksi, jolla on yhteinen suunta.

Fazer-konserni jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista ja on sopinut ostavansa Kaslinkin, joka on kauratuotteiden asiantuntija. Fazerin toiminnassa kuluttaja on keskiössä.  Nykypäivän kuluttajat arvostavat helppoutta ja hyvinvointia sekä odottavat yritysten toimivan vastuullisella ja kestävällä tavalla.

“Minulla on ilo ilmoittaa tästä mahdollisesta yritysostosta, sillä se sopisi täydellisesti osaksi strategiamme toteutusta. Kaslink on innovatiivinen toimija, jolla on vahva kaupallinen näkemys, moderni tuotantolaitos ja teknologiseen tietotaitoon perustuva tuotannollinen osaaminen. Nämä yhdessä luovat erittäin kilpailukykyisen perustan kestävän kehityksen mukaisten kaurapohjaisten tuotteiden myyntiin, markkinointiin ja valmistukseen kansainvälisesti,” sanoo Christoph Vitzthum, Fazer-konsernin konsernijohtaja.

Kasvipohjaiset tuotteet ja ratkaisut ovat strategisen kasvun alueita Fazerille

Fazer  tavoittelee kasvua Pohjois-Euroopassa ja laajemminkin panostamalla houkutteleviin ja merkityksellisiin brändikokemuksiin kasvissa kategorioissa. Kaikissa liiketoiminnoissa kasvu perustuu kuluttajaymmärrykselle, innovaatioille ja läheiselle yhteistyölle asiakkaiden kanssa. Fazer investoi kasvuun niin orgaanisesti kuin yritysostojen kautta.

Kaslink on innovatiivinen ja joustava yhtiö, joka valmistaa laadukkaita elintarvikkeita. Kaslink Aito -tuoteperhe on valmistettu kotimaisesta kaurasta ja siihen kuuluu kasvipohjaisia juomia, ruuanvalmistustuotteita ja välipaloja. Kaslink on kehittynyt hyvin Suomessa ja sen onnistunut lanseeraus Ruotsin markkinalle luo pohjaa tulevaisuuden kasvulle.  Kaupan toteutuessa Kaslink tulee olemaan osa Fazer Lifestyle Foods liiketoiminta-aluetta, joka keskittyy maidottomiin viljatuotteisiin, kasvipohjaisiin aterioihin ja mukaan otettaviin välipaloihin.

Juha-Petteri Kukkonen, luova johtaja ja yksi Kaslinkin omistajaveljeksistä sanoo: "Olemme luoneet ainutlaatuisen pohjan kauraliiketoiminnalle ja siitä osoituksena se, että lähes 130-vuotias Fazer haluaa tarjota siivet meidän Kukkosten luomalle Aito-tuoteperheelle ja hyvin alkaneelle tarinalle.”

Nopeasti kasvava kysyntä hyvinvoinnille ja vastuullisuudelle

Terveellisyys, hyvinvointi ja vastuullisuus ovat jatkuvasti kasvavia globaaleja kuluttajatrendejä. Myös kauran suosio ”superfoodina” kasvaa maailmanlaajuisesti. Pohjoismainen kaura on korkealaatuista ja sitä pidetään maailman parhaana johtuen sen erityisistä kasvuolosuhteista, joita ei löydy muualta maailmasta – puhdas luonto sekä pitkät talvet ja valoisat kesät.

Maidottomien tuotteiden kokonaismarkkina kasvaa Länsi-Euroopassa yli 17 prosenttia vuosittain. Fazer näkee kaurassa merkittäviä kasvumahdollisuuksia ja viimeisten vuosien aikana yhtiö on investoinut 30 miljoonaa euroa myllytoimintaan Suomessa ja Ruotsissa. Fazerin vahvuus on koko arvoketjun hallinta pellolta ihmisten ruokapöytiin. Tammikuussa 2019 Fazer kertoi investoivansa 40 miljoonaa euroa kauran kuoresta ksylitolia valmistavan tuotantolaitoksen rakentamiseen Suomessa. Investointi vahvistaa Fazerin asemaa viljatuotteiden edelläkävijänä.

Raino Kukkonen, Kaslinkin perustaja sanoo: "Perheen keskuudessa mietimme jo jonkin aikaa eri vaihtoehtoja yrityksen kehittämiseksi tullen siihen tulokseen, että halumme kasvaa suureksi vaatii isompia resursseja ympärilleen. Parhaana ratkaisuna näimme jatkaa eteenpäin uuden, merkittävästi suuremman kumppanin kanssa. Meille on ensisijaisen tärkeää, että omistus pysyy sinivalkoisena. Fazer on suomalainen perheyritys, jonka kanssa meillä on yhteinen tahtotila muuttaa, miten maailma tulevaisuudessa syö".

Kauppa edellyttää Suomen kuluttaja- ja kilpailuviraston hyväksyntää.

Fazer Lifestyle Foods lyhyesti

• Perustettu 2017
  • Liikevaihto 121 M€ vuonna 2018
  • 290 työntekijää
  • Maidottomat tuotteet ja juomat, kasvipohjaiset ateriat, mukaan otettavat välipalat ja smoothiet, puurot, myslit, murot ja muut viljatuotteet
  • Brändit: Fazer Alku, Fazer Yosa, Froosh ja Frebaco
  • Toimintaa kaikissa Pohjoismaissa

Kaslink lyhyesti

• Perustettu 2001
  • Liikevaihto 65 M€ vuonna 2018
  • 170 työntekijää
  • Perheyritys, joka toimii Korialla, Kymenlaaksossa
  • Brändit: Kaslink Aito, Maire, Koria, Vesi ja Nordic Cuisine sauce
  • Tuotteita myydään yli 15 Euroopan maassa
  • Great Place to Work® -sertifikaatti

Fazerin mediapuhelin palvelee ma–pe klo 8–16, puh. 040 668 2998,  media@fazer.com

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Northern Magic. Made Real.

Avainsanat: