Fazer on sopinut ostavansa ruotsalaisen kasvipohjaisia juomia valmistavan Trensums Food -yhtiön

Fazer-konserni jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista ja on sopinut ostavansa Trensums Food AB -yhtiön. Trensums Foods on johtava kasvipohjaisia juomia valmistava ruotsalaisyhtiö, jonka strateginen painopiste on kaurajuomissa. Profuragruppenin omistaman Trensums Foodin ja sen kokonaan omistaman tytäryhtiön liikevaihto oli noin 779 miljoonaa kruunua (noin 77 miljoonaa euroa) huhtikuussa 2021 päättyneellä tilikaudella ja yhtiö työllisti 180 henkilöä. Yrityskauppa vauhdittaa konsernin kasvustrategian toimeenpanoa ja Fazerin tavoitetta tulla yhdeksi Pohjois-Euroopan johtavista toimijoista kasvipohjaisen ruuan markkinoilla. Yrityskauppa edellyttää Ruotsin kilpailuviraston hyväksyntää.

Kasvipohjaisten juomien, erityisesti kaurajuomien maailmanlaajuinen kysyntä kasvaa tällä hetkellä nopeasti niiden hyvän maun ja pienen ympäristöjalanjäljen vuoksi. Trensums Food on yksi Euroopan johtavista kaurajuomien valmistajista, jolla on huomattavan kapasiteettinsa, tehokkaiden toimintojensa ja modernin tuotantonsa ansiosta hyvät edellytykset vastata kasvipohjaisen ruuan kasvavaan kysyntään.

Yrityskauppa moninkertaistaa Fazerin kaurajuomien tuotantokapasiteetin, ja samalla se mahdollistaa yhtiön entistä vahvemman kasvun sekä pääsyn uusille kasvipohjaisille markkinoille. Kaupan toteutuessa Trensums Foodista  tulee osa Fazer Lifestyle Foods -liiketoiminta-aluetta, joka keskittyy kaurapohjaisiin tuotteisiin, aamiais- ja hedelmätuotteisiin, kasvipohjaisiin aterioihin ja foodtech-ruokateknologiahankkeisiin.

”Fazerin kasvu perustuu innovatiivisiin tuotteisiin ja merkityksellisiin ruokakokemuksiin, joita luomme syvällisen kuluttajatuntemuksemme pohjalta. Ravinteikkaan kasvipohjaisen ruuan kysyntä kasvaa nopeasti, ja tavoitteemme on tulla yhdeksi Pohjois-Euroopan johtavista kaura- ja kasvipohjaisen ruuan toimijoista. Yrityskauppa antaa Fazerille entistä vahvemman jalansijan nopeasti kasvavassa kategoriassa ja mahdollistaa laajentumisen nykyisillä ja uusilla markkinoilla. Trensums Food, jolla on pitkä kokemus ja tietotaito kaurajuomissa, tarjoaa meille tuotannon lisäksi myös laajaa tutkimus- ja tuotekehitysosaamista, jonka avulla voimme entisestään vahvistaa Fazerin vahvaa kaura-asiantuntijuutta” sanoo Christoph Vitzthum, Fazer-konsernin toimitusjohtaja.

“Olen hyvin iloinen siitä, että Fazer, pohjoismainen ruokaelämysyhtiö, jolla on pitkä historia, tulee olemaan Trensums Food AB:n uusi omistaja. Fazerissa näemme vahvan omistajan, kauraosaajan, joka haluaa investoida kasvipohjaisiin tuotteisiin. Tämä antaa hyvät edellytykset Trensums Foodsin jatkuvalle kehittämiselle, ja on luonnollisesti myönteistä myös Tingsrydille”, sanoo Mikael Thörnkvist, Profura AB:n, Trensums Food AB:n omistavan yhtiön toimitusjohtaja.

Fazer nopeuttaa uudistumistaan moderniksi vastuulliseksi ruokayhtiöksi. Se toteuttaa kunniahimoista kasvustrategiaansa tavoitteenaan johtava asema kasvipohjaisia tuotteita tarjoavana toimijana Pohjois-Euroopassa. Vuonna 2019 Fazer osti Kaslinkin, suomalaisen ruokayhtiön, joka on erikoistunut kehittämään ja valmistamaan kasvipohjaista tuotteita Korialla, Kymenlaaksossa sijaitseva tehdas kehittää ja valmistaa korkealuokkaisia pohjoismaisia ruokatuotteita kuten kaurapohjaisia Fazer Aito -juomia, -välipaloja ja -ruuanvalmistustuotteita.

Parhaillaan Fazer investoi kaurajuomakapasiteettinsa kasvattamiseen Korialla nopeuttaakseen orgaanista kasvua. Myös Trensums Food AB:lla on käynnissä lisäinvestointi, joka kasvattaa sen kaurajuomakapasiteettia vuoden 2022 aikana.

Viimeisen kolmen vuoden aikana Fazer on investoinut yli 200 miljoonaa euroa kotimarkkinoihinsa. Suuri osa investoinneista on kohdennettu kauraliiketoiminnan kehittämiseen. Hiljattain Fazer kaksinkertaisti kauramyllykapasiteettinsa. Investointi jakautui tasan Lahdessa sijaitsevan Fazer Mylly Suomen ja Lidköpingissa sijaitsevan Fazer Mylly Ruotsin kesken.

Trensums Food AB lyhyesti

Trensums Food on kasvuyhtiö ja johtava nestemäisten kasvipohjaisten tuotteiden valmistaja, jonka painopiste on kaurajuomissa. Yhtiö valmisti ensimmäisenä maailmassa kaurajuomia kaupallisesti, ja myy nykyisin kaurajuomia maailmanlaajuisesti. Viime vuosina Trensums Foodin tuotteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi, ja kasvun jatkuessa yhtiö on investoinut kapasiteettinsa lisäämiseksi, mikä luo pohjan tulevalle kasvulle. Trensum Food AB on osa Nordic Food Group AB:ta, jonka omistaa Profura AB. Trensums Food AB:n, yhdessä kokonaan omistamansa tytäryhtiön kanssa, liikevaihto oli 779 miljoonaa Ruotsin kruunua (noin 77 miljoonaa euroa) huhtikuussa 2021 päättyneellä tilikaudella ja yhtiö työllisti180 työntekijää Tingsrydissä, Etelä-Ruotsissa.

Fazerin mediapuhelin palvelee ma–pe klo 8–16, puh. +358 40 668 2998,  media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Avainsanat: