Fazer on toiminut 10 vuotta menestyksekkäästi Venäjällä

Julkaisuvapaa
25.9. klo 10.00

Fazer-konserni on kasvanut kymmenessä vuodessa merkittäväksi leipuriksi Venäjällä. Nykyään myös Fazer Amica tarjoaa makuelämyksiä Pietarissa, ja sen ravintolatoiminta on alkanut vahvasti. Jo yrityksen perustaja Karl Fazer piti venäläistä osaamista arvossa. Paikallinen ammattitaito, toimiva yhteistyö ja merkittävät, noin 130 miljoonan euron investoinnit ovat tehneet Venäjästä Fazer-konsernin nopeimmin kasvavan liiketoiminnan alueen. Viiden vuoden aikana tähtäimessä on liikevaihdon kaksinkertaistaminen leipomotoiminnassa sekä voimakas kasvu ravintolaliiketoiminnassa.

Fazer on yksi Venäjän suurimmista leipomoalan yrityksistä. Sen leipomotoiminta Venäjällä on kolmen viimeksi kuluneen vuoden aikana kasvanut keskimäärin noin 40 prosenttia vuodessa ja se muodostaa tällä hetkellä noin 14 prosenttia koko konsernin liikevaihdosta. Fazer on viimeisen kymmenen vuoden aikana investoinut noin 130 miljoonaa euroa toimintaansa Venäjällä ja konsernin neljä leipomoa maassa työllistävät 3 500 henkeä. Lisäksi Fazer aloitti strategisen yhteistyön tveriläisen OAO Volzhkij pekar -leipomon kanssa merkitsemällä enemmistön leipomon osakepääomasta kesäkuussa. Yrityksen liikevaihto on 32 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 1 800 henkeä. Konsernin strategian mukainen yhteistyö Volzhkij pekarin kanssa vahvistaa merkittävästi Fazerin jalansijaa yhtenä leipomoalan johtavista yrityksistä Venäjällä.

Huhtikuussa Fazer-konserni uudisti organisaatiorakennettaan ja Venäjän leipomotoiminnasta muodostettiin erillinen toimiala, Fazer Venäjä, jonka toimitusjohtajaksi nimitettiin konsernin talousjohtaja Harri-Pekka Kaukonen.

Pitkät perinteet ja suuret mahdollisuudet Venäjällä

Fazer-konsernin yhteydet Venäjälle ulottuvat aikaan ennen yrityksen perustamista, kun nuori Karl Fazer kouluttautui kondiittoriksi muun muassa Pietarissa. Vuonna 1997 Fazer astui Venäjän markkinoille pietarilaisen Hlebnyi Dom -leipomon kanssa aloitetun yhteistyön myötä. Fazer osti aluksi vähemmistöosuuden vuonna 1934 perustetun Hlebnyi Domista ja on sen jälkeen vähitellen kasvattanut omistusosuuttaan. Vuonna 2002 ostettiin Murinski-leipomo ja vuonna 2003 Vasileostrovski. Nyt Fazer omistaa noin 80 prosenttia Hlebnyi Domin osakekannasta. Nykyisin Fazerilla on Pietarissa ja sen lähialueilla 30 prosentin markkinaosuus.

Vuonna 2005 Fazer osti moskovalaisen Zvjozdnyi-leipomon, joka on yksi Venäjän suurimmista pakastepitsojen ja -taikinan valmistajista. Uusin tulokas Volzhkij pekar on Tverin alueen johtava tuore- ja kahvileipäleipomo.

”Strategiamme mukaisesti Venäjä on yksi tärkeimmistä kasvualueistamme. Tavoitteenamme on kasvaa täällä edelleen sekä yritysostojen että orgaanisen kasvun kautta ja tuplata liikevaihtomme viidessä vuodessa. Olemme hyvin tyytyväisiä kehitykseen”, toteaa konsernijohtaja Berndt Brunow.

Yhteistyö tuo menestystä

Fazerin menestystekijät voidaan tiivistää edelläkävijyyteen, haluun tuntea asiakkaiden tarpeet, laatutietoisuuteen, henkilöstön hyvinvoinnista huolehtimiseen sekä osaamiseen tuotantoteknisissä ratkaisuissa, logistiikassa ja markkinoinnissa. Merkittävät investoinnit ovat mahdollistaneet mm. toiminnan, logistiikan ja jakelun nykyaikaistamisen. Taloudellisten investointien lisäksi konserni on panostanut Venäjälle runsaasti osaamista, aikaa ja kokemusta.

”Merkittävä menestystekijä on myös sitoutunut ja ahkera henkilökunta. Venäläisen johdon korkea ammattitaito kattaa sekä markkinan, asiakkaat että liiketoiminnan. Erityisesti edesmennyt Hlebnyi Domin pääjohtaja Valeri Fedorenko johti kaukonäköisyydellään, yhteistyökyvyllään ja laaja-alaisella osaamisellaan Hlebnyi Domia niin, että siitä kasvoi leipomoalan johtava yritys Pietarin alueella ja Venäjällä. Merkittävä osa menestysreseptiä on myös kykymme luoda kattavaa yhteistyötä ja aktiivista vuoropuhelua. Olemme johdonmukaisesti toteuttaneet strategiaamme Venäjällä ja jatkaneet investointeja, niin ruplan arvon romahdettua vuonna 1998 kuin positiivisen kasvun aikoinakin”, kuvaa Berndt Brunow.

Vuosien varrella olemme vierailleet ahkerasti toistemme yrityksissä tavoitteenamme yhteisen Fazer-kulttuurin vahvistaminen ja toisiltamme oppiminen. Yhteistyön tulokset näkyvät myös tuotannossa, vaikka ylivoimaisesti suurin osa leivästä edelleen onkin perinteistä venäläistä leipää. Nykyään Pietarissa paistetaan esimerkiksi Krajushkia, jonka esikuvana on suomalainen Puikula. Leipä tuotiin Venäjän markkinoille vuonna 2001 ja se oli silloin ensimmäinen laatuaan Venäjällä. Rieskan paistamisen ajatus ja osaaminen puolestaan tuli Fazerin leipomolta Lövångerista Pohjois-Ruotsista. Kaikki reseptit on tietenkin muokattu paikalliseen makuun sopiviksi.

”Tämä ei ole ollut yhteistyötä pelkästään liikeasioissa, vaan myös kulttuurien yhteistyötä, joka tänä päivänä heijastuu sekä Hlebnyi Domin tuotantoprosesseissa että yrityskulttuurissa. Olemme tyytyväisiä yhteistyöhön Fazerin kanssa. Sen saavutuksia ovat mm. uudistettu tuotanto, laaja tuotevalikoima, tuotteiden korkea laatu, uusi teknologia ja motivoitunut henkilökunta”, toteaa Hlebnyi Domin pääjohtaja Aleksei Timchenko.

”Juhlistamme kymmenvuotista yhteistä taipalettamme tänään Hlebnyi Domissa yhdessä henkilöstön kanssa. Illalla tapaamme sidosryhmiä Fazer Amican uudessa Food on Four -ravintolassa Regent Hallissa”, Berndt Brunow kertoo.

Fazer Amica avaa ensimmäisen ravintolan Pietariin

Fazer Amican ostettua Pietarissa toimineen catering-yrityksen Abela Services CIS:n marraskuussa 2006 konserni astui Venäjän ruokailupalvelumarkkinoille. Toiminta, joka alkuun on keskittynyt tarjoamaan korkealuokkaisia ruokailupalveluja Pietarissa toimiville kansainvälisille ja pohjoismaisille yrityksille, on lähtenyt erittäin hyvin käyntiin. Asiakkaita ovat mm. Nokian Renkaat, Elcoteq ja Bosch-Siemens. ”Henkilöstöravintolapalveluiden markkinat ovat kasvussa. Ala on melko järjestäytymätön ja Pietarissa kysyntä hyvin hoidetuille liike-elämän lounaspalveluille on voimakkaasti lisääntymässä”, Fazer Amica Venäjän toimitusjohtaja Svetlana Simonova kertoo.

”Tänään meillä on ilo kertoa, että Fazer Amica avaa ensimmäisen ravintolansa Pietarissa kauppa- ja liikekeskus Regent Hallissa. Aivan ydinkeskustassa sijaitseva Food on Four on Fazer Amica Venäjän ensimmäinen kaikille avoin ravintola, jossa tarjotaan seitsemänä päivänä viikossa laaja valikoima herkkuja ja elämyksiä Fazerin tyyliin. Fazer Amican kahvilaravintolakonsepti perustuu ajatukselle tuoreesta ruuasta, joka valmistetaan modernissa keittiössä asiakkaiden silmien edessä. Asiakkaan valinnanvapaus toteutuu itsepalvelun ja kattavan ruoka- ja juomatarjonnan kautta. Tarjolla on esimerkiksi lämpimiä wok-aterioita”, Simonova sanoo.