Fazer ostaa Pohjoismaiden johtavan smoothiebrändin Frooshin

Osana kasvu- ja kansainvälistymisstrategiaansa Fazer-konserni ostaa Pohjoismaiden johtavan smoothiebrändin Frooshin. Froosh on smoothiebrändien ykkönen Suomessa ja Ruotsissa ja vahva kakkonen Tanskassa ja Norjassa. Frooshin oston myötä Fazer astuu uuteen tuotekategoriaan ja laajentaa läsnäoloaan vähittäiskaupassa. Froosh toimii Fazer Lifestyle Foods -liiketoiminta-alueen terveellisten hedelmäpohjaisten tuotteiden tarjooman perustana. Frooshin toimitusjohtaja Brendan Harris on nimitetty Fazer Lifestyle Foodsin toimitusjohtajaksi.

Strategisesti Frooshin osto sopii täydellisesti Fazerin kasvu- ja kansainvälistymissuunnitelmiin. Froosh tukee laajentumista tarjoamalla suuremman tuotevalikoiman, jota Fazer voi tarjota vähittäiskaupalle nykyisillä ja tulevilla markkinoilla. Froosh tulee osaksi Fazer Lifestyle Foods -liiketoiminta-aluetta, missä sen pohjalle rakentuu terveellisten hedelmäpohjaisten tuotteiden tarjooma. Fazer Lifestyle Foods keskittyy maidottomiin viljasta valmistettuihin tuotteisiin, kasvispohjaisiin aterioihin ja mukaan otettaviin juomiin ja ruokiin.

”Terveys, hyvinvointi ja vastuullinen elämäntapa ovat vahvoja globaaleja kuluttajatrendejä, ja näemme suurta potentiaalia tällä alueella. Fazer kehittyy entistäkin modernimmaksi vastuulliseksi ruoka-alan yritykseksi. Uusi missiomme ’Ruokaa, jolla on merkitys’ tukee strategisia tavoitteitamme, avaa uusia mahdollisuuksia kasvattaa nykyisiä liiketoimintojamme ja mahdollistaa kansainvälisen laajentumisen. Tavoitteemme on vuoteen 2022 mennessä olla 300 miljoonan euron liikevaihdolla yksi kolmesta suurimmasta kasvipohjaisesta bisneksestä valituilla pohjoiseurooppalaisilla markkinoilla.  Frooshin osto on osa kasvusuunnitelmaa, etenkin kun smoothiemarkkinoiden odotetaan kasvavan yli 10 prosentin vuosivauhtia”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Froosh – Pohjoismaiden smoothiemarkkinoiden johtaja

Froosh on ruotsalainen yritys, joka toimii Pohjoismaissa ja jonka vienti kasvaa nopeasti. Fazer osti Frooshin Unilever Venturesiltä, joka on ollut Frooshin pääomistaja vuodesta 2008. Frooshilla on ainutlaatuisia palkittuja smoothieita, jotka luodaan laadukkaista raaka-aineista. Kaikki tuotteet ovat sataprosenttisesti luonnollisia eikä niissä ole lisättyä sokeria tai lisäaineita. Froosh on mitä oivallisin vastaus kuluttajien kasvavaan kysyntään terveellisille vaihtoehdoille, etenkin mukaan otettaville tuotteille. Yrityksellä on yli 50 työntekijää Pohjoismaissa ja se on 35 prosentin markkinaosuudellaan selkeä markkinajohtaja Pohjoismaiden smoothiemarkkinoilla. Pohjoismaiden vahvan aseman lisäksi Frooshilla on vientiä mm. Islantiin, Baltian maihin, Saksaan, Ranskaan ja Irlantiin ja se on hiljattain aloittanut toimintansa Japanissa.

Fazerilla ja Frooshilla on yhteiset intressit mitä tulee globaalien arvoketjujen vaikutukseen ja kehityksen edistämiseen alkuperämaissa. Vierailut trooppisille hedelmäviljelmille ovat tuoneet Frooshille huomattavan paljon tietoa kaupan vaikutuksista, ja yhtiö onkin saanut paljon tunnustusta kaupankäyntiin kehittyvien maiden kanssa liittyvästä kampanjoinnistaan.

Frooshin toimitusjohtaja Brendan Harris on nimitetty Fazer Lifestyle Foodsin toimitusjohtajaksi ja Fazer-konsernin johtoryhmän jäseneksi. ”Froosh on menestynyt viimeisten yhdeksän vuoden ajan tarjoamalla kiireisille, terveystietoisille kuluttajille yksinkertaisia, terveellisiä ja herkullisia hedelmäjuomia. Olemme kunnianhimoinen yritys ja nyt on juuri oikea aika laajentaa pyrkimyksiämme. Olemme iloisia siitä, että meistä tulee osa Fazeria. Yhdessä Fazer ja Froosh voivat kasvaa hyödyntämällä molempien yritysten vahvuuksia. Tämä on jännittävä askel Frooshille ja meidän työntekijöillemme, jotka tekevät kovasti työtä sen eteen, että Froosh on erityinen”, Brendan Harris sanoo.

Fazer Lifestyle Foods tarttuu nouseviin kuluttajatarpeisiin

Fazer Lifestyle Foods perustettiin keväällä 2017. Uuden liiketoiminta-alueen tavoitteena on vahvistaa edelleen Fazerin kykyä vastata nouseviin kuluttajatarpeisiin terveyden, hyvinvoinnin ja vastuullisen elämäntavan saralla. Fazer Lifestyle Foodsiin kuuluvat Frooshin lisäksi Fazer Mylly (ml. aamiaistuotteet, kuten puurot ja myslit) sekä Bioferme (Yosa-tuotteet). Fazer Lifestyle Foodsin kehitystiimi on luomassa vahvaa, innovatiivista ja kansainvälistä konseptia, brändiä ja tuoteportfoliota terveystietoisille kuluttajille.

Christoph Vitzthum, konsernijohtaja, Fazer-konserni
Ulrika Romantschuk, viestintä- ja brändijohtaja, Fazer-konserni, puh. +358 40 566 4246

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää