Fazer ostaa ruotsalaisen käsityöleipomo Gateaun

Fazer-konserni ostaa Gateaun voidakseen vastata kasvavaan käsin leivotun päiväntuoreen artesaanileivän ja korkealaatuisten konditoriatuotteiden kysyntään Ruotsissa.

Fazer tiedottaa tänään käsintehdyn leivän ja konditoriatuotteiden johtavan valmistajan ja alansa edelläkävijän Gateaun hankinnasta. Gateaulla on leipomo- ja konditoriamyymälöitä Tukholmassa ja sen ympäristössä. Se tunnetaan parhaiten ruokaleivästään, joka on leivottu myllynkivillä jauhetusta ruisjauhosta taikinajuureen ja paistettu kiviarinauunissa. Yritys tarjoaa myös hyvin korkealaatuisia konditoriatuotteita. Kauppa täydentää Fazerin ennestäänkin vahvaa leipävalikoimaa, ja sen toiminta laajenee omien leipomo- ja konditoriamyymälöiden myötä.

”Kuluttajien kysyntä kohdistuu yhä suuremmassa määrin ylelliseen käsin leivottuun artesaanileipään. Gateau on Ruotsissa juuri tämän alan johtaja. Sillä on vahva ja tunnettu tuotemerkki Tukholman alueella, ja se pitää valikoimassaan yllä erittäin korkeaa laatutasoa. Kaupan tavoitteena on kasvattaa kapasiteettia asteittain, jotta tätä todellista premium-leipää voidaan tarjota aivan uusille markkinoille nykyistä laajemmin sekä Ruotsissa että sen ulkopuolella”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Karsten Slotte.

Kuluttajien kysyntää on sekä suurten leipomoiden leivälle että eksklusiiviselle, uunituoreelle käsityönä valmistetulle leivälle, ja siksi Fazer ja Gateau täydentävät toisiaan erittäin hyvin. Molemmilla on samat avainarvot ja ne uskovat siihen, että korkealaatuisen, maukkaan leivän tulee olla toiminnan johtotähti.

”Olemme iloisia myynnistä Fazerille, koska tunnemme, että yrityksillä on yhteinen arvopohja ja juuret pikku leipomossa. Fazerin avulla mahdollistuu myös Gateaun laajeneminen edelleen niin, että ydinarvot säilyvät ja leivän ja leivonnaisten erinomainen laatu pysyy ensisijaisen tärkeänä asiana. Fazerin avulla saamme apua ja voimaa laajentaa Gateaun konseptia aivan uusille markkinoille sekä Ruotsissa että sen rajojen ulkopuolella,” sanoo Gateaun perustaja Claes Christenson.

Fazerilla on 120-vuotinen historia, joka alkoi Karl Fazerin konditoriasta Helsingissä. Suomessa Fazerilla on nykyään 8 suuren leipomon ja yhden myllyn lisäksi 28 lähileipomoa. Hiljattain on Helsingissä sijaitsevassa Karl Fazer Caféssa, jossa leipää leivottiin jo 1890-luvulla, lanseerattu myös uusi lähileipäkonsepti. Nyt Fazerin ostaessa Gateaun Ruotsissa täydentyy merkittävä osa sen toimintaa, ja yritys nivoutuu myös selkeästi Fazerin alkuperään.

Kauppa astui voimaan 27.4.2011.

Ulrika Romantschuk, johtaja, viestintä ja sidosryhmäsuhteet p. 040 566 4246

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2010 oli yli 1,5 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2010 oli noin 16 500.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesilla on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä.

Fazer Leipomot & Makeiset
Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).

Gateau
Gateau on käsityönä valmistetun leivän ja konditoriatuotteiden johtava valmistaja Ruotsissa ja alansa edelläkävijä. Gateaulla on leipomo- ja konditoriamyymälöitä Tukholmassa ja sen ympäristössä. Gateau tunnetaan parhaiten kiviarinauunissa paistetusta myllynkivillä jauhetusta ruisjauhosta juureen leivotusta ruokaleivästään, mutta se tarjoaa myös erittäin korkealaatuista kahvileipää ja konditoriatuotteita. Gateaun tarjonta kattaa myös lahjatuotevalikoiman, johon kuuluu mm. marmeladia, oliiviöljyä, teetä ja kahvipapuja, suklaata, merisuolaa ja hunajaa. Gateaulla on 160 työntekijää ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 84 miljoonaa Ruotsin kruunua.