• Fazer Group/

Fazer ostaa Vuohelan Herkun leipomo- ja myllyliiketoiminnot – Fazerista gluteenittomien leipomotuotteiden markkinajohtaja

Fazer-konserni jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista ja investoimista kasvaviin tuotekategorioihin ostamalla Vuohelan Herkun leipomo- ja myllyliiketoiminnot. Vuohelan Herkku on yksi gluteenittomien leipomotuotteiden edelläkävijöistä Suomessa, jolla on uusi gluteeniton leipomo Lahdessa. Kaupan myötä Fazerista tulee gluteenittomien leipomotuotteiden markkinajohtaja Suomessa.

Fazer tavoittelee kasvua panostamalla houkutteleviin makuelämyksiin ja merkityksellisiin brändikokemuksiin kasvavissa tuotekategorioissa. Kasvu perustuu kuluttajaymmärrykselle, innovaatioille sekä läheiselle yhteistyölle asiakkaiden kanssa. Fazer investoi kasvuun niin orgaanisesti kuin yritysostojen kautta.

Leipomoalan markkinajohtajana Fazer investoi gluteenittomien tuotteiden valmistukseen, koska markkinan ennustetaan kasvavan merkittävästi tulevina vuosina. Gluteenittomaan tuotevalikoimaan laajentuminen on osa Fazerin kuluttajalähtöistä strategiaa. Liiketoimintakaupan myötä Fazerista tulee asiakkailleen entistä strategisempi ja monipuolisempi kumppani, joka tarjoaa kattavasti leipomotuotteita.

”Vuohelan Herkun hankinta vahvistaa Fazerin asemaa Suomen johtavana leipomona. Kaupan myötä Fazerista tulee myös gluteenittomien leipomotuotteiden markkinajohtaja Suomessa. Tulemme uudistamaan Vuohelan Herkun tuoteportfoliota ja tuomaan sen osaksi Fazerin gluteenittomien tuotteiden valikoimaa. Vuohelan Herkun hankinta sopii luontevasti osaksi strategiamme toteutusta, ja meistä tulee erittäin vahva tekijä kasvavilla gluteenittomilla markkinoilla, kun hyödynnämme vahvaa Fazerin brändiä ja yhdistämme Fazerin ja Vuohelan Herkun osaamisen”, sanoo Christoph Vitzthum, Fazer-konsernin toimitusjohtaja.

Vuohelan Herkku on gluteenittomien tuotteiden edelläkävijä

Vuohelan Herkku on perheomisteinen yritys ja innovatiivinen toimija, joka on erikoistunut kehittämään ja valmistamaan ainoastaan gluteenittomia tuotteita. Yrityksellä on vahvaan tietotaitoon perustuva gluteenittoman leivonnan osaaminen. Koko tuotanto on gluteenitonta, ja lisäaineiden ja allergeenien käyttö on minimoitu.

Vuohelan Herkulla on vuonna 2018 valmistunut, nykyaikainen gluteeniton leipomo Lahdessa. Maantieteellinen sijainti lähellä Fazerin Lahden leipomoa mahdollistaa tuotteiden viemisen markkinoille tehokkaasti ja luotettavasti osana Fazerin maanlaajuista jakeluverkostoa.

”Olen todella iloinen, että elämäntyöni gluteenittomien tuotteiden kehittäjänä saa jatkoa toisessa suomalaisessa perheyhtiössä. Kaupan myötä Vuohelan Herkun liiketoiminta kehittyy ja kasvaa, ja suomalaiset saavat entistä enemmän laadukkaita gluteenittomia tuotteita ruokapöytiinsä. Erityisen tärkeäksi koen yhteisen arvomaailmamme Fazerin kanssa. Tuotteiden korkealuokkaisuus, laatu ja kotimaisuus ovat molemmille ensiarvoisen tärkeitä”, sanoo Vuohelan Herkku Oy:n toimitusjohtaja ja pääomistaja Pirkko Hämäläinen.

Gluteenittomien ja vatsaystävällisten tuotteiden kysyntä kasvaa

Gluteenittomat tuotteet edustavat noin 3 % koko Suomen leipomomarkkinasta. Markkinan ennustetaan kasvavan merkittävästi tulevina vuosina. Keliakiaa sairastaa noin 2 % väestöstämme ja ainakin yksi kymmenestä suomalaisesta kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä. Keliaakikoiden lisäksi useat herkkävatsaiset kokevat gluteenittoman ruokavalion sopivan heille ja tuovan helpotusta vatsan oireisiin.

Hyvinvointi ja merkitykselliset makuelämykset ovat Fazerin tuotekehityksen ytimessä. Fazer huomioi myös erityisruokavaliot ja on erikoistunut vatsaystävällisiin sekä fodmap-ruokavalioon sopiviin leipomotuotteisiin.

Vuohelan Herkku Oy lyhyesti

•    Perustettu vuonna 2003, osakeyhtiöksi vuonna 2011
•    Yksi gluteenittomien tuotteiden edelläkävijöistä Suomessa
•    Kaikki yrityksen tuotteet ovat gluteenittomia
•    Suurin tuoteryhmä on tuoreet leipomotuotteet, joiden lisäksi valmistetaan pakastetuotteita ja jauhoseoksia
•    Liikevaihto 8,6 milj. euroa (v. 2018)
•    Työllistää noin 80 henkilöä
•    Uusi, nykyaikainen gluteeniton leipomo Lahdessa sekä mylly Joutsassa

Median yhteydenotot:

Anniina Niemistö, Viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, +358 40 67 44 672, anniina.niemisto@fazer.com

Fazerin mediapuhelin palvelee ma–pe kello 8–16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Lähde:

Nielsen Homescan 52w, päättyen 01/12/2019

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.