• Fazer Group/

Fazer ottanut käyttöön Suomen ensimmäisen sähkörekan leipäkuljetuksiin: Ruisleipää kuljetetaan Lahdesta Vantaalle päästöttä

Suomen ensimmäinen sähkörekka kuljettaa nyt Fazer-leipää Lahti-Vantaa-välillä. Uuden rekan tunnistaa Reissumies-ilmeestä.

Heinäkuusta alkaen päästöttömästi kulkeva puoliperävaunu-ajoneuvoyhdistelmä on kuljettanut tuoretta ruisleipää Fazerin Lahden leipomolta kohti Vantaan jakelukeskusta.

”Fazer-konsernin tavoitteena on vähentää päästöjä 42 % vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2020. Otamme ensimmäiset merkittävät askeleet myös Fazer Leipomot Suomen logistiikassa aloittamalla päästöttömät rahtikuljetukset. Uuden sähkörekan ansiosta voimme kuljettaa tuhansia lavoja leipää vuodessa ilman hiilidioksidipäästöjä. Sähkörekan käyttöönotto vähentää Fazer Leipomot Suomen CO2-päästöjä noin 23 000 kg vuosittain verrattuna dieselauton käyttöön”, kertoo Marko Bergholm, Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja.

”Suunnitelmissamme on, että päästöttömien kuljetusten osuus kasvaisi tulevaisuudessa edelleen. Arvioimme ja mittaamme leipomokuljetuksiemme hiilijalanjälkeä säännöllisesti, ja meillä on jo nyt käytössä muun muassa biokaasurekkoja. Tulemme lisäämään sähkörekkoja reiteillemme mahdollisuuksien mukaan”, Bergholm jatkaa.

Lahti-Vantaa-välin sähkörekka pystyy ajamaan ilman välilatausta, sillä akun kantama on kesällä 300 km, talvella 220 km. Sähkörekan liikennöitsijä on Storemen Logistics Oy (Logitri Oy).

42 % vähemmän päästöjä vuoteen 2030 mennessä ​

Ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnista huolehtiminen kuuluu Fazerin perintöön ja tulevaisuuteen. Fazerin päämääränä on toimia innovatiivisena suunnannäyttäjänä.​

Fazer on sitoutunut Science Based Targets -aloitteeseen (SBTi) ja ilmastotavoitteet noudattavat Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita ja tähtäävät ilmaston lämpenemisen rajoittamiseen 1,5 asteeseen. Fazer keskittyy fossiilittomien polttoaineiden käytön ja energiatehokkuuden kasvattamiseen. Yhteistyössä eri tavarantoimittajien ja yhteistyökumppanien kanssa Fazer tekee töitä koko arvoketjun päästöjen vähentämiseksi. ​

Sähkörekan kyljessä on Reissumies-teippaus viestillä: ”Sähkörekka Reissumiehen tiellä pitää. Kulkee ilman päästöjä”. Vieressä oleva QR-koodi vie verkkosivulle, joka antaa lisätietoja aiheesta ja Fazerin vastuullisuusteemoista.

Kuvat: https://fast.fazer.com/l/k7XQ72B6BKMb

Median yhteydenotot:

Tarja Kuusela, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi

tarja.kuusela@fazer.com, puh. 040 587 6063

Fazerin mediapuhelin palvelee ma-pe klo 8–16, puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Fazer Leipomot Suomi

Fazer on leipomoalan markkinajohtaja Suomessa. Fazerin isot leipomot sijaitsevat Vantaalla, Lahdessa ja Lappeenrannassa. Yrityksellä on myös 133 päivittäistavarakauppojen sisällä toimivaa myymäläleipomoa, joissa artesaanileipurit leipovat leipää paikan päällä käsin kotimaisista jauhoista. Fazer Leipomot työllistää Suomessa yhteensä noin 1 700 henkilöä. Leipomotuotteiden valmistuksen kotimaisuusaste on noin 92 %.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.