Fazer otti kalahankinnoissaan käyttöön WWF:n uusimmat suositukset

Fazer Food Services on päivittänyt toukokuun alussa Fazer- ja Amica-ravintoloitaan koskevat kalojen ja äyriäisten hankintaohjeet. Ohjeet noudattavat WWF:n (Maailman luonnonsäätiö) tammikuussa Suomessa julkaisemaan kalaoppaaseen tehtyjä viimeisimpiä suosituksia. Edellinen päivitys kalahankintojen periaatteisiin tehtiin Fazerilla keväällä 2010.

Päivitettyjen ohjeiden ansiosta kaloista tilapia on toukokuun alusta lukien poistunut Fazerin ravintoloiden ruokalistoilta. Lisäksi muutamien muiden kalalajien hankintaan on tullut kokoa tai pyyntialuetta koskevia rajoituksia. Fazer Food Services pyrkii lisäksi merkittävästi lisäämään MSC-sertifioidun kalan käyttöä valikoimissaan. Vuoden 2011 aikana on tavoitteena nostaa tällaisten tuotteiden osuus Suomessa noin 15–20 prosenttiin viime vuoden reilusta 5 prosentista. MSC-sertifioidut kalat kuuluvat automaattisesti WWF:n "vihreiden kalojen" listalle.

Fazer Food Services on noudattanut kalojen ja äyriäisten hankinnassaan WWF:n suosituksia keväästä 2010 alkaen. Yritys käyttää nykyisin ravintoloissaan ympäristönäkökohdat huomioiden ja eettisesti hyväksyttäviä WWF:n vihreän listan kaloja. Lisäksi valikoimissa on keltaiselle listalle kuuluvia lajeja. Punaisella listalla olevia lajeja Fazer- ja Amica-ravintoloissa ei ole tarjoiltu enää yli vuoteen. Käytössä ei myöskään ole kalalajeja, jotka eivät ole WWF:n listaamia.

Fazer haluaa toimia vastuullisesti, ja edellyttää vastuullista toimintaa myös yhteistyökumppaneiltaan. Yhteisillä hankintaperiaatteeilla, keskitetyllä tuotevalikoimalla ja tarkkaan valikoiduilla tavarantoimittajilla halutaan varmistaa, että ravintoloissa käytetään vain yrityksen hyväksymiä raaka-aineita.

WWF on luokitellut kala- ja äyriäislajit niiden uhanalaisuuden ja pyynnin aiheuttamien ympäristövaikutusten mukaan vihreälle, keltaiselle ja punaiselle listalle. Fazer noudattaa WWF:n antamia suosituksia kaikkien Suomessa sijaitsevien noin 750 ravintolansa lisäksi myös jokaisessa 400:ssä ravintolassaan Ruotsissa ja Tanskassa.

hankintajohtaja Timo Ståhlström, puh. 0400 813 918, timo.stahlstrom@fazer.com

Viestinnän yhteyshenkilö:

viestintäpäällikkö Tuomo Antikainen, puh. 040 550 1890, tuomo.antikainen@fazer.com

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2010 oli yli 1,5 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2010 oli noin 16 500.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesilla on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä.

Fazer Leipomot & Makeiset
Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).

Avainsanat: