Fazer palkitaan European Candy Kettle Awardilla

Fazer valittiin tänä vuonna arvovaltaisen European Candy Kettle Award -palkinnon saajaksi tunnustuksena merkittävistä saavutuksistaan hyvin kilpailuhenkisellä makeisalalla. Palkinnon vastaanottaa yrityksen puolesta Majlen Fazer palkintogaalassa, joka järjestetään Helsingin Messukeskuksen Talvipuutarhassa 13. syyskuuta.

European Candy Kettle Club koostuu makeisalan raaka-aineiden ja laitteiston toimittajien sekä alan lehdistön edustajista. Joka vuosi seura valitsee eurooppalaisen makeisalan yrityksen, joka on kunnostautunut tutkimus- ja kehitystyössä sekä innovatiivisissa tuoteuudistuksissa ja onnistunut erinomaisesti markkinoinnissa ja myynnissä.

Palkinto annetaan yritykselle, joka on omalla panoksellaan vaikuttanut makeisalan kehitykseen. Tunnustuksena saavutuksistaan alalla Fazerille luovutetaan perinteinen pienoiskokoinen Copper Candy Kettle -palkinto ja todistus.

”Fazer on globaali yritys, joka pitää jatkuvasti yllä korkeimpia standardeja kaikilla liiketoiminta-aloillaan. Näistä syistä tunsimme, että nyt oli oikea aika palkita Fazer toistamiseen”, sanoo European Candy Kettle Clubin puheenjohtaja Mark Sheffield.

European Candy Kettle Award -palkinnon myöntäminen samalle yritykselle toistamiseen on tapahtunut ainoastaan kerran aikaisemmin palkinnon historiassa. Palkinnon ovat aiempina vuosina sen 40-vuotisen historian aikana voittaneet muun muassa Nestlé, Suchard, Haribo, Cadbury ja Ferrero.

"Suomi tarvitsee juuri nyt yrittäjyyden luomaa jatkuvaa uudistumista ja innovointikykyä. Fazerin tarina osoittaa, että on oikein olla ahkera, sitoutunut ja tekevä. Yrittäjyys on niin yksilön, yrityksen kuin yhteiskunnankin muutoksen lähde. Niin oli 1891 ja niin on tänään”, toteaa Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb.

Tuotanto ja juuret Suomessa

Ensi vuonna tulee täyteen 120 vuotta siitä, kun Karl Fazer aloitti makeisten valmistuksen vuonna 1894 ja käynnisti täysin uuden teollisuudenhaaran Suomessa. Ensimmäisiä Fazerin tehtaalla valmistettuja makeisia olivat Pihlaja (1895) ja Kiss-Kiss (1896), jotka kuuluvat yhä Fazerin makeisvalikoimaan.

”On suuri kunnia ottaa vastaan tämä arvostettu palkinto, sillä se kuvastaa Fazerin omistautumista laadulle. Olen 25-vuotisen Fazer-urani aikana ilokseni huomannut, kuinka antaumuksella korkeimmista laatuvaatimuksista pidetään kiinni koko yrityksen toiminnassa. Olen erittäin ylpeä saadessani edustaa Fazerin sukua näin hyvin hoidetussa yrityksessä”, sanoo Majlen Fazer, jonka isä Peter Fazer otti vastaan palkinnon edellisen kerran vuonna 1982.

Fazer on saavuttanut vahvan aseman Suomessa ja monissa Pohjoismaissa suosittujen brändiensä, kuten Karl Fazerin, Geishan, Tutti Frutin ja Dumlen, kautta. Nyt yritys kehittää liiketoimintaansa uusilla markkinoilla ja lanseeraa uusia, mielenkiintoisia tuotteita. Marraskuussa 2012 Fazer aloitti keksiliiketoiminnan, jonka myötä tutut makeisbrändit, kuten Geisha, saapuvat myös keksimarkkinoille.

Fazer on alansa ainoa toimija, jonka kaikki makeistehtaat sijaitsevat kotimaassa – monien muiden alan yritysten tuotanto on hajautettu ulkomaille. Fazerin kolmella tehtaalla Suomessa työskentelee makeisten tuotannossa vakinaisesti yli 550 henkeä. Työntekijöiden määrä nousi hieman vuoden 2008 ksylitolipurukumitehtaan ja vuoden 2012 keksitehtaan hankinnan myötä.

Haastattelupyynnöt: Satu Ikäheimo, viestintäpäällikkö, Fazer Brands Suomi, p. 050 380 4996, etunimi.sukunimi@fazer.com

Kuvia medialle: www.fazer.fi/media ja siellä ”Candy Kettle”

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu-, ravintola- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin ja osaaviin ihmisiin. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin luomiin periaatteisiin. Fazer-konserni toimii kahdella liiketoiminta-alueella. Fazer Brands on tunnettu maukkaista leipomotuotteista ja makeisista. Fazer Food Services tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluita sopimusruokailussa. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli
15 000 henkeä.