• Fazer Group/

Fazer panostaa kehitystyöhön palmuöljyn poistamiseksi tuotteistaan – rakastetut klassikot näyttävät mallia

Fazer on sitoutunut kehittämään tuotteidensa vastuullisuutta, ja vastuulliset raaka-aineet ovat tärkeä osa kehitystyötä. Fazerille vastuullinen hankinta tarkoittaa sitä, että kaikkia tavarantoimittajia koskevia vastuullisuusvaatimuksia kehitetään jatkuvasti ja erityishuomiota kiinnitetään valittuihin raaka-aineisiin, kuten kaakaoon tai palmuöljyyn. Fazer on jo ottanut suuren harppauksen käyttämänsä palmuöljyn vastuullisuudessa, mutta sen lisäksi yhtiö jatkaa panostustaan innovaatio- ja kehitystyöhön vähentääkseen palmuöljyn käyttöä ja korvatakseen palmuöljy muilla raaka-aineilla, joilla on joko terveydelle tai ympäristölle suotuisampia ominaisuuksia.

Fazer tiedostaa, että tavoilla kasvattaa, tuottaa ja kuluttaa ruokaa on merkittävä vaikutus ihmisten hyvinvointiin, ympäristöön ja yhteiskuntaan, ja yksi yhtiön strategisista tavoitteista onkin kehittää ruokaa ratkaisuna ympäristön ja liiketoiminnan kestävyyden varmistamiseksi. Fazer etsii jatkuvasti uusia ratkaisuja, joilla voidaan parantaa tuotannon ja tuotteiden vastuullisuutta. Raaka-aineiden vastuullisuus on olennaisessa osassa tuotteiden vastuullisuuden varmistamiseksi, minkä vuoksi Fazer on kehittänyt tavarantoimittajilleen kattavan vaatimuslistan. Vastuullisuusvaatimukset koskevat kaikkia toimittajia, jotka haluavat tehdä yhteistyötä Fazerin kanssa, mutta perusvaatimusten lisäksi Fazer kiinnittää erityishuomiota tiettyihin raaka-aineisiin, kuten viljaan, kaakaoon ja palmuöljyyn. Käyttämänsä palmuöljyn vastuullisuuden varmistamisen lisäksi Fazer panostaa innovaatioihin palmuöljyn poistamiseksi tuotteistaan ja tutkii tapoja lisätä sellaisten raaka-aineiden käyttöä, jotka ovat kuluttajien paremmin hyväksymiä ja joiden ympäristöjalanjälki tai ravitsemuslaatu on parempi kuin palmuöljyllä.

Fazer kehittää tuotteitaan palmuöljyn poistamiseksi

Kuluttajien tietoisuus palmuöljyn haittapuolista on lisääntynyt, ja erityisesti siihen liittyviä ympäristönäkökohtia on nostettu esiin. Fazer pyrkii vastaamaan kuluttajien kysyntään kartoittamalla päättäväisesti ratkaisuja, joilla palmuöljyn käyttöä voidaan vähentää. Vuonna 2022 Fazer käytti absoluuttisesti mitattuna 58 prosenttia vähemmän palmuöljyä kuin vuonna 2019. Merkittävä muutos johtui pääasiallisesti Fazerin Venäjän-toimintojen myynnistä, sillä palmuöljyä käytettiin laajemmin venäläisissä leipomoissa, mutta myös tuotekehityksellä on vaikutuksensa.

”Korvaavan raaka-aineen vastuullisuus on tärkeää. Haluamme tehdä tuotteista entistä vastuullisempia, joten emme voi korvata palmuöljyä vähemmän vastuullisella raaka-aineella vain päästäksemme eroon palmuöljystä. Palmuöljy on teknisiltä ominaisuuksiltaan erinomainen ja lisäksi vielä erittäin satoisa. Öljypalmu vaatii vähemmän pinta-alaa kuin mikään muu öljyä tuottava kasvi. Samalla haluamme myös säilyttää Fazerin tuotteiden herkullisen maun, tekstuurin ja suutuntuman. Palmuöljyä ei voida korvata kaikissa tuotteissa yhdellä ja samalla raaka-aineella, vaan Fazer selvittää eri ratkaisuja eri tuotteille, varmistaen samalla, ettei herkullinen makuprofiili muutu”, kertoo Fazer Makeisten tuotekehitysjohtaja Heli Anttila.

Palmuöljy poistuu makeis- ja keksituotteista

Fazer Makeiset on sitoutunut poistamaan palmuöljyn kaikista makeis- ja keksituotteistaan vuoden 2024 loppuun mennessä. Perinteinen Wiener Nougat oli yksi ensimmäisistä tuotteista, jonka reseptiä päivitettiin palmuöljyn poistamiseksi, ja seuraavaksi vuorossa oli Geisha, yksi Fazerin kansainvälisimmistä suklaabrändeistä. Palmuöljyn korvaaminen kaakaovoilla suosituimmassa Geisha-variantissa, eli alkuperäisessä nougattäytteisessä Geishassa, alkoi syksyllä 2022. Käytettävä nigerialainen kaakaovoi on vastuullista ja jäljitettävissä aina tiloille saakka. Lisäksi sekä kaakaon tuotannon että kaupankäynnin hankintakäytäntöjen vastuullisuus ovat kolmannen osapuolen varmistamia. Palmuöljy poistuu kaikista Geisha-tuotteista vuoden 2023 aikana.

Toinen nykyään palmuöljytön klassikko on Fazer Domino, joka juhlistaa 70-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2023. Domino on Fazerin kaikkien aikojen suosituin keksi, ja keväästä 2022 lähtien perinteiset Domino-keksit on leivottu ilman palmuöljyä. Vuoden 2022 lopussa 96 prosenttia kaikista Fazerin keksituotteista oli palmuöljyttömiä.

Suosittu Pullava ihastuttaa tulevaisuudessa ilman palmuöljyä

Fazer edistää palmuöljystä luopumista myös leipomotuotteissa. Hilpeä Pullava on Suomen suosituin pullapitko, ja se on ollut myynnissä aina 1970-luvulta saakka. Huhtikuun 2023 lopusta lähtien missään Pullava-pitkoissa ei käytetä enää palmuöljyä. Palmuöljy korvataan suurimmaksi osaksi rypsiöljyllä, ja joissakin vaniljakreemitäytteisissä Pullava-pitkoissa käytetään myös kaakaorasvaa.

Fazer käyttää vain vastuullista palmuöljyä

Palmuöljy on kasviöljy, jota saadaan öljypalmun hedelmästä. Se on maailman eniten käytetty kasvirasva. Palmuöljy on luontaisesti kiinteä rasva ja sopii siksi ominaisuuksiltaan hyvin elintarviketuotteiden valmistukseen, ja sitä on käytetty yleisesti elintarviketeollisuudessa korvaamaan teollisesti kovetettuja rasvoja, jotka saattavat sisältää epäsuotavia transrasvoja. Öljypalmu on myös satoisa kasvi ja tuottaa samalla pinta-alalla suhteessa suuremman sadon kuin mikään muu öljyä tuottava kasvi. Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) -jäsenenä Fazer on sitoutunut käyttämään ainoastaan vastuullisesti tuotettua ja RSPO-sertifioitua palmuöljyä. Vuonna 2022 kaikki Fazerin käyttämä palmuöljy oli RSPO-sertifioitua, ja segregoidun palmuöljyn – joka pidetään erillään perinteisestä palmuöljystä läpi koko arvoketjun – osuus nousi 98 prosenttiin.

Palmuöljytuotannon kasvaessa nopeasti, myös kuluttajien huoli palmuöljyn vaikutuksista ympäristöön ja sosiaalisiin kysymyksiin on lisääntynyt. Maailmanlaajuisesti vuosittain tuotettavasta palmuöljystä vain noin 20 prosenttia on RSPO-sertifioitua.  Fazer tutkii ja kehittää tuotteitaan jatkuvasti tehdäkseen niistä entistäkin vastuullisempia ja terveellisempiä, ja osana kehitystyötä kartoitetaan palmuöljyn korvaamista tuotteissa muilla raaka-aineilla, jotka ovat ympäristön tai ravintoarvojen kannalta palmuöljyä parempia.

Lue lisää Fazerin palmuöljytyöstä: https://www.fazergroup.com/fi/vastuullisuus2/vastuullinen-hankinta/muut-raaka-aineet/palmuoljy/

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset, puh. 044 710 8860, liisa.eerola@fazer.com

Fazer palvelee mediaa puhelimitse ma–pe klo 8–16, puh. 040 6682 998 ja media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.

Northern Magic. Made Real.