• Fazer Group/

Fazer pilotoi uutta väritekniikkaa, Fazer Puikulan pakkauksista yhä ympäristöystävällisempiä

Fazerilla testataan uutta tuotepakkausten painatusmenetelmää. Kyseessä on digitaalinen EGP™-väritekniikka, jonka avulla pakkauspainatuksen ympäristökuormitus pienenee. Menetelmää kokeillaan aluksi Fazer Puikula Pehmeämpi Täysjyvä -tuotteeseen. Uudet pakkaukset löytyvät kaupoista ympäri maan tämän viikon alusta alkaen, ja ne tunnistaa GreenerPrinting™-logosta.

”Painovärimuutoksen avulla Fazer Puikula Pehmeämpi Täysjyvän osalta vähennämme painoväriä 25 % perinteiseen tapaan verrattuna”, kertoo Piia Soininen-Tengvall, Fazer Leipomoiden pakkauskehityspäällikkö.

Uuden painomenetelmän testaus on osa Fazerin vastuullisuustyötä. Sillä edistetään Fazerin tavoitetta siirtyä kestävän kehityksen mukaisiin pakkausmateriaaleihin.

Väritekniikka siirtyy digiaikaan

Perinteisesti tuotepakkaukset on valmistettu painotaloissa sekoitettavilla erikoisväreillä. Eri värejä voi olla käytössä jopa 400. EGP™-tekniikassa käytetään yleensä vain 7 vakioväriä. Uuden tekniikan avulla jopa 90 % väreistä voidaan sekoittaa digitaalisesti.

”EGP™-värit annostellaan digitaalisen värierottelun avulla suoraan painettavaan pakkaukseen, mikä vähentää tarvittavien värien määrää. Enää ei tarvita painokoneen pesuja painoerien välille mikä vähentää värihävikkiä ja pesuliuottimien tarvetta. Laatu ja painojälki paranevat ja tulevat tarkemmiksi. Pilotoimme pakkauksia yhdessä pakkausrepro Marvacon ja painotalo Pyrollin kanssa”, Soininen-Tengvall sanoo.

Uudella menetelmällä painettavat tuotteet Fazerilla ovat:

• Fazer Puikula Pehmeämpi Täysjyvä
  • Oululainen Hapankorppu 200 g
  • Oululainen Tumma hapankorppu 215
  • Oululainen Kaurakorppu 180 g

Fazer Puikula Pehmeämpi Täysjyvän jälkeen testaamme EGP-painatusta 200 g Oululainen hapankorppukoteloissa. Uudella menetelmällä painetut hapankorppukotelot saapuvat kauppoihin ensi syksyn aikana.

Fazerin lähestymistapa vastuullisuuteen

Vastuullisuus on oleellinen osa Fazerin strategiaa yhtiön uudistuessa moderniksi vastuulliseksi ruokayhtiöksi. Ruuan tuotanto- ja kulutustavoilla on merkittävä vaikutus ympäristöön, yhteiskuntaan ja hyvinvointiin, ja siksi tarkastelemme myös pakkaustemme kokonaisvaltaista ekotehokkuutta.

Fazer-konsernin vastuullisuustyön neljä kunnianhimoista tavoitetta ovat 1) 50 % vähemmän päästöjä 2) 50 % vähemmän ruokahävikkiä 3) 100 % vastuullisesti hankittua 4) enemmän kasvipohjaista.

Lisätietoja Fazer-konsernin neljästä kunnianhimoisesta kestävyystavoitteesta löytyy osoitteessa:

#ruokaajollaonmerkitys #ratkaisujaruuasta #northernmagicmadereal

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, anniina.niemisto@fazer.com, puh. +358 40 674 4672

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 toimittajia, puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

GreenerPrinting™-logolla varustetut tuotteet

GreenerPrinting™-logolla varustettu pakkaus on painettu ekotehokkaammin EGP™-sertifioidussa painossa, joka painaa pakkausmateriaalin vastuullisesti ympäristökuormitusta vähentäen verrattuna perinteisellä painotavalla painettuun pakkaukseen. #GreenerPrinting, #HiQ_EGP